Zweeds plekje #4

11-09-2018 om 17:23 uur

Dit bericht is verplaatst van: Zweeds plekje #3

Login of registreer om te reageren
11-09-2018 om 07:45 uur

Wat laat je ons meegenieten, het ziet er allemaal zo mooi uit.
Genietvan de laatste dagen in zweden, en vooral vd zuivere lucht.
Liefs en alvast een veilige terugreis

Login of registreer om te reageren
12-09-2018 om 11:35 uur

http://i68.tinypic.com/vpgm87.jpg
Links douche hokje en rechts toilet hokje.

http://i67.tinypic.com/pmvsj.jpg
Kleine greep uit diverse renovering boeken.

Het toilet heb ik twee jaar geleden al gemaakt, de douche heb ik vorig jaar met moeite samen met mijn partner gemaakt toen ik in het gips zat met mijn been. Het douche gebouwtje is daardoor ook wat uit de maatvoering, waterpas en dergelijke dan blijf je tegen die fouten aanlopen. Moest alleen nog de witte dak omlijsting er op bevestigen en het rekje voor de braam er bij maken. Volgend jaar het dak er even af om wat verbetering aan te brengen. Ook het rechter hokje is scheef gaan staan als ik volgend jaar toch bezig ben met zaken op te tillen gelijk dat hokje even optillen en recht zetten. Nog een keer de deur van de douche schilderen die is nog maar één keer geschilderd.

https://img.bygghemma.se/pimages/torrtoalett-separett-501-med-hardsits__599bfad0-9439-4530-be4f-6aa39dd83692.jpg?auto=format,compress&w=1500&h=1500

Kreeg gisteren de nieuwe toilet zitting binnen voor het toilet. Het is een separett toilet de urine wordt gescheiden opgevangen en verwerkt. Ook mannen moeten zittend plassen, door het gescheiden op te vangen gaat de boel niet stinken. Het gebeurt wel eens dat gasten niet zittend gaan plassen gevolg is dat het gelijk gaat stinken. De poep wordt in een grote ton op gevangen, er wordt speciale kalk en zaagsel op gestrooid. Het geheel wordt later wordt met een speciale biologische middel afgebroken en kan dit na 2-3 jaar gewoon op het land gebruikt worden. In de schuur achter de hokjes zit de boiler, water aansluiting en een mengkraan, als we weggaan sluit ik alles af laat ik de boiler leeglopen. Het water in de douche wordt dus voor gemengd aangeboden en zit daar maar één kraan zo wordt er minder warm water verbruikt. Aan de buitenkant van de douche rechts komt nog een kraan met een wasbak zodat men hun handen kan wassen. Dat wasbakje, van marktplaats, paste dit jaar niet meer in de auto toen we naar zweden reden.

@ goudvisje dank je, zou jullie wel mee willen nemen zodat jullie ook van de zuivere lucht kunnen genieten.

Login of registreer om te reageren
13-09-2018 om 08:35 uur

Huispraat de Hussvamp

Nee, het is geen Couch Potato het gaat over een bedreigende huisschimmel, huispaddenstoelen en huiszwam.
In onze opstal verzekering is ook een dekking voor hussvamp opgenomen. De V spreek je uit als "W" dus huisswamp.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9f/2010-09-17_Serpula_himantioides_2.jpg/1200px-2010-09-17_Serpula_himantioides_2.jpg

De huiszwam is een schimmel die schadelijk is voor hout. Naast Coniophora puteana is hij de hoofdoorzaak van schimmelschade in gebouwen. De huiszwam gedijt het beste in een vochtige en niet te koude omgeving.

Het kan zelf vocht toevoegen aan een constructie, waardoor het zijn eigen omstandigheden creëert voor zijn
voortplanting. Hussvampen groeit snel - onder de juiste omstandigheden (30% vochtratio in het werk en + 20 ° C) tot 6 mm per dag!

In badkamers en doucheruimtes wordt linoleum geplakt op vloeren en wanden, ook is er een speciale coating voor het plafond, zo een douche en bad ruimte is dus helemaal water dicht. De meeste gebouwen hier zijn van hout en is dit een andere manier van bouwen en vereist ook een andere materiaal verwerking. Ook in de keuken is bijvoorbeeld het gootsteen kastje voorzien van een lekbak zoals we die wel kennen van wasmachine is Nederland. De vloer van het toilet is ook voorzien van linoleum met opstaande rand zodat die ook waterdicht is.

