November 2018- Helemaal klaar met die longziekte

30-10-2018 om 11:22 uur

Niet zeuren, gewoon doorgaan is de houding van veel mensen met een longziekte.
Logisch want met een longziekte kun je vaak minder dan je zou willen. Het is heel normaal dat je daar soms boos en verdrietig over bent. Hoe ga je daar mee om?

Tips & adviezen
• Je eigen gedrag en gedachten hebben invloed op je klachten. Door je gedrag en gedachten te veranderen, kun je winst
boeken.
• Luister naar je lichaam. Als je op tijd rust neemt, voel je je vaak beter en krijg je uiteindelijk meer gedaan.
• Het is fijn als je mensen in je omgeving hebt bij wie je je emoties kwijt kunt en je begrijpen.
• Kom je er zelf niet uit?: vraag dan hulp aan je longarts of huisarts.

Login of registreer om te reageren
27-11-2018 om 07:27 uur

@Lieve mensen,
Wat een verhalen en een verdriet.
Voor iedereen, probeer positief te blijven
genieten van de mooie dingen anders heb je
de handdoek gegooid.
Ik zeg dat natuurlijk ook tegen mezelf.
@Marcus, ja zo ken ik je wel.
Ik ben ZZP-er en altijd alles zelf gedaan,
maar nu moet ik dingen overgeven,
niet alles lukt mij meer.

Login of registreer om te reageren
27-11-2018 om 08:02 uur

@Marcus, mooi geschreven. Het zelf willen doen herken ik maar al te goed. Toen ik verleden jaar ernstig ziek was door longontsteking en in het ziekenhuis kwam, moest ik me overgeven. Aan de ene kant vond ik het vreselijk en aan de andere kant vond ik het fijn dat ik niets hoefde te doen.

Het accepteren dat je niet alles meer kan, is iets waar ik het nog steeds moeilijk mee hebt.

Login of registreer om te reageren
27-11-2018 om 10:30 uur

@ Anna dank je maar of het echt mooi geschreven is ... zelf zie ik naderhand vele dingen die ik anders zou willen neerzetten en schrijven, zie ik onjuiste zinsconstructies. Ook kan ik zelf lastiger omgaan met een compliment en deze aanvaarden dan kritiek.

Onze taal onze woorden spelen een grote rol bij de waarneming en het ervaren van de wereld, onze woorden geven vaak richting aan onze perceptuele waarnemingen en beslissingen. Onze woorden worden verwerkt door ons taalsysteem in de hersenen hoe meer bewegingswoorden hoe groter de waarneming beïnvloed wordt. Onze waarneming en de manier waarop we in de wereld staan wordt beïnvloed door onze taal, onze woorden die we tot onze beschikking hebben, zo is er een verband een relatie tussen taal, denken en werkelijkheid.

Het is een van de redenen dat bijvoorbeeld in Heide Heuvel de nadruk gelegd wordt op jouw zinsnede en is het belangrijk om niet kijken naar wat je niet meer kan maar kijken naar wat je wel kan. Het ontdekken van de uitdaging waar je voorstaat en doen wat je nog wel kan. De wereld is zo groot als jij die zelf kan denken!

@ Joop het mooie van een handdoek in de ring werpen is dat je in het leven die handdoek altijd weer op kan nemen en jezelf altijd een nieuwe kans kan geven, een kans die een ander jou soms niet geeft.

Login of registreer om te reageren
27-11-2018 om 19:00 uur

Ik weet niet meer waar maar vorige week las ik een mooie zin ; leer te willen wat je krijgt in plaats van te krijgen wat je wil.
Vond het mooi omdat wij altijd alleen nog maar dankbaar kunnen zijn voor wat er nog is en kan....

Login of registreer om te reageren
27-11-2018 om 19:31 uur
Reactie op Stefanie

Ik weet niet meer waar maar vorige week las ik een mooie zin ; leer te willen wat je krijgt in plaats van te krijgen wat je wil.
Vond het mooi omdat wij altijd alleen nog maar dankbaar kunnen zijn voor wat er nog is en kan....

In een poëtische bui vandaag, Stefanie?

Login of registreer om te reageren
27-11-2018 om 20:57 uur

Tel je zegeningen :-)

Ik ben regelmatig helemaal klaar met die longziekte..... maar weet ook erg snel te relativeren en berusten... en het goede te zien. Dankbaar mens :-)

Login of registreer om te reageren
28-11-2018 om 09:58 uur

@Stefanie

Leer te willen wat je krijgt i.p.v. te
krijgen wat je wil

Misschien in een poetische bui, maar wel een ware uitspraak.

Login of registreer om te reageren
28-11-2018 om 13:07 uur

Daar valt nog wel het e.e.a. op af te dingen, @joop60
Je kunt het net zo makkelijk omdraaien:
"Leer te krijgen wat je wilt i.p.v. te
willen wat je krijgt".
OK! Even cryptisch als het vorige maar dat is het leuke van zelfgefabriceerde spreekwoorden/tegeltjeswijsheden:
"De appel valt niet ver van de boom" of "Het kind valt niet ver van de moeder".

Je kunt erbij denken wat je wilt, da's toch leuk en ook nog altijd waar (voor jou dan, toch?).

Login of registreer om te reageren
29-11-2018 om 16:03 uur

@Hanszeist wat een herkenbaar verhaal, heb hetzelfde meegemaakt heb er nadat we de keuze hadden gemaakt dat ik moest stoppen heb ik er twee jaar over gedaan om afstand te nemen en ook daadwerkelijk te stoppen. Nu weet ik dat ik te lang ben doorgegaan om de doodeenvoudige reden dat iets wat je vanuit het niets in 30 jaar hebt opgebouwd nu moest verruilen tot niets. Heb mijn werk niet gemist want dat kon ik niet meer maar wel de contacten. Het is en blijft moeilijk.
@ Stefanie een mooie spreuk,
Life begin at the end of your comfort zone , is er ook zo een.

Login of registreer om te reageren