Nieuw hier en wie kan mee kijken tips geven?

08-11-2018 om 21:31 uur

Hallo

Ik ben nieuw hier en heb al wat jaren veel long problemen.
Het weekend weer op de SEH beland longontsteking.
Prednison kuur 7 dagen 40mg en 7 dagen 30mg plus een kuur antibiotica 10 tabletten in 8 dagen.
Nu zou je verbetering moeten zien integendeel het wordt zeker niet minder.
Veel pijn schouderbladen, longen, extreem benauwd.
Gelukkig was het D-Dimeer goed.
Maar deze waarden niet onstekingswaarden waren ook hoog is mij verteld.
Wie kan mij hier wat over uit leggen de normaal waarden en waar het voor is.
Hebben ze wel gedaan alleen ben een zeef daarin.
Nu heb ik al even gegoogeld uiteraard, maar dan zie je door de bomen het bos niet meer.

Crp 30
Wbc 11.7
Monocytema 1,2
Albumine 34
Gamma gt 68
CKMB 215
LDH 213

Conclusie:
Nieuwe consolidatie rechter bovenkwab, tevens vergrote hilus mogelijk reactieve lymfadeoptie.

Bedankt!

Login of registreer om te reageren
08-11-2018 om 21:48 uur

Normaalwaarden kunnen per lab verschillen.

Login of registreer om te reageren
08-11-2018 om 22:10 uur

Deze waarden waren allemaal rood. En waren niet goed. Vooral de ontstekingswaarden waar best verhoogd. Kan per lab verschillen klopt zeker.

Login of registreer om te reageren
09-11-2018 om 04:38 uur

Gaat mij er meer ook om wat zijn het voor waarden waarvoor? Wat heeft het met longontsteking te maken?
Is me allemaal uitgelegd, maar dat vergeet ik ben een zeef momenteel. En vaak weet men hier beter uitleg te geven erover.

Login of registreer om te reageren
09-11-2018 om 06:13 uur

CRP is een ontstekingswaarde, die kan verhoogd zijn bij onder andere een infectie. 30 ,is doorgaans niet heel hoog.

Wbc zijn je witte bloedcellen, die kunnen ook verhoogd zijn of veranderen van samenstelling bij een infectie. Monocyten zijn een bepaald soort witte bloedcellen. Wat betreft wbc is de bovengrens die ik ken vaak 11,5 dus het is slechts minimaal verhoogd.

Albumine, gamma gt, CK en LDH zijn leverwaarden.

Overigens kan prednison je bloedwaarden ernstig beïnvloeden en kan een infectie al aan de beterende hand of genezen zijn maar sommige bloedwaarden nog verhoogd of verlaagd. Je moet je voorstellen dat als je lichaam meer witte bloedcellen aanmaakt om te vechten tegen een infectie dat die niet gelijk weer verdwenen zijn als de infectie bestreden is.

Login of registreer om te reageren