20 % Nederlanders wil minder loon voor rokende werknemers

27-06-2018 om 11:20 uur

Dit las ik vandaag in het AD. Niet alleen minder loon, maar ook meer vrij voor niet-rokers.
Ik ben geschokt! In wat voor een wereld leven we eigenlijk nog? Is de Armageddon dan toch al gestart? Ik denk van wel als ik zo om me heen kijk.
Ik heb geen tijd verder in te gaan op de argumenten van domme mensen, die rokende werknemers willen discrimineren.
Oh, nu heb ik mijn werk ook onderbroken... weliswaar niet om te roken...

Login of registreer om te reageren
28-06-2018 om 14:34 uur

Joop60,
Ik begrijp niet waarom jij begint over depressieve gevoelens en gedachten over zelfmoord.

Login of registreer om te reageren
28-06-2018 om 15:24 uur

@Anita2
Roken is ook een manier om jezelf kapot te maken, zoals velen hier
zullen weten. Het is de vraag of zelfdestructie getolereerd moet worden.
Zet vraagtekens bij wat iedereen als vanzelfsprekend aanvaardt.

Login of registreer om te reageren
28-06-2018 om 15:38 uur

Zelfdestructie wordt in Nederland niet geheel getolereerd. Maar wie denkt het recht te hebben, iets al dan niet te tolereren?? Ik denk, dat een behoefte om iets te willen tolereren voortkomt uit controledwang. En uiteindelijk heb je als individu toch gewonnen, want als jij kiest voor de dood, kan iemand tolereren wat hij wil, echter zonder succes.

Login of registreer om te reageren
29-06-2018 om 09:21 uur

@joop60
Mooi hoe je het democratisch discours beschrijft.
Juist in de uitwisseling van ideeën en meningen ligt de sleutel tot vooruitgang (progressief!).
Het elkaar moralistisch de maat nemen en beschuldigen van de meest ernstige eigenschappen toont juist het gebrek aan respect of de totale afwezigheid ervan. U kent het wel: De riedeltje discriminatie, racist, ....-ontkenner, rechts-extremist etc......

In 1648 sloten een aantal Europese landen de Vrede van Westfalen. Hier ook wel de Vrede van Munster genoemd. Men kwam overeen dat het verzet van oa. de Republiek der Zeven Provinciën tegen de (Spaanse) koning gerechtvaardigd was en zo de opstand (80 jarige Oorlog) een legitiem karakter kreeg.
Voor die tijd ging men ervan uit dat het gezag van de Kroon van God gegeven was en dus onaantastbaar (absolutisme).
Dit verdrag is de basis van al ons denken en handelen aangezien het het recht van zelfbeschikking der volkeren vastlegt. Het legt ook de basis voor de verdere ontwikkeling naar liberale op democratie gebaseerde samenlevingen. Niet voor niets is de Nederlandse "Acte van Verlatinghe" (1581) de inspiratie voor de Amerikaanse Grondwet geweest. Deze is de meest liberale Grondwet ter wereld en legt met name de rechten van de burger (individu) vast.*

En daarmee komen we tot de kern van de zaak: In hoeverre heeft de staat het recht de burgerlijke rechten (van het individu) te beknotten? John Locke en Edmond Brurke zeggen daarover: Alleen als de rechten van andere individuen worden geschonden.

Zij die het individu de feitelijk mogelijkheid om te roken willen ontnemen, schenden m.i. de grondbeginselen en uitgangspunten van de moderne democratische rechtstaat. De meerderheid houdt dan geen rekening met de wensen van de minderheid (terreur van de meerderheid). Dit geld ook voor bv. levensbeëindiging.

En dan kom ik weer terug op 1648 en het zelfbeschikkingsrecht.
(Politieke) macht is niet van God gegeven.
Het leven is niet van God gegeven.

De mens is soeverein en heeft het onvervreemdbare recht op zelfbeschikking.

Een ieder die dat wil beperken is belust op macht over de ander en een despoot in wording.

* Misschien interessant om op te merken: De Amerikaanse grondwet is gebaseerd op het idee dat de burger beschermt dient te worden tegen de overheid. Het begint ook met The First Amendment. Een opsomming van de rechten van de burger.
De meeste Europese Grondwetten en ook de Nederlandse gaan uit van het idee dat de staat beschermt dient te worden tegen de burger. Onze grondwet begint dan ook met een opsomming van de verboden van de burger.
Zie hier het duidelijke verschil tussen Amerika en Europa en een van de redenen waarom het hier telkens weer uit de hand loopt.

