Niet allergische astma (BHR) medicatie

06-10-2018 om 08:32 uur

Goedemorgen,

Bij mij is niet allergische astma ontdekt en ik krijg daar als medicatie Symbicort voor. Ik vraag mij af of deze medicatie volstaat voor mijn astma. Wat voor medicatie krijg je voorgeschreven als je dit soort astma hebt?

Met vriendelijke groet,

Roos Lefevre.

Login of registreer om te reageren
06-10-2018 om 08:38 uur

Hoi,

Dat is zeer persoonlijk. Bij de een kan salbutamol indien nodig genoeg zijn en de ander heeft heel veel medicatie nodig. Het belangrijkste is merk je verbetering en blijf je stabiel met de medicatie?
Ieder lichaam is namelijk anders en reageert anders.
Ik heb zelf ook niet-allergisch astma, maar dan de moeilijk behandelbare vorm.

Login of registreer om te reageren
06-10-2018 om 10:45 uur

Hoi,

Ik gebruik Salbutamol voor als ik echt benauwd ben, en de Symbicort voor de langere termijn. Ik vind het heel erg moeilijk om aan te geven of de medicatie helpt, soms wel en soms niet. Ik heb heftige kortademigheid bij als er een vuurkorf wordt gestookt en zeker ook als men gezellig ook de Openhaard aansteekt. Herken jij dat ook?

Login of registreer om te reageren
06-10-2018 om 10:49 uur

Bij mij uit het zich in hoesten met benauwdheid en kortademigheid, dat heb ik al als iemand in de verte een sigaret aansteekt. Vuurkorven en bbq’s zijn echt uit den boze bij mij en blijf ik ver bij uit de buurt:)

Als je twijfelt of je medicatie voldoende helpt kan je altijd met je arts overleggen of verandering nodig is.

Login of registreer om te reageren
06-10-2018 om 10:53 uur

Ik heb ook niet allergisch astma en ook moeilijk behandelbaar en heb veel medicatie maar zoals Nicki zegt het is voor iedereen anders, maar ik zou met niet allergisch astma uit de buurt blijven van een vuurkorf en open haard, als ik daar bij in de buurt kom krijg ik geen lucht meer en heb ik langere tijd nodig om te herstellen maar dit is voor iedereen anders.

Login of registreer om te reageren
06-10-2018 om 10:53 uur

Bij mij uit zich dit uit kortademigheid en veel slijmvorming in neus en keel. Ik wil graag uit de buurt blijven van vuurkorven en openhaarden, maar ik woon midden in de wijk waar veel vuurkorven en openhaarden worden aangestoken, bijna elke avond zit ik in deze lucht en om nou weer naar de huisarts te gaan vind ik ook wel een beetje teveel van het goede. HIj ziet me weer aankomen.

Login of registreer om te reageren
06-10-2018 om 10:58 uur

Ik wordt ook altijd kortademig en veel slijm en benauwd. Als ik jou was dan zou ik zorgen dat je de ramen en deuren goed gesloten houdt wanneer al die open haarden en vuurkorf aangaan zodat het niet in je huis komt en zoveel mogelijk uit de rook blijft... Het is toch vaak een zoektocht met wat de juiste medicatie is..

Login of registreer om te reageren
06-10-2018 om 11:07 uur

@Margriet10 ik snap je gedachten dat de huisarts je alweer ziet komen en dat je je een zeur voelt. Maar probeer je daarover heen te zetten. Het is belangrijker dat jij je goed voelt en goed bent ingesteld. Ik bel soms ook met lood in mijn schoenen, maar je belt niet voor niets. Klinkt heel makkelijk gezegd, maar geloof mij maar daar is een heel proces aan vooraf gegaan. En als ik bel blijk ik altijd al te lang te hebben gewacht en krijg ik soort van op mijn kop haha, dus gewoon bellen als je twijfelt of vragen hebt! Daar zijn ze tenslotte voor:)

Login of registreer om te reageren
06-10-2018 om 11:28 uur

Dank jullie wel voor het advies. Ik ga volgende week dan wel weer de HA bellen voor een nieuwe afspraak. Ik kan wel de deuren en ramen gesloten houden, maar dan krijg ik geen frisse lucht in huis. Hoe ga ik dan mijn huis ventileren? Diepe zucht, is echt wel een dilemma vind ik zelf.

Login of registreer om te reageren
06-10-2018 om 11:33 uur

Verstandig om te bellen, ik lucht mijn huis s ' ochtends vroeg voordat de woonboten gaan stoken en nu heb ik bv. alles open staan aan de achterkant maar zodra ik zie of ruik dat er wat brand doe ik alles snel dicht...en ik heb ook luchtreiniger in de woonkamer staan, het is ook lastig.. heel veel sterkte.

Login of registreer om te reageren
06-10-2018 om 11:33 uur

Dat dilemma kennen we bijna allemaal! ‘s Ochtends je huis ventileren is dan misschien het beste, dan zetten mensen nog geen vuurkorven en houtkachels aan.
Ik moet in de zomer ook de ramen en deuren gesloten houden ivm sigarettenrook en bbq’s en zit het liefst lekker in de tuin.
Het is niet makkelijk allemaal en heel proces waaraan je moet wennen en mee moet leren omgaan en dat is soms best pittig vind ik zelf.
En klinkt verstandig dat je de ha gaat bellen:) laat maar weten wat hij/zij zegt, ik ben benieuwd en succes!

Login of registreer om te reageren