Hoe snel reageren op (allergische) prikkels?

08-11-2018 om 19:17 uur

Hallo,
Ik was nieuwsgierig.. hoe snel reageren jullie op (allergische prikkels)
Ik had altijd het idee dat je daar vrijwel direct op zou reageren, maar is dat altijd zo?

Stel je gaat ergens op bezoek waar ze een hond hebben en je bent allergisch voor honden.
Zou je dan ook pas de volgende dag daar benauwdheidsklachten van kunnen krijgen?
En is het ook zo hoe allergischer je bent hoe heviger je reageert, waarschijnlijk is dat niet zo zwart wit en afhankelijk van heel veel factoren?

Ik ben nieuwsgierig naar ervaringen hiermee

Login of registreer om te reageren
08-11-2018 om 20:42 uur

Op de meeste prikkels reageer ik vrijwel direct, ik ben voor een bepaald medicijn allergisch en daar reageerde ik binnen 24-48 ineens heftig op met een flinke astma-aanval.
Heb geen inhalatieallergieen, maar wat ik uit mijn studieboeken nog kan herinneren is dat je verschillende overgevoeligheidsreacties hebt, waaronder dus ook een vertraagde die binnen 48 optreedt.

Login of registreer om te reageren
09-11-2018 om 13:54 uur

Ik ben zelf allergisch voor honden katten huisstofmijt etc. Ik reageer als ik er een avond ben soms pas aan het einde van de avond. Wel heeft de longarts eens tegen mij gezegd dat je longen geïrriteerd kunnen blijven en dat dat niet over is als de prikkels weg zijn. Omdat het al geïrriteerd is...
over het algemeen is het voor mij wel hoe allergischer ik ben hoe heftiger ik reageer. Met katten is het elke keer foute boel maar met honden gaat het een stuk beter! Natuurlijk ligt het ook aan hoe schoon een huis is en hoe je weerstand etc is.
Hoop dat je hier iets aan hebt! Sterkte!!

Login of registreer om te reageren
12-11-2018 om 12:11 uur

Dat wisselt bij mij, een allergische reactie als eczeem kan vrijwel direct zijn. Parfum kan ook binnen 5 minuten een reactie oproepen van heesheid en benauwdheid. Op medicijnen kan ik ook pas een dag later reageren.
Ligt er denk ik ook aan waar je precies last van hebt, zo heb ik minder last van spierkrampen in mijn luchtwegen, maar wel heel erg last van slijmvorming... bij allergie testen reageer ik altijd vrij laat.

Login of registreer om te reageren
31-05-2019 om 12:13 uur

Vervelend is dat he, Teske, ik ken dat dat je na 5 min al hees wordt en heb ook vaker een na-reactie. Dan heb ik `s morgens een reactie gehad en dan gaat het weer over als ik daar weg ben en later op de dag begint ineens mijn gezicht te reageren ( prikkelende ogen, dichtslaan van oor/keel)

Login of registreer om te reageren
31-07-2019 om 15:30 uur

Hoi, ligt eraan wat, ik ben allergisch voor huisstofmijt. Bij sommige huisdieren krijg ik pas na enige tijd last van mijn luchtwegen, waarschijnlijk als die veel stof ofzo bij zich dragen. Daarnaast begin ik meestal na een paar seconden na het ruiken van diverse parfums, verfluchtjes, wierook, ammoniak, bloemengeuren, luchtverfrissers op het toilet, e.d. vrijwel direct hevig te hoesten, ben ik benauwd, slaat op mijn stem. Als de "geur"-bron direct uit mijn directe nabijheid verdwijnt, rochel en hoest ik meestal nog een half uur na. Daarna ben je dan wel moe.
Er zijn al veel winkels (bloemenwinkels, parfumerieën, geurkaarsen, wierook) waar ik weg moet blijven.

Hadden ze daar maar wat voor, want je wordt er niet blij van. Je kunt geurtjes niet vooral vermijden, er hoeft maar iemand op straat voorbij te komen met een wolk parfum en ik begin al te rochelen.

Login of registreer om te reageren