Login of registreer om te reageren
03-08-2018 om 19:10 uur
Reactie op Anita2

Dit las ik vandaag in het AD. Niet alleen minder loon, maar ook meer vrij voor niet-rokers.
Ik ben geschokt! In wat voor een wereld leven we eigenlijk nog? Is de Armageddon dan toch al gestart? Ik denk van wel als ik zo om me heen kijk.
Ik heb geen tijd verder in te gaan op de argumenten van domme mensen, die rokende werknemers willen discrimineren.
Oh, nu heb ik mijn werk ook onderbroken... weliswaar niet om te roken...

Ik ken het artikel niet, maar zou het niet eerder draaien rond het feit dat rokers veel vaker pauzes nemen (rookpauzes) ?
Ik herinner me effectief een wetenschappelijk onderzoek waaruit bleek dat rokers op een dag toch wel tot een half uur minder werken omwille van de rook pauzes. Veel werknemers hebben het daar effectief (en in zekere mate terecht) moeilijk mee.
Compensaties zijn er ook vaak niet.

Login of registreer om te reageren
03-08-2018 om 19:32 uur

@lokos waarschijnlijk wel. Maar bij het bedrijf waar ik stageloop, rookt iedereen in de lunchpauze en verder echt niet! De rest van de tijd werkt iedereen gewoon. Heb ook bij een bedrijf gewerkt waar mensen om het uur rookpauze namen, kwam inderdaad oneerlijk over. Werkgevers zouden hier gewoon een lijn in moeten trekken.

Login of registreer om te reageren
03-08-2018 om 20:03 uur
Reactie op Nckiie

@lokos waarschijnlijk wel. Maar bij het bedrijf waar ik stageloop, rookt iedereen in de lunchpauze en verder echt niet! De rest van de tijd werkt iedereen gewoon. Heb ook bij een bedrijf gewerkt waar mensen om het uur rookpauze namen, kwam inderdaad oneerlijk over. Werkgevers zouden hier gewoon een lijn in moeten trekken.

Het sentiment bij veel niet-rokers is nu eenmaal dat rokers vaker pauze nemen.
Dit sentiment is misschien niet terecht, maar je geeft zelf aan dat je in zo'n bedrijf hebt gewerkt waar rokers vaker pauze hadden. Het is dus met andere woorden te begrijpen dat mensen er voor te vinden zijn.

Ik zeg trouwens nergens dat het terecht is.

Login of registreer om te reageren
03-08-2018 om 20:31 uur

@lokos was wel 10 jaar geleden, geen idee of dat nu ook nog zo is. Maar ik kan me voorstellen dat mensen dat niet eerlijk vinden of denken dat het nog steeds zo is. Gelukkig heb ik ook gezien dat het anders kan:)

Login of registreer om te reageren
04-08-2018 om 11:08 uur

Ik vind het ook allemaal een beetje overtrokken hoor. Je kunt toch niet iedereen langs 1 meetlat leggen? Koffie drinkers korten op hun koffietijd, kletskousen een ultimatum geven op hun woorden en mensen met een zwakke blaas hun plastijd limiteren? Het hoeft allemaal niet gestimuleerd te worden, maar de vrijheid moet er wel zijn vind ik.

Wel is juist in New York vastgesteld dat als je roken niet toestaat behalve op de daarvoor bestemde plaatsen, veel mensen het roken uiteindelijk stoppen of verminderen omdat je er behoorlijk veel moeite voor moet doen om op zo'n plek te komen. Is natuurlijk toch weer een winpuntje.

Login of registreer om te reageren
04-08-2018 om 12:00 uur
Reactie op MiraNovember

Wel is juist in New York vastgesteld dat als je roken niet toestaat behalve op de daarvoor bestemde plaatsen, veel mensen het roken uiteindelijk stoppen of verminderen omdat je er behoorlijk veel moeite voor moet doen om op zo'n plek te komen. Is natuurlijk toch weer een winpuntje.

Dat bewuste onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de gemeente New York.
Nogal wieddes dat er dan een voor hen positief resultaat uitrold.
Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt.

Login of registreer om te reageren