schoonmaakster en rook deeltjes

02-12-2018 om 12:51 uur

Hallo ik heb een vraag, ik heb sinds kort een huishoudelijk hulp die rookt. Nee, niet in mijn huis en neemt ook niet een pauze om te gaan roken buiten. Maar is het schadelijk voor mij, dat als zij net voordat ze bij mij komt schoonmaken een sigaretje heeft gerookt?. Komen die deeltjes die zij aan haar kleding/ haren, enz. dan ook in mijn huis?

Login of registreer om te reageren
04-12-2018 om 13:43 uur

Beste mw, vervelend dat u last heeft van de rook. Wanneer de huishoudelijke hulp net nog heeft gerookt, zal zij naar de rook ruiken en dat kan best benauwdheid geven, omdat luchtjes uw longen kunnen prikkelen. Ook ruikt het niet zo fris. Met derdehands rook wordt doorgaans bedoeld dat er in de ruimte (uw huis dus) is gerookt en dat er dan deeltjes neerdalen die je later weer op kunt nemen. Dit is bij u dus niet het geval, omdat uw huis rookvrij is. Natuurlijk is het wel vervelend als er desondanks toch een rookluchtje hangt. Ik zou wel met haar in gesprek gaan en vragen of zij niet vlak voor aankomst wil roken. Misschien komt zij wel op de fiets of lopend, dan vervliegt er weer een deel zodat u het minder ruikt. Ik zou zeggen, blijf in gesprek en wellicht komt u er samen uit.
Met vriendelijke groeten, Jeannette de Zeeuw, longverpleegkundige.

Login of registreer om te reageren
04-12-2018 om 15:58 uur
Reactie op Longverpleegkundige Jeanette de Zeeuw

Beste mw, vervelend dat u last heeft van de rook. Wanneer de huishoudelijke hulp net nog heeft gerookt, zal zij naar de rook ruiken en dat kan best benauwdheid geven, omdat luchtjes uw longen kunnen prikkelen. Ook ruikt het niet zo fris. Met derdehands rook wordt doorgaans bedoeld dat er in de ruimte (uw huis dus) is gerookt en dat er dan deeltjes neerdalen die je later weer op kunt nemen. Dit is bij u dus niet het geval, omdat uw huis rookvrij is. Natuurlijk is het wel vervelend als er desondanks toch een rookluchtje hangt. Ik zou wel met haar in gesprek gaan en vragen of zij niet vlak voor aankomst wil roken. Misschien komt zij wel op de fiets of lopend, dan vervliegt er weer een deel zodat u het minder ruikt. Ik zou zeggen, blijf in gesprek en wellicht komt u er samen uit.
Met vriendelijke groeten, Jeannette de Zeeuw, longverpleegkundige.

Beste Jeanette de Zeeuw, hartelijk dank voor uw antwoord. Fijn om te lezen dat dat niet het het geval is, en ik mij daar niet druk meer over hoeft te maken, Want zou nl heel spijtig zijn geweest, want het is een hartstikke aardige vrouw. fijne dag!

Login of registreer om te reageren
Moderator
04-12-2018 om 21:00 uur

Ik had er al heel wat reacties tussenuit gehaald in de hoop dat het de lucht zou klaren zonder waarschuwingen maar helaas moet ik constateren dat dit niet zo is.
Vraag is beantwoord door de arts laat het ajb hierbij

Login of registreer om te reageren
06-12-2018 om 17:58 uur
Reactie op Gwenny

Ik had er al heel wat reacties tussenuit gehaald in de hoop dat het de lucht zou klaren zonder waarschuwingen maar helaas moet ik constateren dat dit niet zo is.
Vraag is beantwoord door de arts laat het ajb hierbij

dank wel!

Login of registreer om te reageren