COPD

11-09-2018 om 19:28 uur

Bij mij hebben ze COPD2 geconstateerd terwijl ik de verschijnselen die hierbij horen zoals: slijm ophoesten, hoesten en heel erg kortademig ben niet heb, ik ben alleen kortademig als ik veel boodschappen de trap op draag. Normaal traplopen heb ik daar geen last van. Ze hebben 1x een spiromtertest gedaan . Ik heb wel astmatische bronchitus.
.Mijn vraag is: hoe kunnen ze na 1 test zeggen dat ik COPD2 heb?

Login of registreer om te reageren
11-09-2018 om 20:28 uur

Angelina, ik heb ook copd 2, maar ik heb nooit gehoest en ook geen slijmvorming. Kan bij iedereen verschillend zijn! copd 2 is matig. Ik neem aan dat je niet (meer) rookt. Dat is je zelfbehoud. Kan je nog jaren mee :-)).

Login of registreer om te reageren
11-09-2018 om 21:53 uur

Bedankt voor je antwoordt. Ik rook nog wel, niet veel. Ik ben al 2x gestopt, de laatste keer dat ik ben gestopt had een slechte uitwerking op mijn lichaam, mijn stofwisseling werkte niet meer iedere maand lag ik elke maand op de eerste hulp omdat mijn darmen niet meer werkte, ik kreeg last van mijn organen en op het laatst , na ongeveer een jaar kreeg ik hartklachten en toen ik aan de cardioloog vroeg hoe dat kwam zei hij: dit komt omdat je bent gestopt met roken! Ik heb toen s'avonds mijn eerste sigaret weer gerookt en vanaf die tijd ging het beter met mij, ik kwam bij de internist (daar moest ik iedere maand naar toe) en hij zei dat de uitslagen weer goed gingen en hij vroeg mij hoe het met mij ging en ik vertelde hem dat het nu goed ging omdat ik weer rookte.

Toen ik stopte met roken, daar had ik geen moeite mee, sprong ik binnen 3 weken van maat 42 naar maat 48, ik ging naar de dokter en moest direct naar het ziekenhuis want ze dacht dat ik een vergiftiging had, mijn huid was een spiegel, ze herkende mij niet meer zo was ik opgezet. Dus ik hoop dat je begrijpt dat ik niet meer durf te stoppen. Ik ben bang als ik stop dat ik binnen 2 jaar dood ben.

Login of registreer om te reageren
12-09-2018 om 02:00 uur

Dat zal het zijn.

Ik kreeg de diagnose astma, maar toen ik daarna bij een vervanger van mijn huisarts kwam zei deze: "Nee, u rookt, dus heeft u COPD."
Toch zijn mijn klachten meer die van astma, dus voor mezelf hou ik het daar nu maar op.

Ik rook al meer dan een halve eeuw en heb ook nog een aangeboren progressieve nierkwaal (nierfunctie is nog maar 15%).
Vanwege de gevolgen van stoppen, waar bijna niemand je iets van vertelt, maar die je wel ziet bij anderen, durf ik dat ook niet meer.

Login of registreer om te reageren
12-09-2018 om 07:15 uur

Zou het niet toevallig kunnen zijn, dat je stopt met roken en gelijktijdig last hebt van darmen e.d.?
Ik heb weleens gehoord dat roken symptomen onderdrukt er zit zoveel troep in sigaretten , dus t zou mij niks verbazen als er ook iets in zit wat iets verdoofd of iets dergelijks
Wat zegt je arts ervan? Ik zou dan hulp vragen bij het stoppen zodat je je verhaal kwijt kunt en ze je kunnen begeleiden en evt medicijnen geven voor je darmen.
Dat je aankomt na het stoppen heeft zowat iedereen.
Straks heb je geen last meer van je darmen maar rook je bij wijze van spreken je longen aan gort.
Stoppen is echt de moeite waard.
Sterkte en succes.

Login of registreer om te reageren
12-09-2018 om 07:59 uur

Hallo Angelina,

Ik snap dat het lastig is te begrijpen, als je geen klachten hebt zoals hoesten en kortademigheid, je de diagnose COPD 2 krijgt. De diagnose COPD wordt gesteld n.a.v. je klachten, vragen die je arts aan je stelt en een longfunctie test. De uitblaasfunctie van de test bepaalt in welke COPD groep je wordt “ingedeeld”. Ik hoop dat het zo duidelijk is.
Heb je er toch nog vragen over? Neem dan even contact op met de Advieslijn 033-4341212.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
12-09-2018 om 07:59 uur

