Injectie = astma aanval... griepspuit?

10-10-2018 om 13:56 uur

2 weken geleden heb ik heftig gereageerd met een astma aanval door een hepetatitisA en DTP injectie. Het is behandeld met prednisolin en heeft een nasleep gehad van 5 dagen.
Eerder heb ik ook met benauwd zijn gereageerd op hepatitis B prik, behandeld met extra pufjes.
Van de griepspuit reageer ik ook wel eens door ziek gevoel, overgeven en een dag la)ter met benauwd zijn.

Nu heb ik natuurlijk weer een oproep gekregen voor een griepspuit. Ik ben hier wat ongerust over, zou ik weer zo heftig reageren?

Wie heeft hier ervaring mee of goede tip?
Eind van de week bel ik mijn huisarts (allergoloog gemaild maar hier geen reactie op)

Login of registreer om te reageren
10-10-2018 om 14:08 uur

Ben je allergisch voor kippenei? Ik hoor wel eens dat mensen de griepprik krijgen onder toezicht met Tavegyl en prednison.

Heb je trouwens echt alleen een hepatitis A vaccin gehad? Die is lang niet leverbaar geweest waardoor iedereen gevaccineerd werd met een combi vaccin hepatitis A/B en die hepatitis B had je eerder al allergisch op gereageerd.

Login of registreer om te reageren
10-10-2018 om 14:15 uur

Nee, geen kippe eiwitallergie zover ik weet. Ik overweeg nu pred vooraf te nemen, volgens mijn allergoloog heeft tavegil in mijn situatie geen meerwaarde. Haar advies is bij verwachtte allergische reactie (tandartsbehandeling, mri scan vloeistof bv) 2×30 mg pred. Bij plostelinge allergische reacties ( bv dazenprik, wespenprik) 1e dag 60, 2e dag 30 pred, met maximaal 10 dagen pred. Maar eerlijk? Dit doe ik op gevoel

Idd alleen hepA, dus geen hepA/B

Login of registreer om te reageren
10-10-2018 om 14:21 uur

Zie nu dat mijn eigen allergoloog geen meerwaarde ziet in tavegyl, en een allergoloog in opleiding wel 2 dagen tavegyl heeft voorgeschreven bij mri vloeistof.

Login of registreer om te reageren
10-10-2018 om 15:05 uur

Ha Ems
Lastig probleem!
Ik reageer allergisch op de griepprik, omdat ik allergisch ben voor kippenei, moet dus altijd met veel pred en Tavegyl iv en in het ziekenhuis gebeuren. Maar de pmeumokokken vaccinatie heb ik geen last van.
Bij mij gaat dus niet op dat ik op élke vaccinatie verkeerd reageer, maar duidelijk wel op waar ik echt allergisch voor ben. Maar hoe dat voor Jou is?
En waarom zou Tavegyl niet helpen? Niet alleen, er moet altijd pred bij, maar zonder astihistamine gaat een allergische reactie ook niet lekker over...
Sterkte iig!!

Login of registreer om te reageren
10-10-2018 om 15:18 uur

Het is niet duidelijk welk stofje het is waar ik zo heftig op reageer. Bij ta behandeling is t onderzocht maar men komt er niet achter.

Mijn allergoloog gaf aan dat tavegyl geen meerwaarde had bij mij, dit heb ik maar aangenomen. (Expliciet gevraagd, en idd lost de aanval op door alleen prednisolon)

@Daantje en @Edelweiss, bedankt voor jullie reactie, dit zorgt dat ik het duidelijk heb in mijn hoofd.

Login of registreer om te reageren
10-10-2018 om 17:07 uur

Misschien is het dan geen klassieke allergische reactie als het niet aantoonbaar is en Tavegyl geen toegevoegde waarde heeft?

Login of registreer om te reageren
11-10-2018 om 09:31 uur

Inmiddels met de huisartsenpraktijk overlegd, advies: vooraf en een dag na de prik prednisolon 30.
(de huisarts had tegen de assistent gezegd: ze weet het zelf waarschijnlijk beter dan ik :-) . Mooi, zitten we allen op 1 lijn!)

Login of registreer om te reageren
11-10-2018 om 12:33 uur

Ems fijn dat je het nu zo geregeld hebt.

Voor diverse ziektes maak ik, door mijn ziekte, geen antistoffen aan. Dit hebben ze een paar keer geprobeerd met intensieve inentingen en me daarna op antistoffen onderzocht, die prikken hebben geen enkel effect. De artsen vragen zich af of ik met de griepprik antistoffen aanmaak ze hebben daar niet echt een antwoord op dus ik haal hem maar.

Login of registreer om te reageren