Aspergillose, helemaal te genezen of niet ?

17-02-2010 om 19:37 uur

Drie jaar geleden werd er bij een contole bij de LA een longfoto gemaakt omdat ik veel hoest- en slijmklachten had.
Op de foto was de rechterlong heel helder, maar de linker stond vol "rook".
De arts vermoedde al aspergillose, omdat er altijd al anti-stoffen voor de schimmel aspergillis fumigatis in mijn bloed aanwezig waren.
Meteen door naar het lab. voor sputum-, bloed- en urineonderzoek.
De week erna moest d.m.v. bronchscopie de schimmel afgezogen worden en een week later een tweede behandeling vanwege een verstopping in de bovenste kwab. Het was inderdaad de bewuste schimmel bleek na onderzoek.
Ik kreeg een AB kuur en ook nog een speciale kuur van 6 weken om de schimmel helemaal te vernietigen.
Na een nieuwe sputumkweek bleek deze te zijn verdwenen. Toch ben ik na deze ziekte nooit meer de "oude" geworden. Zelf vraag ik mij af deze aandoening voor 100 % te genezen is.
Hoewel ik op dit forum nog nooit iets hierover gelezen heb, zijn er mensen die dit herkennen?
Ik zou graag wat ervaringen willen delen.

Login of registreer om te reageren
12-08-2018 om 09:25 uur

Helaas ben ik ook meer dan bekend met aspergillose, ik heb chronisch afstervend weefsel door aspergillose (CPNA).
Er is bij een longkwab verwijdert, helaas bleek de schimmel terug te komen, nu echter in beide longen. Bijna 18 maanden V-fend gebruikt, tot mijn lever protesteerde. De schimmel is nu stabiel gelukkig, wel veel klachten en hoog medicijngebruik (Foster, Spiriva-Respimat). Om de maand ook een prednisolon kuur.

Longartsen doen hun best maar er is te weinig specifieke kennis.
Ook bij mij advies om schimmel te mijden, dus geen sauna, airco, rottende bladeren etc ...

Binnenkort begint in het AMC een studie voor een nieuw medicijn voor astma ivm schimmel allergie. Dit betreft een monoklonaal antilichaam om de werking van een speciaal lichaamseiwit tegen te gaan (IL-33) Dit eiwit verergert astma en de ontstekingsreactie in de longen. Duimen maar ...

Sterkte allemaal,
Marcebo

Login of registreer om te reageren
13-09-2018 om 08:19 uur

probeer nu de zoutmaker 3 maal per week erbij, houd jullie op de hoogte
Theo

Login of registreer om te reageren
27-01-2019 om 09:19 uur

Ga nu sinds 4 maanden 2-3 keer in de week naar de zoutkamer in Harderwijk en heb er baat bij, het slijm kan ik makkelijker ophoesten. Ik ben er positief over.

Login of registreer om te reageren