longfysiotherapie

25-08-2018 om 14:09 uur

Zijn er speciale regels voor het sporten bij de fysio voor mensen met longfibrose. Moet je juist wel veel inspanning leveren of juist niet? Kun je overmatige slijm krijgen en een loopneus en hoesten bij (te) veel inspanning? Uiteraard moet je bewegen, maar hoeveel is juist goed?

Login of registreer om te reageren
25-08-2018 om 15:43 uur

Als het goed is, kan de fysiotherapeut deze vragen beantwoorden en je helpen bij een sportschema dat niet te makkelijk of te zwaar is.

Login of registreer om te reageren
25-08-2018 om 17:08 uur

Hoi Daantje, bedankt voor je reactie. Dat is nou het probleem omdat er zo weinig mensen zijn met longfibrose, zijn er geen protocollen voor. Je volgt het programma voor COPD en Astma, maar daar zit toch wel verschil in.
De (meeste) fysiotherapeuten hebben het niet in hun opleiding gehad.

Login of registreer om te reageren
25-08-2018 om 18:41 uur

Ik zou het aan je longarts navragen of er een fysio verbonden is aan zkhs met verstand van longfibrose en of er verschillen zijn mbt bewegen.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
25-08-2018 om 19:22 uur

Dank voor je reactie. Volgende maand moet ik naar de longarts. :bz

Login of registreer om te reageren
25-08-2018 om 19:42 uur

Graag gedaan! Succes volg maand, t is al moeilijk genoeg, je wilt zo graag vooruit he?

Login of registreer om te reageren
25-08-2018 om 20:23 uur

Het hangt ook heel erg af van persoon tot persoon. Eerst moet je beginsituatie getest worden, en pas dan kan een goed schema voor jou opgesteld worden, waarbij dan rekening moet gehouden worden met de longfibrose.
Veel succes!

Login of registreer om te reageren
25-08-2018 om 20:42 uur

Ik heb eerst even gegoogeld wat longfibrose is en kwam dit tegen:

Het zoveel mogelijk blijven bewegen en het behouden van de spierkracht door middel van fysiotherapie is een bewezen goede therapie. Vraag uw longarts naar de voor u beste manier van bewegen. Het verschilt van persoon tot persoon wat men aankan. Soms kan sporten met behulp van zuurstof uw conditie stabiel houden.
Bron: longfibrose.nl

Dus ik denk dat het het beste is zoals goudvisje al zei om even met je longarts te overleggen. Succes!

Login of registreer om te reageren
20-10-2018 om 10:13 uur

Zelf denk ik dat er in het algemeen maar één regel is....en dat is niet in een protocol te vatten...geen mens, geen ziekte is het zelfde .. zou goed naar je eigen lichaam leren luisteren ... kennis opdoen van je aandoening. Je merkt vanzelf wel of het teveel of te weinig is voor je als je goed naar je eigen lichaam luistert dat valt niet in een protocol te vatten. Die protocollen zijn ook richtlijnen die een fysiotherapeut hanteert en waarop de zorgverzekering de eventuele kosten vergoed. Het staat eigenlijk ook al in het antwoord van Nickiie.

Sterkte en succes.

Login of registreer om te reageren