Longfonds mede verantwoordelijk voor veranderde vergoeding fysio bij COPD in 2019

18-09-2018 om 15:53 uur

Klopt het dat het longfonds mee aan de basis staat van de nieuwe fysiovergoedingen voor mensen met copd??
Zo ja dan zeg ik vandaag mij lidmaatschap nog op!!!!!!

Login of registreer om te reageren
03-10-2018 om 08:23 uur

In plaats van naar de fysio gaan kunnen we straks naar het ziekenhuis!

Login of registreer om te reageren
03-10-2018 om 09:01 uur
Reactie op Alpha

In plaats van naar de fysio gaan kunnen we straks naar het ziekenhuis!

En dat is dan ook precies de bedoeling:
Meer en duurdere zorgvraag, meer omzet, meer winst (voor de zorgindustrie dan).
Voor de burger betekend het: Meer premie en belasting betalen.

Login of registreer om te reageren
03-10-2018 om 10:18 uur

Ik denk dat ze geen zkhs opname bedoelt maar sporten onder begeleiding van fysio in zkhs.
Ik heb al meer gehoord dat dit vanaf nu wordt aangeboden door de longarts om vanaf volg. Jaar in het zkhs te sporten onder begeleiding, dan valt het onder de basisverzekering.
Schijnbaar zijn de longartsen niet blij met de verandering vd vergoedingen.

Login of registreer om te reageren
03-10-2018 om 10:48 uur
Reactie op goudvisje

Ik denk dat ze geen zkhs opname bedoelt maar sporten onder begeleiding van fysio in zkhs.
Ik heb al meer gehoord dat dit vanaf nu wordt aangeboden door de longarts om vanaf volg. Jaar in het zkhs te sporten onder begeleiding, dan valt het onder de basisverzekering.
Schijnbaar zijn de longartsen niet blij met de verandering vd vergoedingen.

Maar ziekenhuizen zullen dat echt niet goedkoper doen dan de reguliere fysio-praktijk.
Het zal dus duurder worden. Zowel voor de zorgverzekering (hogere premie!) als voor de patiƫnt (extra vervoer naar verderaf gelegen ziekenhuis).
Het zal dus zorgen voor extra kosten voor de burger en meer omzet, werkgelegenheid en winst voor de gezondheidsindustrie.
Deze spelletjes worden op elk mogelijk denkbaar terrein door de verschillende kartels gespeeld en heeft als doel zoveel mogelijk geld en vermogen uit de samenleving te trekken. Totdat vele niet eens meer geld hebben om te eten. En dan barst de bom!

Login of registreer om te reageren
03-10-2018 om 10:49 uur

@goudvisje
Of je nu in het ziekenhuis gaat sporten of bij de fysio, volgend jaar gaan de eerste 20 behandelingen hoe dan ook uit de basisverzekering.
Het gaat om het totaal aantal keren dat je vanaf 2019 mag sporten onder begeleiding.
Even mijn eigen situatie, ik ga nu 2x pw, dus 104 x per jaar, vanaf 2019 mag ik nog maar 72x en als ik dan voldoe aan eisen (die nu nog niet bekend zijn) mag ik misschien in 2020 ook 72 x, maar voldoe ik niet aan de eisen mag ik nog maar 52x.
Als mensen met copd minder gaan sporten (bewegen) gaat dit waarschijnlijk wel ten koste van onze conditie en is het niet ondenkbaar dat meer copd patiƫnten eerder ziek zullen worden en dus opgenomen moeten worden.

Login of registreer om te reageren
03-10-2018 om 11:08 uur

@Lia53 ik ken het verhaal, heb zelf nl ook copd 4.
Wat ik heb gehoord en bedoel ;is dat doordat de regeling en aantal keren gaat veranderen is bij een aantal mensen in mijn woonplaats al door de longarts geopperd om in het zkhs te sporten,er werd zelfs aangeboden om 4 x per week te komen.
T schijnt dat ze dan de nieuwe regeling kunnen ontlopen, hoe het zit en werkt weet ik niet maar ik heb het van een hele groep copd patienten gehoord die nu bij een fysio praktijk sporten en dit vanaf 2019 ook werkelijk gaan doen.
Misschien wordt het dan geboekt onder revalidatie? Weet er niet alles van.
De longartsen hier althans, zijn t niet met de nieuwe regels eens vandaar.
Dit is wat ik gehoord hebt van andere copd patienten, is geen wijsheid van mijzelf :)

@balling, ben het met je eens dat dit alleen maar meer kost, het is alleen maar ontduiken aan de nieuwe regeling, de kosten worden hoe dan ook gemaakt, is t niet van ene pot dan vd andere.

Login of registreer om te reageren
03-10-2018 om 11:13 uur

Oke @goudvisje , dank je voor de toelichting.

Login of registreer om te reageren
03-10-2018 om 11:33 uur
Reactie op goudvisje

De longartsen hier althans, zijn t niet met de nieuwe regels eens vandaar.

Terwijl het Longfonds bij het overleg over de wijziging aan tafel zat en met de veranderingen heeft ingestemd.
Wonderlijk, toch?

Login of registreer om te reageren
03-10-2018 om 11:56 uur

Ja dat begrijp ik ook niet en weet er ook niet t fijne van.
Veel longartsen zijn er in ieder geval niet blij mee ivm meer zkhs opnames is de toekomst.

Login of registreer om te reageren
03-10-2018 om 15:20 uur

Het is inderdaad triest maar wel fijn dat de longartsen in de ziekenhuizen dit gaan oppakken zodat de mensen die het nodig hebben niet verstoken blijven van goede fysiotherapie en bovenal om uit het ziekenhuis te blijven. Er is wel enige beweging richting het zorginstituut die advies uitbrengt aan de minister vanuit het genootschap voor fysiotherapie maar veranderingen zouden pas plaats kunnen vinden voor 2020. Op hoop van zegen en inderdaad heel triest dat het longfonds onze belangen niet goed beschermd hebben.

Login of registreer om te reageren