De hussvamp kan het hout opvreten en de sterkte van het hout neemt snel af, je kan zomaar door de vloer zakken of dat na een tijdje je huis instort. Ken diverse mensen die hun halve huis moesten afbreken wegens hussvamp want als dat eenmaal in het hout doorgedrongen is, de sporen van de hussvamp gaan in de vele balken zitten, dan moet dat allemaal verwijderd worden. Natuurlijk zijn er nog andere bedreigingen zoals, houtworm, boktor en dergelijke.

Het is een veilig idee dat het als speciale clausule in de opstalverzekering staat. De hele verwijdering van de hussvamp, dat een deel van je huis afgebroken moet worden en opnieuw gebouwd moet worden, is dan volledig meeverzekerd.

Tot zover de huispraat.

Login of registreer om te reageren
14-09-2018 om 04:40 uur

Gistermiddag even het bos in geweest en onderstaande foto's gemaakt, het was al beetje te laat voor goede foto's van paddenstoelen hoop komende dagen nog wat foto's te maken. Ben vandaag al vroeg op pad, al sta ik altijd al rond 5u00 - 6u00 op dan duurt het nog wel een kleine twee uur voor ik wat kan en wil doen. Mijn partner vindt het maar niks zo vroeg, die zegt altijd heb 45 jaar vroeg op moeten staan nu slaap ik uit en gelijk heeft ze.

Moest eerst naar het dorp voor wat zaken, post agentschap en de lokale bouwmarkt voor een partij balken die ik besteld had op te halen met de aanhanger. Verder vandaag een rit naar Karlstad voor diverse boodschappen, hapje eten bij de Ikea en wat bouwwinkels in en uit. Vaak zijn dingen ook logistiek afhankelijk je rijdt niet even 125 naar Karlstad en weer terug voor wat spijker en schroeven en is het vaak een hele planning en waslijst aan zaken die er moeten komen. Heb dan ook een bijna onbeperkte voorraad van schroeven, spijkers en vele andere zaken die ik regelmatig nodig heb. Probeer ook altijd een gevarieerde voorraad aan hout in de schuur te hebben liggen zodat ik niet 123 mis grijp. De rit naar Karlstad, al is het maar 125 km, is toch zo een twee uur rijden dan vaak gelijk lunchen en diverse boodschappen doen en weer twee uur terug rijden, zijn meestal dan ook pas laat terug. Veel is al voorbereiding voor volgend jaar en een kwestie van budget verdeling.

http://i66.tinypic.com/2e4fedz.jpg
Een van de vele oude wagens en karren die verspreidt over het terrein staan.

http://i64.tinypic.com/30nagkm.jpg
Gastenhuisje of Stuga op ons perceel eronder is de jordkallare.

http://i63.tinypic.com/2lbkhtv.jpg
De ingang van mijn Jordkallare de vertaling is lastig een kelder die half of helemaal onder de aarde is waar een gelijkmatige temperatuur heerst van rond de 6-7 graden zowel in de zomer als in de winter. Heb diverse rapporten, boeken en studie materiaal over de bouw en de cultuur om en rond zo een Jordkallare, ook over hoe je in zo een jordkelder voorraden etenswaren kan bewaren.

http://i67.tinypic.com/2zxwa2x.jpg
Dan heb je een leuk huisje in de bossen woont heel mooi dan wordt alles om je heen gekapt en dan woon je in een kale vlakte. Omdat het bijna allemaal productie bos is worden de bossen op verschillende plaatsen gekapt, hele percelen worden dan gekapt en vaak wonen er mensen in zo een stuk of hebben er hun vakantie huisje. Het duurt jaren voor dat er weer sprake is van een redelijke begroeiing. Dit is bij een meertje niet ver van ons vandaan, vind het altijd wennen als er weer een heel perceel is gekapt. Zo een perceel lijkt dan gelijk op een maanlandschap vol met kale stenen die normaal begroeid zijn met mos of onder niet zichtbaar zijn en geen begroeiing meer. De bosbouwmachines hebben banden met kettingen erom heen die maken alles kapot.

http://i64.tinypic.com/257ejvk.jpg

http://i63.tinypic.com/vmrlmv.jpg

http://i64.tinypic.com/sqicg3.jpg
Door de droogte vallen hele stukken meer droog, komt wel weer goed maar het is echt heel erg droog geweest. Ook in de rivier zijn nu hele grote zandbanken droog gevallen.

http://i63.tinypic.com/1siasz.jpg

Gisterochtend ook een heel gesprek gehad met Gustav, de piloot en brandweerman, hebben samen koffie gedronken bij de ICA. Trof hem voor de viskraam die altijd op donderdag voor de ICA staat. Kan het altijd goed met hem vinden en hij spreekt erg goed en duidelijk Zweeds, zijn moeder is professor aan de universiteit in de Scandinavische taal en letterkunde. Onderwerp in zulke gesprekken zijn dan ook regelmatig de Zweedse taal, studie, grammatica en uitspraak. Pak dat soort momenten vaak aan om uitleg te vragen over het verschil van woorden en benamingen die voor de Zweedse mensen heel normaal zijn maar waarvan ik de nuance of het juiste gebruik nog niet begrijp en door heb. Gisteren ook nog 200 dennen boompjes gehaald bij de leverancier die worden van de week gepland door één stagiaire bosbouw uit het dorp.

