Lucht reiniger met hepa en koolstoffilter

10-10-2018 om 07:36 uur

Goedemorgen,

Ik heb gevoelige longen door astma en regelmatig last van de rook van openhaarden en vuurkorven bij mij in mijn huis, nu zag ik een lucht reiniger op internet staan. Wat is jullie hier ervaring met luchtreinigers? Helpt dit een beetje of is het zonde van mijn geld om zo'n apparaat aan te schaffen? Deze zijn namelijk best wel duur. Graag jullie advies?

Login of registreer om te reageren
10-10-2018 om 07:49 uur

Zonde van het geld. De kans is net zo groot dat je die lucht eerst zelf inademt dan dat zo'n apparaat er iets mee doet.

Login of registreer om te reageren
10-10-2018 om 08:50 uur

Ook als het apparaat de hele dag in de slaapkamer staat?

Login of registreer om te reageren
11-10-2018 om 09:13 uur

Beste Margriet10,

Luchtreinigers met een hepafilter kunnen mogelijk in sommige gevallen een aanvulling zijn op de reguliere ventilatie, maar er is op dit moment nog niet goed genoeg onderzoek gedaan in thuissituaties om daar écht iets over te kunnen zeggen. Op basis van de beschikbare informatie is de daadwerkelijke bijdrage aan de betere luchtkwaliteit niet vast te stellen. De invloed op de luchtkwaliteit is beperkter in grotere ruimtes en ruimtes waar de lucht meer in beweging is (bijv. door activiteiten of ruimere ventilatie).

Ons standpunt is dat we liever de bron aanpakken, goed saneren en ventileren.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
12-10-2018 om 08:39 uur

Dank je wel voor de informatie. De bron aanpakken gaat helaas niet omdat ik midden in de wijk woon met vuurhaarden. In de ochtend ventileren is het beste wat ik kan doen.

Login of registreer om te reageren