Vortex voorzetkamer

23-12-2017 om 13:49 uur

Heeft er iemand ervaring met de nieuwe voorzetkamer Vortex? Deze werd me aangeboden bij de apotheek en zou één van de nieuwste zijn. Ik heb hem geweigerd omdat ik goede ervaringen heb met de aerochamber en mijn longarts ook nadrukkelijk op het recept had aangegeven dat ze die af moeten leveren.

De Vortex schijnt een toedieningshulp te hebben en van aluminium te zijn waardoor ie makkelijker schoon te maken is.

Meer info: http://www.mijnvortex.nl

Login of registreer om te reageren
28-07-2018 om 13:30 uur

ik heb ook de fortex voorzetkamer ..bevalt me prima en het gaat precies zoals de aerochamber alleen is het gaatje een iets andere vorm en bovendien slaar hij aan de binnenkant niet zo snel aan

Login of registreer om te reageren
31-07-2018 om 17:41 uur

Ik heb hem ook vind het onpraktis met een voorzet kamer sluit niet goed af en werk niet goed.
Bij Aerochamber is de voorzet kamer groter en sluit beter aan.
Ik gebruik hem niet.

Login of registreer om te reageren
03-08-2018 om 10:56 uur

Gisteren bericht gekregen dat de aerochamber vanaf 1 juli 2018 niet meer geleverd wordt door Teva Nederland. Er schijnt een andere leverancier te zijn. Teva levert de optima chamber van Philips. Zijn er al ervaringen met de laatste?

Login of registreer om te reageren
03-08-2018 om 12:20 uur

Heb ook die mail gehad maar nog niet toe aan een nieuwe.

Login of registreer om te reageren
28-09-2018 om 19:23 uur

Ik zocht naar ervaringen van Vortex. Ik lees nog weing gebruikerservaringen. Daarom wil ik graag mijn eerste indruk geven voor wie daar behoefte aan heeft.

Afgelopen week kreeg ik Vortex, samen met Alvesco. Beide voor de eerste keer. Omdat Alvesco een afwijkende vorm heeft, kreeg ik een nieuwe Aerochamber voorgeschreven. Want door Alvesco zou de rubberen rand gaan lubberen en bij de normale puffers uiteindelijk onvoldoende goed omsluiten.
De Aerochamber zou niet meer leverbaar zijn volgens de apotheek (overigens kreeg ik in de zomer ook bericht van Philps: de vernieuwde aerochamber heet nu OptiChamber; daar wist de apotheek niets van).
Mijn eerste indruk van Vortex:
Positief
- Ziet er mooi uit.
- Minder onderdelen.
- Geen geluid bij te snel inademen.
Negatief
- Het klepje wat op en neer gaat kan ik niet zien, omdat dat te dicht bij mijn gezicht zit (geen onoverkomelijk probleem).
- Alvesco in Vortex stoppen, kost mij te veel kracht. Ook eruit halen gaat te moeizaam. Dat lukt me zeker niet tijdens een exacerbatie, of "gewoon" meer benauwd.
Ik kan het er wel een beetje instoppen, maar dan is er ruimte tussen het rubber en de puffer. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Ook Foster en vergelijkbare puffers krijg ik er nauwelijks ingeduwd.
- Vortex is rondom van aluminium. Ik kan niet zien of de puffer ver genoeg in de voorzetkamer zit (kan ik wel bij de Aerochamer en Volumatic).
- Vortex is ondoorzichtig. Ik zie dus niet of er iets uit de puffer komt. Bij de Aerochamber of de Volumatic zie ik aan het wolkje of ik de puffer voldoende heb ingedrukt.

Voor mij is de oplossing dit aan te kaarten bij arts en/of apotheek en vragen om een nieuw recept voor een andere voorzetkamer of via internet een andere te kopen.

Login of registreer om te reageren
28-11-2018 om 18:06 uur
Reactie op britta

Gisteren bericht gekregen dat de aerochamber vanaf 1 juli 2018 niet meer geleverd wordt door Teva Nederland. Er schijnt een andere leverancier te zijn. Teva levert de optima chamber van Philips. Zijn er al ervaringen met de laatste?

Hoi britta
Ik had laatst steeds meer problemen met de aerochamber toen hoorde ik van de optima diamond chamber van Philips
Heb hem zelf gekocht op de Philips site en nu 2 weken in gebruik
En ik heb er goede ervaring mee tot nu
Heb zelfs de 2de gekocht
Heb best veel puffer dus beter reserve
Dus al bij all raad ik hem aan

Hierbij de link ze hebben hem elders ook goedkopen maar weet dan niet of die orginail is

Gr marja

https://www.philips.nl/c-p/HH1305_00/optichamber-diamond-voorzetkamer-m…

Login of registreer om te reageren
28-11-2018 om 19:47 uur

Ik heb deze maand een nieuwe opgehaald bij de apotheek en nog de gewone gekregen... zolang de voorraad strekt denk ik.

Login of registreer om te reageren
28-11-2018 om 20:48 uur

De aerochamber is er gewoon nog maar nu van focus care.

Login of registreer om te reageren
30-11-2018 om 13:10 uur

Sinds twee week heb ik de Vortex voorzetkamer.
Vind hem niet prettig, om de inhalators er in en uit te halen kost echt veel kracht (heb ook reuma) ook het mondstuk vind ik niet prettig, heb het gevoel dat er lucht langs gaat.
Ik heb ook een aerochamber en die bevalt een stuk beter!

Login of registreer om te reageren