@Angelina
Ik ben 1,5 jaar geleden gestopt met roken.
Er was Astma gediagnosticeerd en de longarts zei onomwonden
dat ik moest stoppen. Sinds ik gestopt ben zijn de fysieke problemen
eigenlijk alleen maar groter geworden. Ik ben ongeveer 8 kilo aangekomen
en dit wil er maar heel moeilijk af. Mijn buik is heel snel van streek met
voorspelbare gevolgen. Benauwdheid en vermoeidheid ervaar ik bijna elke dag
en toen ik rookte had ik daar minder last van.
Desalniettemin wil ik niet meer roken, ik heb er na al die tijd geen zin meer in.
Je hoort hier niet zoveel over vanwege bekende redenen, als je stopt met roken
gaat alles toch heel snel beter? Dat is niet bij iedereen zo.
Heel langzamerhand voel ik dat de longen sterker worden, minder slijmvorming
en minder hoesten maar verbeteringen gaan heel langzaam.
Geef de moed na het stoppen niet te snel op, misschien gaat het net als bij mij
en duurt het lang, erg lang voordat je je beter gaat voelen.
Blijven roken is namelijk bij COPD geen optie.
Geen gemakkelijke weg voor jou, dus Succes

Login of registreer om te reageren
12-09-2018 om 08:08 uur

Het is inderdaad zo dat de medische stand nogal terughoudend is in het verschaffen van informatie in het algemeen en in het bijzonder over de nadelige effecten op het lichaam na het stoppen met roken.
Dat is ook misschien wel logisch aangezien de nadelige effecten van roken voor de meeste mensen groot zijn en het dus van levensbelang is om daar mee te stoppen.
Zolang je rookt staat het lichaam en het afweersysteem daarvan op "red alert". Zeker als je cold Turkey stopt snapt het lichaam daar echt niets van. Het is immers gewend om grote hoeveelheden giftige stoffen te weren. De hele stofwisseling en hormoonhuishouding kan in het ongerede raken. Het is iid. bekend dat het gebrek aan mn. nicotine tot darmproblemen kan leiden. Zeker bij mensen die bv. de Ziekte van Crohn al onder de leden hebben maar dat gemaskeerd werd door het roken.

Misschien is het in dit kader van belang om eens te overwegen om gebruik te maken van de damper (e-sigaret) zodat je het gebruik van nicotine kunt blijven voortzetten zonder daarbij de schadelijke rookgassen te hoeven inademen. Er zijn veel gevallen beschreven van mensen met darmklachten die die overstap succesvol hebben gemaakt.

http://www.stoprokenvandaag.nl/e-sigaret/e-sigaret-gebruikers-en-rokers…

Login of registreer om te reageren
12-09-2018 om 08:14 uur

@goudvisje

Door het hierboven beschreven mechanisme van het afweersysteem is het iid. zo dat veel klachten door roken worden onderdrukt tot op het moment dat het afweersysteem het ook niet meer aan kan maar dan is het meestal te laat en is de schade onomkeerbaar.
Stoppen met roken kan ontegenzeggelijk leiden tot ernstige gezondheidsklachten. Gelukkig knappen de meeste stoppers er van op.

Login of registreer om te reageren
12-09-2018 om 08:28 uur

@balling, zoiets schreef ik ook, alleen kan het soms ook toevallig zijn.
Ik ga mij zelf na, vele malen ooit gestopt en ik kreeg overal last van, soms omdat ik het misbruikte om weer te kunnen beginnen , soms echte klachten.
Ik heb hulp gezocht bij de huisarts en door begeleiding erdoor heen gekomen, waar een wil is, is een weg.
Doorroken was en is geen optie met longproblemen, ik ken het verhaal van crohn en stoppen,uit mijn eigen familie, alleen het verschil is dat het door t stoppen eerder aan t licht kwam, door t roken werd het onderdrukt/gemaskeert maar het zat er wel natuurlijk.
Ik zou gewoon goede hulp zoeken voor degene die moeten stoppen.
Ik ken de verhalen waar bij mensen zeggen:ik mag niet stoppen van mijn arts, ivm bijkomende klachten maar sorry dit geloof ik niet, dan zijn er betere middelen ter vervanging, zo zijn er ook altijd mensen die niks mogen doen vd arts aan bewegen...ik heb van alles meegemaakt maar moest altijd bewegen.

Login of registreer om te reageren
12-09-2018 om 19:22 uur

P.S.
Hoewel ik nog maar ruim 40 kg weeg, zou veel aankomen door stoppen met roken funest zijn voor mijn nieren.
Mede daarom bang om te stoppen.

Login of registreer om te reageren