COPD

11-09-2018 om 19:28 uur

Bij mij hebben ze COPD2 geconstateerd terwijl ik de verschijnselen die hierbij horen zoals: slijm ophoesten, hoesten en heel erg kortademig ben niet heb, ik ben alleen kortademig als ik veel boodschappen de trap op draag. Normaal traplopen heb ik daar geen last van. Ze hebben 1x een spiromtertest gedaan . Ik heb wel astmatische bronchitus.
.Mijn vraag is: hoe kunnen ze na 1 test zeggen dat ik COPD2 heb?

Login of registreer om te reageren
12-09-2018 om 19:52 uur

Ik snap dat je bang bent om te stoppen met roken. Ik begrijp dat de meeste zeggen dat het beste is om te stoppen, maar als je meer lichamelijke klachten krijgt dan ben ik bang dat het soms niet goed is om helemaal te stoppen. Ik ben wel aan het minderen met roken maar helemaal stoppen zal ik niet doen.
Ik wens jou Marlen veel sterkte

Login of registreer om te reageren
12-09-2018 om 20:01 uur

Dank je, Angelina.
Ik durfde het bijna niet te zeggen, maar deed het toch omdat ik jouw bang-zijn goed begrijp.

Het valt niet mee om tegen de hype van 'stoppen is alleen maar goed voor je' in te gaan, maar niemand kent jouw lichaam zo goed als jijzelf en daarover ben je nog altijd zelf de baas!

Login of registreer om te reageren
12-09-2018 om 20:32 uur

Niemand begrijpt je als je zegt dat je bang bent om te stoppen. Mijn schoonzus is gestopt met roken, zij was nooit ziek en nu heeft ze om de haverklap een infectie of longontsteking.

Ik woon in Zweden en iedere keer als ik bij een dokter kom is het steeds hetzelfde liedje. Ik was voor controle voor diabetes en toen vroegen ze mij of ik al een afspraak had gemaakt voor controle voor COPD ik vertelde haar dat ik dat nog niet had gedaan alleen al van het gezeur dat ik moet stoppen met roken, ze weten al jaren dat ik niet stop, ik heb gezegd dat ik zal minderen maar het gezeur blijft.

Ik was op een gegeven moment ontzettend verkouden en had het benauwd, toen zei de arts dat ik moest stoppen met roken, ik vertelde hem dat ik dat niet zou doen, toen zei hij tegen mij dat hij me dan niet zou helpen en ik zei tegen hem dat vind ik prima dan ga ik nu naar huis, daar schrok hij van en zei, ja maar zo bedoel ik het niet! hij heeft me toen wel geholpen.

Login of registreer om te reageren
12-09-2018 om 20:45 uur

Ik snap echt de angst wel voor stoppen als het lichamelijk verkeerd uitpakt.
Alleen denk ik niet dat roken genezend werkt, wel maskeert het veel en onderdrukt maar het is er wel, alleen sluimerend dus soms zelfs gevaarlijker.
Zou begeleiding van een arts niet kunnen helpen?die de andere zaken goed in de gaten kan houden? Wanneer het ligt aan de nicotine wat de andere ziektes in bedwang houdt zijn daar toch ook vervangingen voor ipv roken?
Ik bedoel het goed, omdat je longen ook een kostbaar goed zijn, nu krijg je geen last van de lich.klachten van t stoppen maar je longen kun je er wel mee vernielen.
Moeilijk is het zeker maar begeleiding vragen zou voor mij dan een goede optie zijn.
Sterkte en ik hoop dat er een oplossing komt voor jullie beiden.

Login of registreer om te reageren
12-09-2018 om 20:53 uur

Begeleiding is hier niet in Zweden, je kunt je aansluiten bij een praatgroep maar dat is moeilijk voor mij omdat ik de taal niet goed kan, als je iets vertelt zeggen ze overal ja op en na 10 minuten vragen ze me iets en dan kom ik erachter dat ze niet hebben begrepen omdat ik dat al had vertelt.
Je krijgt hier iedere keer een andere arts. Ze hebben me ook niet door gestuurd naar een longarts.

Login of registreer om te reageren
12-09-2018 om 21:10 uur

@ goudvisje
Mijn nieren zullen het sowieso eerder begeven dan mijn longen.

Transplantatie is niet mogelijk en dialyse hoogstwaarschijnlijk ook niet.

Dus, waar moet ik dan zuiniger op zijn?

Login of registreer om te reageren
12-09-2018 om 21:35 uur

@Marlen, dan is het ook een ander verhaal, dan is er zowat geen keuze.
Sterkte want het lijkt mij heftig!

Login of registreer om te reageren
12-09-2018 om 21:37 uur

@Angelina, lastig als je de taal niet spreekt en verstaat, ik heb ook geen oplossing vokr je hierin, alleen weet ik dat stoppen met alle ellende van dien in de meeste gevallen wel beter is, uitzonderingen daar gelaten uiteraard.
Sterkte ook voor jou.

Login of registreer om te reageren
12-09-2018 om 21:39 uur

Alleen nog even dit, zouden vervangende middelen ook niet kunnen helpen tegen die andere lich.klachten? Ipv roken is er zoveel aan vervangende middelen waarvij je het slechte voor je longen niet binnen krijgt?misschien zeker te proberen voor Angelina?

Login of registreer om te reageren
13-09-2018 om 08:54 uur

Bedankt voor je bericht. Proberen kan nooit geen kwaad.

Login of registreer om te reageren