Alternatieven Prednison

03-11-2018 om 11:18 uur

Dag allemaal,

Ik heb even een lastige vraag, ik kan nogal heftig reageren op een Prednison stootkuur, ik werd altijd al hyper van de Prednison, maar na de laatste kuur kon ik drie maanden niet slapen!
Ik sliep max 2 tot 3 uur op zware slaapmedicatie. Ik kreeg zelfs een aangepaste dosering van 15 mg gedurende 10 dagen, de eerste 2 week slaap ik dan zelfs niet op die slaapmedicatie. De periode daarna sliep ik ook nog slecht, was ondertussen ook overspannen van het niet slapen, daar werd het natuurlijk niet beter van... Ik gebruik al de nodige medicatie, Alvesco, Serevent, Zyrtec, Singulair, Mometosan neuspray, nog steeds slaapmedicatie en ook regelmatig antibiotica (heb hardnekkige stafylococ infectie in de bijholten)
Nu is de vraag, wat kan ik doen om Prednison verder te voorkomen, zijn er alternatieven??

Met vriendelijke groet,
Teske

Login of registreer om te reageren
04-12-2018 om 22:32 uur

ik zit nu met hetzelfde. reageer op alles met cortico bijzonder slecht. Ik ben nu redelijk over de astma heen maar zit tot vrijdag aan de prednison en kan daardoor niet werken en hang maar op de bank rond te moe om wat te doen. Vroeg me af of wij geen baat konden hebben bij het vernevelen met ipramol. Zie pat bij mij op het werk na 3 keer vernevelen ernstig opknappen. Zijn wel mensen met copd en luchtweg infecties maar waarom niet proberen??? Nu kost het me idioot veel ziektedagen en ben ik zieker door de prednison dan door de astma

Login of registreer om te reageren
04-12-2018 om 22:47 uur

Heb je atrovent (ipramol) als inhalator al geprobeerd?

Login of registreer om te reageren
04-12-2018 om 23:00 uur

@Daantje ipramol is toch atrovent en salbutamol? Ipraxa/atrovent heb ik als verneveling, maar de atrovent aerosol hielp ook al goed in de zomer. Daarnaast heb ik nog berodual, dit is een combinatie met atrovent en werkt nog beter bij mij dan alleen atrovent aerosol

Login of registreer om te reageren
05-12-2018 om 06:48 uur

Je hebt gelijk Nckie. Misschien dan losse atrovent/salbutamol puffen of berodual.

Mij helpt de atrovent ook goed.

Login of registreer om te reageren
05-12-2018 om 07:07 uur

@caroline400 , heb je de Atrovent al wel als inhaler?

Ik begrijp je gedachtegang, nu 3 week geleden was ik ook weer zo benauwd dat ik anders Pred. zou gaan slikken... Huisarts kwam langs en wist van mijn problemen van de Prednison, en heeft toen met de longarts gebeld.

En idd. ik kreeg toen de 'ziekenhuismedicatie' voorgeschreven, nl Salbutamol en Atrovent inhalators, ik gebruik dit met voorzetkamer, en merk met name dat Atrovent bij mij goed werkt. Ook nog gehad over vernevelen, maar volgens HA is dat alleen wanneer men niet genoeg kracht heeft om goed de medicijnen in te ademen. In het ziekenhuis gaan ze dit meestal wel vernevelen...

Ik heb deze vraag ook aan de longarts gesteld, daar is ook veel op gereageerd.. misschien interessant om te lezen? (zie vraag het de arts...)

Login of registreer om te reageren
05-12-2018 om 09:53 uur

Lees dit topic even mee, omdat ik het wel een erg belangrijk onderwerp vind waar ik ook mee te maken heb. Omdat prednison erg slecht is voor mijn ernstige osteoporose - chronische bot aandoening ziekte van Paget. Ben wel regelmatig helemaal afhankelijk van die prednison. Moet nog even uitvogelen hoe het nu precies zit en jullie reacties analyseren en op een rijtje zetten, heb het nog niet goed op mijn netvlies..

Login of registreer om te reageren
05-12-2018 om 13:00 uur

Ik heb atrovent puffers maar daar doe ik niet genoeg meer op als ik het benauwd krijg. Mijn ontstekingswaarden vanwege een virale infectie waren ook iets verhoogd. Met de atrovent red ik het normaal wel behalve bij een exacerbatie. Ga even zoeken naar vraag het de arts

Login of registreer om te reageren