juni 2018 - Welke hobby kun je blijven doen met een longziekte?

31-05-2018 om 09:30 uur

Als je een longziekte hebt is het niet altijd mogelijk om je hobby te kunnen blijven doen. Maar het is goed om te kijken naar wat er nog wel mogelijk is.

Heb jij hier ervaring mee? Heb je bijvoorbeeld aanpassingen gedaan of doe je nu totaal wat anders. Wij zijn benieuwd hoe jullie hier mee om zijn gegaan.

Login of registreer om te reageren
27-08-2018 om 20:07 uur

Al een paar jaar blaas ik op een saxofoon
eerst op een tenor Later op een bariton saxofoon.
deze speelt iets makkelijker aan dan een tenor.

Hiervoor heb ik gitaar geprobeerd maar kreeg teveel rugklachten
Hetzelfde met de accordeon

Met enkele aanpassingen voor het gewicht speel ik nu dus al weer een paar jaar bij een vereniging.

Mijn hond vraagt erom om vier keer per dag te gaan wandelen. dus anderhalf per uur per dag
De eerste wandeling gebruik ik om wat extra oefeningen te doen om de spieren re versterken vanwege de artrose. Mijn fysiotherapeut heeft mij een stuk elastiek gegeven om eventueel de oefeningen iets moeilijker te maken .
Ik ga graag naar mijn nederig stulp in Frankrijk om daar bezig te kunnen zijn in tuin of anderzijds . Een beetje klussen
Ik vind het ook leuk om muziek te maken op de computer.

Allemaal erg rustig want ik weet dat als ik drie passen hard ren mijn lichaam protesteert. :-&

Login of registreer om te reageren
28-08-2018 om 09:56 uur

@ozzieivo

Ik heb een tijdje Cubase (Componeer programma) op m'n computer gehad maar heb het er weer afgehaald: Te verslavend!

Login of registreer om te reageren
31-08-2018 om 10:44 uur

Ik deed voor ik ziek werd heel veel aan sport, zowel als sportleerkracht en ook in mijn vrije tijd.
Dat kan ik nu niet meer, ik ga wel minimum 4 keer per week naar de kinesist om aan mijn conditie te werken.
Maar 3 jaar geleden ben ik Spaans gaan volgen, en dat vind ik heel leuk, ik kan me er ook mee bezighouden in periodes dat het echt niet goed gaat. Ik lees ook Spaanse boekjes, natuurlijk wel éénvoudig voor beginnende lezers, maar ik ben heel blij dat ik dat nu heb als vrijetijdsbesteding.

Login of registreer om te reageren
01-09-2018 om 20:02 uur

Ik zit op wedstrijdzwemmen. Voor mij is het niet altijd mogelijk om door te blijven trainen. Ik heb dan teveel last van de longen en mijn holtes. Dan ga ik vaker naar de sportschool of een rondje fietsen ipv in het water om toch mijn conditie (al dan niet op een lager pitje) te onderhouden. Soms, zoals nu, zijn de longen veel te slecht en ben ik al blij als ik de dag überhaupt doorgekomen ben. Nu ben ik heel snel moe, dus probeer ik me er maar aan over te geven. Het heeft geen zin om, hoe graag ik ook zou willen, weer mee te doen met de net weer gestarte zwemtrainingen. Keuzes maken. Je weet dat een keuze er soms ook voor kan zorgen dat je er dan nog langer uitligt. Neemt niet weg dat het mij dikwijls frustreert. Ben je net lekker bezig, val je weer uit... moet accepteren dat er weken zijn dat sporten er helemaal niet in zit. Daarna kijken of ik het zo snel mogelijk weer op kan pakken.

Verder heel alert en snel de pufjes omhoog als ik verslechtering merk. Soms voor een wedstrijd extra vernevelen om de boel goed open te zetten. Ook ga ik dan tijdens trainingen bijvoorbeeld wel de afstanden zwemmen, maar doe ik niet de versnellingen/ snelheidspercentages die op het programma staan, want dan moet ik er na 15 minuten/ 30 minuten al uit. Met fietsen kan je snel willen, je kan ook langere rit op een rustig tempo maken.

Login of registreer om te reageren
04-05-2019 om 05:59 uur

Ik was altijd heel aktief in diverse zangkoren. Heb ook zanglessen gevolgd. Helaas heb ik dat moeten laten varen. Gelukkig kan ik ook mezelf verliezen in het luisteren naar muziek en verder doe ik ook allerlei creatieve dingetjes zoals tekenen...... En haken. Overigens heb ik vroeger ook meegedaan aan spinningmaratons... Tegenwoordig op de electrische fiets zonder al teveel inspanning lange afstanden overbruggen, maar dat is ook sterk afhankelijk van het weertype.

Login of registreer om te reageren
24-10-2019 om 13:22 uur

De enige beweging die ik had voor ik ziek werd was een hele intensieve , ik deed aan professioneel volksdansen , Turks en kurdisch , ik deed flamenco , cumbia , ben altijd gek op muziek en dansen geweest ! Daarnaast had ik hobbies op het creatieve vlak , breien , merklappen borduren, haken , mixed media etc en dat allemaal doe ik nog steeds , dansen gaat helaas niet meer

Login of registreer om te reageren
24-10-2019 om 20:09 uur

Tekenen, aquarellen zowel gewoon als met de iPad:) heb stiften op waterbasis die zijn geurloos:D en handletteren enzo

Login of registreer om te reageren
25-10-2019 om 23:40 uur

Ik hou al jaren mijn paardenhobby vast. Soms heb ik slechte dagen/weken, dus ik heb 2 schatten van verzorgsters die een paar keer per week voor mijn paard zorgen en soms eens extra komen als ik niet kan. Daarbij staat paardlief op een stal waar alles geregeld is, dus die vind het prima als ik een dagje niet kom ;)

Verder ben ik vooral erg sociaal. Ik heb een boel vrienden waar ik 100% mezelf kan en mag zijn. Mensen waar ik echt heel veel van hou, heerlijk om daar tijd mee door te brengen. Soms betekent dat samen voor pampus op de bank liggen. Waarom niet? ;)

Login of registreer om te reageren
20-02-2020 om 17:46 uur

Lezen, studeren, kunstschilderen, eventueel een instrument bespelen.

Login of registreer om te reageren