augustus 2018 - Inhalatie instructie.

31-07-2018 om 12:13 uur

Even een pufje. Vaak denk je er amper bij na, je doet het tussen je dagelijkse bezigheden door. Soms sluipen er dan toch kleine foutjes in het gebruik. Alleen als je goed inhaleert, komt er voldoende van het medicijn in je longen.
Het is verstandig in ieder geval elk jaar je inhalatietechniek te laten checken. Even weer de puntjes op de i. Een inhalator goed gebruiken is niet altijd makkelijk.

Heb jij een goede inhalatie instructie gehad? En van wie?
Twijfel jij wel eens over je manier van inhaleren, laat je dat regelmatig controleren?

Login of registreer om te reageren
31-07-2018 om 17:52 uur

Wel eens van een longverpleegkundige, alleen de laatste longvplk.deed het zelf fout voor, ik kon haar vertellen hoe het moest....
De apotheek biedt het ook geregeld aan, niet nodig voor nu maar bij twijfel wel handig

Login of registreer om te reageren
31-07-2018 om 17:59 uur

Bij mij biedt niemand het aan... totdat een longarts hegveen jaar of 2 geleden vroeg voor te doen toen mijn astma niet stabiel te krijgen was. Gelukkig deed ik t al die jaren goed

Login of registreer om te reageren
Moderator
31-07-2018 om 18:02 uur

De Serviceapotheek, whats in a name, gaf regelmatig instructie alleen daar zijn ze uit kostenoverweging mee gestopt. Toen ik voor de eerste keer langskwam voor mijn meds trof ik gelukkig een assistente die mij toen allerlei zaken heeft uitgelegd.

Bij de lvk en de la heb ik nog nooit instructie gehad.

Login of registreer om te reageren
31-07-2018 om 18:07 uur

Oja, de apotheek heeft zelf ook wel eens zitten knoeien met een inhalator. Sindsdien zeg ik, zoek wel even op internet ;)

Login of registreer om te reageren
31-07-2018 om 18:17 uur

In mijn oude ziekenhuis en apotheek kreeg ik betere instructies dan hier. Het is wel eens gecheckt bij de longverpleegkundige maar daar ben ik al een tijdje niet geweest.

Login of registreer om te reageren
31-07-2018 om 20:04 uur

De apotheek heeft het de eerste keren uitgelegd, daarna is het bij de longverpleegkundige nog gecheckt en ik deed het nog goed:)

Login of registreer om te reageren
31-07-2018 om 20:10 uur

Voor 1e gebruik Symbicort instructie door apotheek. Was wel zinvol.

-tig jaren later bood men aan om te laten checken, maar vond ik niet nodig, omdat er ook een heel uitgebreide bijsluiter bij zat.
In geval van twijfel kun je die toch bekijken?

Login of registreer om te reageren
01-08-2018 om 08:04 uur

Ik heb bij de apotheek en lvp instructie gehad en moest het de laatste keer bij lvp in mcl leeuwarden voor doen en daar bleek ik de Spiriva niet goed te gebruiken, de overige pufjes wel maar kon ook nog beter, er is echter wel verschil in instructie .

Login of registreer om te reageren
01-08-2018 om 08:37 uur

Ik heb instructies gekregen van de longverpleegkundige. Aangezien ik iedere 2 maanden zowel bij de longverpleegkundige als bij de longarts moet komen komt het zo eens in de zoveel tijd wel ter spraken. Maar of het echt ieder jaar gedaan wordt weet ik niet, denk eerlijk gezegd van niet.

Login of registreer om te reageren
04-08-2018 om 07:36 uur

Mijn eerste Pufje kreeg ik in Polen, na een bezoek aan de eerste hulp. Geen instructie gekregen, maar gelukkig is er internet. ;)
Toen ik van mijn Longarts Pufjes kreeg, kreeg ik de uitdrukkelijke opdracht om de earochamber voorzetkamer te gebruiken voor Foster, en had ik de redihaler. (zonder verdere instructie)
Bij een medicijnwissel, is me nog wel informatie gegeven door de apotheek, maar die wist me niets meer te vertellen dan in de bijsluiter stond......

Login of registreer om te reageren