Foster in de koelkast?

29-08-2018 om 08:08 uur

Sinds kort gebruik ik de foster. Heb nieuwe besteld en de apotheek heeft het in een koelbox gedaan. Moet ik het nu ook in de koelkast bewaren??? De eerste heb ik van het ziekenhuis en daar is niets over gezegd. Vind het verwarrend, want de een zegt dit en de ander weer dat.

Login of registreer om te reageren
05-09-2018 om 13:36 uur
Reactie op Anna50

@goudvisje dit schreef je in Longen Algemeen: Heb ik ook geregeld met foster, terwijl er een teller op zit maar ik pak een nieuwe bij ong 20 over en dan puft de nieuwe toch vaak beter, blijft lastig .
Nu staat er bij mij op de teller nog 30. Gisteren ging het met mij prima, misschien teveel gedaan. Maar vandaag is het niets. Wat denk je zal ik maar een nieuwe foster pakken? Of ligt het toch weer aan iets anders? Is 1 hele week goed gegaan.

Het kan ook zijn dat je adapter(het roze hulsje) verstopt zit.
Ik bewaar sinds een poosje de adapters zodat ik indien nodig direct een schone en droge adapter kan gebruiken.
Vaak blijkt er in de Foster namelijk nog wel een gedeelte te zitten, maar zit in de opening waar de Foster doorheen moet een blokkade van de Fosterrestjes.
Als dit niet werkt...dan kun je altijd de Foster nog weggooien.
Maar de aerosols zijn te duur om gelijk weg te gooien voor mijn portemonee.

Login of registreer om te reageren
05-09-2018 om 13:49 uur

@goudvisje Man,man, kom hijgend thuis van de hond uitlaten. De luchtvochtigheid en het vele werk gisteren kunnen de boosdoener zijn. Was zo blij dat het goed ging. Ook hartkloppingen erbij. :(

@Selah, ik gebruik de voorzetkamer en zie dan met één oog dat er wel foster erin komt, maar misschien niet voldoende.
Wel een heel goed plan om de adpaters te bewaren. Hoe maak je die schoon?

Login of registreer om te reageren
05-09-2018 om 14:24 uur
Reactie op Anna50

@Selah, ik gebruik de voorzetkamer en zie dan met één oog dat er wel foster erin komt, maar misschien niet voldoende.
Wel een heel goed plan om de adpaters te bewaren. Hoe maak je die schoon?

Reiniging:
U dient de inhalator 1 keer per week schoon te maken. Haal bij het schoonmaken het
aluminium spuitbusje niet uit het plastic aandrijfdeel en gebruik geen water of andere
vloeistoffen.
Om uw inhalator te reinigen
1. Verwijder het beschermkapje door deze van het mondstuk van de inhalator los te
trekken.
2. Maak de binnen- en buitenkant van het mondstuk en de inhalator schoon met een
schone, droge doek of tissue.
3. Doe het beschermkapje weer op het mondstuk van de inhalator.

Bron: bijsluiter Foster 100/6
Gegoogled op Foster aerosol schoonmaken.
Is een PDF bestand.

Login of registreer om te reageren
05-09-2018 om 14:25 uur

Ik heb het dus al die tijd fout gedaan.
Ik spoel ze altijd goed schoon onder warm water en laat het aan de lucht lange tijd drogen.

Login of registreer om te reageren
05-09-2018 om 15:19 uur

Dank Selah, als het voor jou werkt is het toch niet erg.

Login of registreer om te reageren
05-09-2018 om 17:28 uur

Nee klopt.
Voor mij werkt het op dit moment.
Werkt het niet meer dan kan ik het altijd nog veranderen. ;)
Misschien ga ik mij toch houden aan de gebruiksaanwijzing. :P

Login of registreer om te reageren
05-09-2018 om 18:02 uur

Ik gooi ze ook weg bij 20. Heel zelden bij 40 dan doet ie gewoon niks meer. Heb bij de apotheek nog nooit een klacht gehad dat ik te snel nieuwe haal dus dan is het goed haha. Ze kunnen het sowieso niet bijhouden want soms heb ik genoeg aan 2x2 en soms 4x2 dus ik zou zeggen als t niet goed voelt weggooien.

Login of registreer om te reageren
05-09-2018 om 18:04 uur

Selah wat bedoel je met dat de earosels te duur zijn voor je?? Alles wordt toch vergoed?

Login of registreer om te reageren
06-09-2018 om 12:58 uur
Reactie op Stefanie

Selah wat bedoel je met dat de earosels te duur zijn voor je?? Alles wordt toch vergoed?

Bi

Reactie op Stefanie
Selah wat bedoel je met dat de earosels te duur zijn voor je?? Alles wordt toch vergoed?

Vanwege de eigen bijdrage werden de aerosols niet direct vergoed.
Ik betaalde dan ook 40 euro per aerosol tot een bedrag van 120 euro voor 3 stuks.
Maar algemeen genomen ben ik van de besparingen op allerlei vlakken.
Dus als ik met mijn aerosol 120 pufjes zou moeten hebben dan kijk ik eerst of ik die 120 pufjes ook daadwerkelijk op kan maken.
Voor de laaste 20-30 pufjes gebruik ik vaak een voorzetkamer zodat ik ook zie wat er in de voorzetkamer terechtkomt.
Juist als de aerosol op kamertemperatuur is voel je de inhalatie niet meer(als hij koud is voel je dit wel alsof je mist inademt).
De zorgkosten stijgen de pan uit in zowel mijn persoonlijke als in de landelijke situatie waardoor ik kijk naar hoe ik zo efficiënt mogelijk kom kan gaan met mijn medicatie.
Dit betekent dat ik niet iets weggooi voordat ik weet dat het ook echt op is.
Want feit blijft dat als je telkens de puffer bij 20 overgebleven puffs weg zou gooien dan zou je bij elke 6 puffers dus een nieuwe puffer hebben weggegooid.
Ik blijf dat zonde vinden.

Login of registreer om te reageren
06-09-2018 om 15:14 uur

Ik herken die kosten niet die je noemt of bedoel je het gewone eigen risico? Ik vind weggooien bii 20 niet zonde en zeker niet als het ten koste van mijn gezondheid gaat ze naar de nul te inhaleren. Op = op. Mijn bricanyl gooi ik ook weg zodra ik het eerste puntje van het rode streepje zie. Ik neem geen enkel risico me ziek te voelen... ik gebruik overigens altijd een voorzetkamer anders spuit je meer op je keel dan wat er in je longen terecht komt.

Login of registreer om te reageren