Nervus vagus

13-09-2018 om 21:10 uur

L.S.
Ik zit nu in een procedure met het UWV. Het is nu zo ver gekomen dat ik in hoger beroep ben gegaan omdat het UWV stelt dat ik in staat moet zijn dat ik hele dagen kan werken met COPD Gold 2. Alleen voel ik mij niet in staat om hele dagen te werken , natuurlijk zal ik het maand vol kunnen houden maar dan zal ik door de mand vallen omdat ik het niet volhoud. Ik heb nu al dagen dat niets uit mijn handen komt en dat ik dan pas op zijn plaats moet maken. Ik had juist nu zo de dag in kunnen delen dat ik ´s avonds ook nog eens naar een verjaardag kan b.v.. Nu is niet alleen de COPD maar ook de stem, darm. slokdarm en maag problemen. In 2004 heb ik mij zelf 3 gebroken ribben gehoest en daar is alle ellende mee begonnen, ik heb 3 jaar aan de sonde voeding gezeten via een PEG en was destijds ook mijn stem kwijt. Eerst werd ik behandeld in Ede ziekenhuis en later in Utrecht UMC. Proff. Smout had toen over een zenuw die waarschijnlijk was beschadigt door een gebroken rib.

Nu is mijn vraag, kan ik een bevestiging krijgen dat de nervus vagus ook invloed op de longen heeft en zo ja welke?
Ik heb het mijn eigen longarts gevraagd maar die is gestopt in Ede waar ik onder controle was en heb daar dus geen antwoord op gekregen. Daarom vraag ik het op deze weg, zodat ik dit aan de rechter en het UWV kan voorleggen.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
14-09-2018 om 12:52 uur

Beste Fons

GOLD staat voor global initiative for obstructive lung disease. Het is een internationale werkgroep van experts op het gebied van COPD die richtlijnen maken over COPD. Nu is sinds een aantal jaar de indeling van COPD GOLD 1 t/m 4 veranderd naar A,B,C,D. Dit was omdat de indeling 1 t/m 4, die alleen gebaseerd is op de longfunctie, niet overeenkomt met de hoeveelheid klachten die je van de COPD kan hebben.

De Nederlandse huisartsen richtlijnen hebben hun eigen versie van de COPD GOLD A,B,C,D richtlijn gemaakt die nog duidelijker weergeeft dat COPD niet alleen een longfunctie is. Ze hebben een indeling gemaakt: COPD met lichte ziektelast, COPD met matige ziektelast en COPD met ernstige ziektelast. Je kan dus COPD GOLD 2 hebben met ernstige ziektelast en daardoor dus toch niet hele dagen kunnen werken.
Hiermee zou je het besluit van het UWV moeten kunnen pareren. Zonder dat u iets ingewikkelds zoals invloed van een nervus vagus op de long nodig hebt. De rechter zal dit mogelijk niet goed begrijpen en verkeerd kunnen interpreteren.
De zenuw die waarschijnlijk beschadigd is, is de nervus frenicus. Dat is de zenuw die de belangrijkste ademhalingsspier, het middenrif, innerveert. Als die uitgevallen is, kan dat ook nog bijdragen aan benauwdheid omdat je dan niet goed kan doorademen.

Heel veel sterkte met het UWV en ik hoop dat de rechter in uw voordeel beslist.
Met vriendelijke groet, Serge van Wolferen.

Login of registreer om te reageren
15-09-2018 om 10:26 uur

Geachte heer Serge van Wolferen, ik bedank u heel vriendelijk met uw bericht, ik zal dit uitprinten en aan mijn advocaat laten zien.
Met vriendelijke groet, Fons Maatman

Login of registreer om te reageren