Alternatief Prednison

07-11-2018 om 11:02 uur

Goedemiddag,

Ik heb even een lastige vraag, ik kan nogal heftig reageren op een Prednison stootkuur, ik werd altijd al hyper van de Prednison, maar na de laatste kuur kon ik drie maanden vrijwel niet slapen! Na iedere kuur lijken de bijwerkingen toe te nemen.
De eerste 2 week slaap ik helemaal niet ondanks Dormicum. De maanden daarna sliep max 2 tot 3 uur op Dormicum.
En dat op een aangepaste dosering van 15 mg gedurende 10 dagen.
Ik raakte ondertussen ook overspannen van het niet slapen, daar werd het natuurlijk niet beter van... Ik gebruik al de nodige medicatie, Alvesco, Serevent, Zyrtec, Singulair, Mometosan neuspray, nog steeds slaapmedicatie en ook regelmatig antibiotica (heb hardnekkige stafylococ infectie in de bijholten)
Nu is de vraag, wat kan ik doen om Prednison verder te voorkomen, zijn er alternatieven??
Ik zal dit binnenkort bespreken met mijn huisarts... de longarts spreek ik pas in Februari. Ik heb kortgeleden longrevalidatie traject doorlopen, hier goed opgeknapt en veel geleerd, maar de angst voor Prednison blijft! Vooral omdat de huisarts het kortgeleden opnieuw wilde voorschrijven vanwege een heftige allergische reactie.

Met vriendelijke groet,
Renate

Login of registreer om te reageren
08-11-2018 om 14:03 uur

@Nckll. Ik heb idd. een tijd Melatonine gebruikt, ik krijg tijdens Pred.kuren ook zware slaapmedicatie en om dit nou te combineren? Dat leek me wat teveel van het goede, maar is zeker een goede vraag voor de arts, die neem ik mee!
Klopt dat ik er idd. alleen maar zieker van werd, overspannen, terugkerende luchtweginfecties, meer AB, toen kreeg ik er een buikgriep bij die niet meer overging, uiteindelijk 13 kilo afgevallen, en zakte letterlijk door mijn benen, waardoor ik in het ziekenhuis belande. Ik durf dus eigenlijk geen prednison meer te nemen, maar ja wat dan???

@Anna, de laatste pred. kuren krijg ik al een aangepaste dosering van 15 mg.
Ik heb even gekeken naar de Boswelia pillen, maar zie dat die voor de gewrichten zijn? Moet dat ook ontstekingsremmend werken of juist als slaapmiddel?

Login of registreer om te reageren
08-11-2018 om 14:23 uur

@Teske ja snap ik dat dat veel lijkt, daarom zou ik het ook zeker overleggen. Wie weet zeggen ze probeer het en werkt het perfect, zou mooi zijn! Ik gun je die slaap, want dat is zo hard nodig.
Wat ik tijdens mijn ziekenhuisopname deed (heb je wellicht al geprobeerd) was mezelf dwingen om wakker te blijven en dan viel ik uiteindelijk toch in slaap, na 4 dagen en nachten niet te hebben geslapen. En overleg elke keer weer als je de prednison krijgt, doe ik ook want het is het laatste wat ik wil, maar elke keer blijkt het toch echt nodig te zijn.
Sterkte en beterschap!

Login of registreer om te reageren
08-11-2018 om 15:00 uur

Dank je wel Ncklle, ik heb nog niet geprobeerd om bewust wakker te blijven... ken dit ook nog niet. Kan het altijd proberen! De laatste keer dat de huisarts prednison wilde voorschrijven was ik veel te benauwd om wat dan ook uit te leggen (heb nieuwe huisarts). Ga nu dus heen als ik geen klachten heb, zodat hij tenminste goed op de hoogte is!

Login of registreer om te reageren
08-11-2018 om 15:07 uur

Ik slaap juist beter als ik het 's avonds neem omdat het dan nog niet volop werkt ofzo maar het blijft soms bal.

Login of registreer om te reageren
08-11-2018 om 15:18 uur

@Teske ik kende het ook niet haha maar door jezelf te dwingen om wakker te blijven word je moe. Ik was bezig met ik moet slapen en dat lukte niet... en nu lukte wakker blijven niet haha omgekeerde psychologie die werkte:D
Naarmate de dagen vorderde lukte het steeds beter en viel ik sneller in slaap:)

Login of registreer om te reageren
09-11-2018 om 06:56 uur

Dank jullie wel, ik kan ook volkomen ontspannen op bed liggen en dan toch niet slapen, maar zal dit zeker proberen. Ga je dan ook lezen ofzo, of wel liggen met de ogen dicht en denken dat je niet in slaap mag vallen?

Login of registreer om te reageren
09-11-2018 om 07:04 uur

Ja ik lig dan ook vaak volkomen ontspannen jn bed. Ik ga van alles doen, filmpjes kijken, boek lezen, alles om wakker te blijven en mijn ogen moeten open blijven. Uiteindelijk begon ik half scheel te kijken van vermoeidheid en toen viel ik zo in slaap:p dus echt jezelf dwingen om echt wakker te blijven, want met je ogen dicht wakker blijven is al half toegeven aan slapen

Login of registreer om te reageren
09-11-2018 om 07:09 uur

Ah, gelukkig ik mag dus wel een boek gaan lezen :-) Meestal ben ik zo moe, dat ik wel met de ogen dicht ga liggen, met lezen lees ik soms wel drie keer dezelfde bladzijde en dan weet ik nog niet wat er staat, zelfs mijn e reader valt gewoon in slaap en ik dus niet haha

Login of registreer om te reageren
09-11-2018 om 07:09 uur

@Teske, de Boswellia werkt ontstekingsremmend.
Succes, met het wakker blijven op advies van @Nckiie :)

Login of registreer om te reageren