Wel/niet sporten nu met Copd gold3, zware stress

29-09-2018 om 10:53 uur

Beste, ik weet nu even niet waar ik nog goed aan doe. Ik zit in een dikke gold 3. Momenteel door omstandigheden erg veel stress met angstgerelateerde klachten, veel hyperventilatie, hartslag continue rond de 100. Nu tijdelijk bij psycholoog en 3x daags oxazepam. Zwaar uitgeput, overbelast en al maanden slaapproblemen. Slaap wel maar rust niet uit door drukte in mn hoofd. Heb het vreselijk benauwd de hele dag door en weet niet of ik er nu verstandig aan doe het sporten weer op te pakken. Hartslag stijgt enorm na 1 minuut fietsen. Sat. Zakt naar 93 momenteel. Ben wel de hele dag behoorlijk actief op mijn manier. Zou heel erg graag advies willen want ik weet echt niet meer waar ik nu nog goed aan doe... Heel hartelijk dank alvast. Mvg, Carla

Login of registreer om te reageren
29-09-2018 om 11:00 uur

Hallo Carla, ik zou naar een goede fysio gaan en je klachten vertellen,bewegen en sporten is altijd goed, ik zelf zit in gold 4 en sport ook maar aangepast uiteraard.
Misschien is het ook handig om het met je longarts te bespreken, wie weet is revalidatie beter voor je, dit kan poliklinisch of klinisch, intern dus.
Zelfs bij stress is bewegen goed, je doet wel veel maar het gaat vaak om bep. Spieren wat je moet trainen, zoals de ademhalingsspieren enz.
Een saturatie van 93 is niet slecht hoor, zolang hij niet onder de 90 komt valt het mee.
Hoge hartslag moet je even bespreken met longarts , zal ook met sress te maken hebben maar kan soms ook bijwerking zijn vd pufjes.
Sterkte en neem ook je rust! Groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
29-09-2018 om 11:15 uur

Dank je wel voor je reactie. Ik heb gelukkig een fijne goede fysiotherapeut en mag daar ook altijd sporten. Helaas kom ik niet in aanmerking voor revalidatie. Al meerdere malen geprobeerd maar word altijd afgewezen omdat mijn thuissituatie niet stabiel is... Tja ik woon sinds een jaar alleen dus dan komt alles nou eenmaal op mezelf neer. Zo is dat nou eenmaal. En inderdaad mn hartslag is puur de stress van dit moment. Normaal keurig op 69.in rust is mn sat ook nog netjes 97. Een paar maanden geleden zakte mn sat naar 82 tijdens het sporten dus daar maak ik me nu niet zo druk over. Ik vroeg me alleen af waar ik nu wel of niet goed aan doe. Dus dank je wel voor je antwoord. Ik moet komende maand weer naar de VU voor alle onderzoeken en zal het inderdaad ook nog even met de longarts bespreken. Fijn dat je reageerde want ik heb helaas niet echt een deskundige die me hierin begeleid. Dat mis ik soms erg. Dus nogmaals dank !!!!

Login of registreer om te reageren
29-09-2018 om 11:49 uur

Graag gedaan hoor, het valt ook niet mee!vooral als je de nodige stress erbij hebt en spanningen.
Kom je ook niet in aanmerking voor poliklinische revalidatie? Intern word ook lastig als het thuis niet stabiel is.
Gewoon goed overleggen met fysio en longarts, ik denk dat sport wel kan maar meer aangepast, vaak helpt het ook tegen de stress nl.
Maar altijd je klachten goed vertellen.
Sterkte, sommige zaken zijn ook moeilijk in te schatten en t blijft altijd de longarts die de echte antwoorden kan geven, mijn raad is niet deskundig maar ook maar van iemand met copd.
We zijn er om elkaar te helpen! :)

Login of registreer om te reageren
29-09-2018 om 11:53 uur

Hallo Carla, ik heb ook Copd 4. Dat je het zo benauwd hebt, kan ook door de hyperventilatie komen. Verkeerde ademhaling. Plus idd de stress dat werkt ook niet. Kan je eigenlijk niet verder helpen. Verder sluit ik me aan bij Goudvisje. Is 3x oxazepam ook niet teveel? Ik weet het ook niet hoor.
Groetjes Anna

Login of registreer om te reageren
29-09-2018 om 11:55 uur

Misschien helpt sporten je juist ook om te ontspannen. Inspanning als ontspanning dus omdat het even wat afleidt en je bezig bent met andere dingen.
Zeker als je het onder goede begeleiding doet kan het lichamelijk geen kwaad doen lijkt me.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
29-09-2018 om 15:24 uur

Super bedankt lieve mensen. Ik ga zeker wat met jullie ideeën en adviezen doen. Zo ben ik toch weer een stukje verder wat betreft meerdere opties van ervaringsdeskundigen. Elke situatie is anders dat weet ik wel maar liep nu echt een beetje vast. Nogmaals harts bedankt allemaal!!!!

Login of registreer om te reageren