Login of registreer om te reageren
16-09-2018 om 05:57 uur

Gisteren nog zalm wezen halen en wilde ik naar een loppis, mijn partner was naar de film met de kleinkinderen. Onderweg naar huis stond er in eens een jonge vrouwtjes Eland naast het pad in het bos te eten, toch altijd een verassing en een magnifiek gezicht zo een eland daar aan te treffen. Even wat foto's genomen en toen ik door reed bleef het eigenwijze beest staan tot ik bijna op ongeveer een meter genaderd was .. .toen ging ze er toch maar snel vandoor en verdween in de bosjes. Zou me niks verbazen als die, tijdens het jachtseizoen, in oktober dood geschoten wordt. Er zijn wel richtlijnen voor zoals in Nederland over hoeveel, van welke leeftijd, geslacht en wat voor soort Elanden je mag afschieten. De jagers houden ze zich daar streng aan, onder de jagers is ook een behoorlijke sociale controle.

http://i63.tinypic.com/k4yuqh.jpg

http://i65.tinypic.com/16lfbc8.jpg

De boeken die ik besteld heb bij een soort van Zweedse "de Slegte" zijn nog niet allemaal binnen. Het is eigenlijk ook geen boekwinkel maar een soort internet boekenbeurs waar mensen en winkels hun tweedehands of antiquarische boeken op kunnen aanbieden tegen een vaste prijs. Gevolg is wel als je bijvoorbeeld drie boeken wil kopen je als je pech hebt bij drie verschillende leveranciers koopt en je drie keer porto betaald ook is het systeem niet echt snel. Je krijgt een bestel bevestiging die wordt dan naar de leveranciers gestuurd. Als die de bestelling heeft geaccepteerd, dan krijg je een betaalverzoek. Als dan de betaling bij de leveranciers binnen is gaat de bestelling pas klaar gemaakt worden en wordt deze verzonden. Aangezien Zweden toch echt iets groter is dan Nederland duurt ook het vervoer een stuk langer dan ik in Nederland gewend ben. A fijn kijken wat er gebeurt, in de gaten houden en de buurman vragen of hij de boeken wil ophalen van het ophaalpunt en dat is dan weer wel uitstekend geregeld. Hoewel ik denk dat de wachtende voor de kassa in Nederland wel wat ongeduldiger zouden zijn want het gebeurt dan best dat je soms lang moet wachten omdat de persoon achter de kassa bezig is om het pakketje voor een klant op te zoeken.

Heb een paar hele leuke en goede boeken over Zweedse en Noorse cultuurhistorische bouwkunst besteld. Ook een boekje over houten daken van het Zweedse rijksarchief. Na wat uitzoeken bleek ik me dus gewoon bij het rijksarchief te kunnen aanmelden met mijn email en kan ik voortaan gewoon in hun archief om artikelen over cultuur historische gebouwen en bouwen te bekijken en lezen. Moet ik wel internet hebben en ben daarom vanochtend vroeg maar in de ICA gaan eten, een soort IKEA ontbijt, en gelijk gaan internetten.

Nog vijf dagen, het is aftellen, en dan terug naar Nederland, het was vanochtend erg koud in huis 12 graden in de keuken en 1,4 graad buiten brrrr mij te echt te koud de kachel gelijk aangemaakt. Overdag is het heerlijk dan is het 20 graden als het zonnetje zijn best doet en er staat meestal geen wind dus dan is het vanaf ongeveer elf uur tot een uur of acht in de avond het heerlijk. Vanaf acht uur wordt het weer kouder als et zonnetje weg is koelt het snel af. We willen voortaan langer blijven hebben besproken om de mogelijkheden verder te bekijken om de voorwaarden die er zijn voor een langer verblijf te onderzoeken en wellicht dat mogelijk te maken. Belangrijken punten zijn met name de voorwaarden om te leven in een koud en winters klimaat met sneeuw en ijs. Maar ook dat we officieel maar drie maanden hier mogen zijn als "toerist". Met andere woorden we willen eigenlijk niet terug naar Nederland!

