Aerochamber

12-08-2018 om 06:47 uur

Ik gebruik deze en dan moet ik elke keer als ik 2x puf, na de 1e puf de puffer eruit halen en weer schudden en weer erin doen. Doen jullie dat ook of is het niet nodig? Zelf vind ik het onzin. :)

Login of registreer om te reageren
22-11-2018 om 09:37 uur

Haha, grappig dit. Iedereen doet het toch net weer anders.

Ik schud uitgebreid, puf 1 keer, dan laat ik hem in de aerochamber zitten en schud ik nogmaals flink. Wel het dopje voor het mondstuk van de aerochamber erop (anders maakt dat met het schudden zoveel herrie).

Ik kan me niet voorstellen dat het nou zoveel beter is als je hem eruit haalt, schud en dan weer opnieuw insteekt. Het gaat er lijkt me om dat je tussen de pufs door even schud.

Login of registreer om te reageren
23-11-2018 om 10:12 uur

Zelf in schudden zit een verschil denk ik. Als ik goed begrippen heb bij mijn regelmatige instructies moet je goed schudden en dat heb ik ook wel eens met de aerokamer eraan gedaan maar dan kan je toch echt minder goed schudden. Ook kan ik me heel goed voorstellen dat het rust moment tussen de puff door het schud protocol ook wel gunstig kan zijn voor de opname van de in de aerosol zittende medicaties door je longen. Het is tenslotte de bedoeling om die medicaties zo diep mogelijk in je longen verdeeld te krijgen daarom heb je ook de aerokamer tenslotte en niet een andere puffer.

Login of registreer om te reageren
23-11-2018 om 10:24 uur

@Marcus, volgens mij is de aerochamber bedoeld voor mensen die moeilijk inhaleren. Dat denk ik hoor! :)

Moest wel lachen om het verschil in schudden. Zie ik ineens Sambaballen voor me. :))
Ik schud pas als ik de 2e puf moet nemen.

Login of registreer om te reageren
23-11-2018 om 19:53 uur

Ik schud bij beide keren puffen maar laat de puf erin, de aerochamber schud gewoon mee, al weet ik dat hij er eigenlijk uit moet, ik vind dit handiger vooral als ik t erg benauwd heb..

Login of registreer om te reageren
25-11-2018 om 16:35 uur

@ Anna Niet zozeer voor patienten die moeilijk inhaleren maar die door de kracht in de longen de medicaties niet ver genoeg binnen in de longen kunnen inhaleren. Bij andere puffers komt dan de effectieve medicatie dan niet verder dan de bovenste luchtwegen en daarom hebben deze patiënten een aorochamber. Hierdoor zal de effectieve medicaties in de chamber zich vermengen met lucht er is dan een groter luchtvolume met medicatie en doordat je dan meerdere keren moet inhaleren zal er meer van die medicatie effectiever dieper de longen in komen. Geen patiënt is hetzelfde en daarom hebben zoveel patiënten verschillende voorschriften en verschillende puffers en is de volgorde soms ook weer anders.

Login of registreer om te reageren
26-11-2018 om 06:36 uur

@Marcus , dank je. Eigenlijk bedoelde ik dat ook. Ik kan af en toe heel moeilijk iets omschrijven. :(

Login of registreer om te reageren
26-11-2018 om 18:19 uur

Volgens mij is het gewoon omdat je anders de spray regelrecht in je keel spuit en het dan niet inhaleert. Heb t voor de lol wel ns zonder geprobeerd en het gaat simpelweg niet. Heeft niks met ademkracht te maken.

Login of registreer om te reageren
26-11-2018 om 18:45 uur

Heb wel eens een aerochamber van een plastic flesje gemaakt omdat ik de aerochamber niet bij me had.

Ja en Nee Stefanie...die aerosol is er voor gemaakt voor de aerochamber en niet gemaakt voor gebruik zonder aerochamber. Heeft wel degelijk te maken met kracht omdat je anders de discus voorgeschreven krijgt maar patienten die de aerosol voorgeschreven krijgen hebben niet genoeg kracht om de medicaties met de discus ver genoeg in de longen te krijgen en komt dan niet op de juiste plek terecht. Ook heeft het te maken met de fijnheid van de medicinale werkzame stof in de discus is die stof iets groter dan in de aerosol.

Login of registreer om te reageren
26-11-2018 om 19:29 uur

Nou Marcus ik heb t gekregen toen ik van de poeder keelklachten kreeg ( hees en schimmelinfectie ) en van de spray heb ik die klachten niet...

Login of registreer om te reageren
26-11-2018 om 22:29 uur

Natuurlijk kan dat en dan mag je blij zijn dat je van de aerosol die problemen niet hebt. Maar de aerosol en voorzetkamer is er in beginsel juist voor ontworpen voor die groep patiënten die de stof van de discus niet vergenoeg in hun longen kunnen krijgen. Het gebeurt wel vaker dat medicijnen anders gebruikt worden dan waarvoor ze gemaakt of ontworpen zijn, denk aan antidepressiva middelen die ingezet worden om mensen te ondersteunen met het stoppen met roken. Er zijn vele andere medicijnen die anders ingezet worden en soms zelfs juist ingezet worden wegens hun bijwerking.

Maar wat is dit voor een discussie aan het worden...??

Login of registreer om te reageren