Electrische fiets

06-11-2018 om 08:13 uur

Hallo
Omdat mijn electrische fiets kapot is, ben ik bezig om een nieuwe te kopen. Ik had er één met een voorwielmotor. Ik heb inmiddels een proefrit gemaakt met een voorwielmmotor en een proefrit met een middenmoter. De fietsenhandelaar adviseerde mij om er een met een voorwielmotor te kopen omdat ik long/hartpatiëntiënt ben. De fiets kan je dan namelijk wanneer je alleen maar rond gaat gewoon vooruit trekken. Wie weet hier meer van en wat is wijsheid. Ik fietste fijner op de voorwielmotor maar komt dat niet omdat ik dat al gewent ben?

Login of registreer om te reageren
06-11-2018 om 09:16 uur

Als jij dat fijner vind, zou ik dat gewoon kiezen. Het is ook goedkoper. Ik heb een ebike met middenmotor en vind dat fijner fietsen en mijn fiets is hanteerbaarder qua gewicht.

Login of registreer om te reageren
06-11-2018 om 10:17 uur

Ik heb ook zo'n voorwielding en ik vind het ideaal.
Een beetje heuvel (viaduct) en hij trekt je gewoon naar boven.
Er is idd. een verschil tussen de voorwielaangedreven fietsen en de fietsen met trapondersteuning.
Die laatsten (met midden- of achtermotor) fietsen veel "zwaarder". Je moet dan zelf ook kracht zetten.
Dat is beter voor je conditieopbouw maar soms toch erg vermoeiend.

Login of registreer om te reageren
07-11-2018 om 14:33 uur

Nu snap ik het als sommige mensen zeggen "ik heb vandaag 60 km gefietst". Als ik t goed begrijp hoef je nauwelijks iets te doen?

Login of registreer om te reageren
07-11-2018 om 15:31 uur

Natuurlijk wel. Het is trapondersteuning. Je moet wel gewoon de trappers rond trappen alleen krijg je een duwtje in je rug mee of wordt je wat meer vooruit getrokken. Als je stopt met trappen, sta je ook gelijk stil.

Login of registreer om te reageren
07-11-2018 om 15:45 uur

Het is geen scooter Stefanie:p je moet gewoon trappen hoor! Je hebt vaak verschillende standen waarin je de ondersteuning kan aanpassen. Dus het fietsen tegen wind in en heuvels op gaat makkelijker en kost minder energie, maar je beweegt nog steeds en fietst gewoon:)

Login of registreer om te reageren
07-11-2018 om 16:25 uur
Reactie op Stefanie

Nu snap ik het als sommige mensen zeggen "ik heb vandaag 60 km gefietst". Als ik t goed begrijp hoef je nauwelijks iets te doen?

De fietsen met voorwielaandrijving, vaak oudere modellen, hadden vaak een systeem waarbij de motor na twee volledige trapomwentelingen aansprong. In principe hoefde je dan geen kracht meer te zetten. Gewoon ronddraaien (doen alsof je fietst) was genoeg. De snelheid kon je dan met een schakelaar in verschillende standen zetten. Als je stopte met trappen (of doen alsof) sloeg de motor af. Vooral heuvel op is dat erg praktisch.
Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat dergelijk soorten systemen niet meer verkocht (mogen) worden in Nederland.

Login of registreer om te reageren
08-11-2018 om 08:30 uur

Mijn ervaring zelf is dat je hoe dan ook druk op de pedalen moet hebben. Alleen maar ronddraaien is geen optie want dan valt de motor uit. Maar je hebt natuurlijk wel een verschil tussen druk zetten en flink meefietsen. Het eerste heb ik nodig als mijn longen flink in de war zijn, het tweede doe ik als mijn longen het redelijk doen.
Ik denk ook dat de e-Bike stimuleert in het in beweging blijven. Ik ben nu aangewezen op mijn normale fiets (een hele lichte met 24 versnellingen) maar kom nog maar twee km. Ik ben dan verschrikkelijk kort van adem en heb zeker een half uur nodig om bij te komen. Ik denk nu dus wel tien keer na voordat ik ga fietsen en neem dus sneller de auto.
Ik heb inmiddels er één met een voorwielmotor gekocht en kan bijna niet wachten tot hij er is. Ik ben namelijk geen autorijder. Ik ben liever buiten.

Login of registreer om te reageren
08-11-2018 om 08:35 uur

Alvast heel veel plezier met je e-bike!

Login of registreer om te reageren
18-12-2018 om 21:01 uur

Inmiddels heb ik sinds 23 november mijn E-bike in de garage staan. Ik heb er sinds deze week op gefietst omdat ik daarvoor nog te ziek was. Het is een mooie fiets en hij fiets heerlijk. Mijn reikwijdte is weer vergroot en ik kan weer lekker buiten zijn. Hopen dat de sneeuw en gladheid voorlopig wegblijven.

Login of registreer om te reageren
18-12-2018 om 21:49 uur

Whauw, veel veilige fijne km-ters Spinnetje!

Ik heb er ook een met voorwielmoter en supersuperblij mee

Login of registreer om te reageren