Vandaag een nieuwe daklijstje maken voor het gastenhuis en dit schilderen, zal een foto maken van de buiten en binnenkant als het af is. Verder opruimen en winter klaar maken we willen woensdag helemaal klaar zijn zodat er ruimte is voor zaken eigenlijk die ook nog moeten maar minder prioriteit hebben. Al het plastic moet nog neergelegd worden en verstevigt met stenen en aarde. Dit moet minimaal 12 maanden blijven liggen om de zevenblad te verstikken.

Ontdekte net bij het aanmelden bij het rijksarchief een paar leuke sites, ook over nieuwe oude bouwmaterialen en huis onderdelen.

@ Oma Akke je hebt wel gelijk hoor dat ik me beter kan redden, bovenstaande activiteiten zou ik jaren geleden door het taal verschil niet gekund hebben. Moet nog vaak hard denken wat er staat als ik iets lees en soms begrijp ik er echt niks van maar het Zweedse en het begrijpend lezen gaat steeds beter.

Login of registreer om te reageren
16-09-2018 om 16:03 uur

Fantastische foto's weer en heerlijk om al je verhalen te lezen, wat een mooie omgeving kan me goed voorstellen hoe je daar geniet.
Brrr....best al wel koud daar s' nachts.. Ik zou ook lekker de kachel aan doen.
Heel veel plezier nog de laatste dagen, geniet er maar volop van..

Login of registreer om te reageren
16-09-2018 om 16:20 uur

Heerlijk om je verhalen met foto’s te lezen:D veel plezier nog daar!

Login of registreer om te reageren
16-09-2018 om 21:20 uur

Wow, prachtige foto's! Geniet nog even en veilig weer naar Nederland, liefs!

Login of registreer om te reageren
18-09-2018 om 08:13 uur

Wat goed dat jullie naar mogelijkheden kijken om langer te blijven. Als ik zo je verhalen lees is dat ook een logisch gevolg. Jullie horen daar gewoon te zijn.

Wel erg koud 1.5 graden, ook een groot temperatuur verschil met overdag slaat dat niet door op je lichaam?

Jammer dat je alweer bijna terug moet de tijd vliegt voorbij. Dank je wdl voor het delen van de mooie verhalen en de fotos...ontspanning ten top.

Knuffel

Login of registreer om te reageren
11-10-2018 om 12:01 uur

Als je het bekijkt leef ik eigenlijk in twee werelden. Deze werelden zijn erg verschillend van elkaar, eigenlijk verhuizen we gewoon elk jaar twee keer en verplaatsen we onze huishouding elke keer. De ene keer verhuizen we naar Zweden en de andere keer verhuizen we naar Nederland. Het is altijd een hoop gedoe, geregel, voorbereiding en reizen. Het is ook elke keer wennen en heel eerlijk het went eigenlijk niet.

Inmiddels ben ik wel bijna beter, hoest nog wel een beetje. De eerste bezoeken aan het ziekenhuis en diverse controles waren er ook al deze week. Volgende week staan er negen afspraken in het ziekenhuis op de agenda en heb ik het controle circus zo een beetje voor een half jaar ook weer gehad. Moet nog een paar nieuwe afspraken maken, ben er dus nog niet helemaal vanaf. Ook start het zwemmen, fysio fitness, long revalidatie weer op. Dit jaar gaat mijn partner voor het eerst af en toe mee zwemmen, moet ik wel later gaan zwemmen. Zelf zwem ik het liefst van 07.30 - 08.30 maar dat is haar echt te vroeg.

Het voelde goed toen ik op de vraag van arts "... ben je weer helemaal terug uit Zweden... ", ik kon antwoorden '... nee ben niet helemaal terug heb zo een kleine twintig kilo achter gelaten in Zweden...". Het is ook best veel wat er af is ook is mijn buik omvang afgenomen met 20 cm. Dit alles terwijl ik niet eens echt een dieet gehouden heb, het dieet start de komende twee weken weer op samen met de diëtiste. Andere medicatie en de zuivere lucht waardoor ik makkelijker kan bewegen, ik val standaard in Zweden altijd tien kilo af. Ben met broek en overhemd toch twee - drie maten kleiner gegaan.

Nu een kwestie van doorpakken en vast houden. Vandaag het traject en strategie besproken met de diabetes verpleegkundige. In de nieuwe medicatie zit namelijk nog marge (verhoging) van 0,6 eenheden en ben ik nog niet helemaal af van de lang werkende insuline. Ook zal er op enig moment een gewenning van de Victoza - Liraglutide optreden, dit zal dan wellicht het moment zijn om deze op te hogen.

Login of registreer om te reageren