Juli 2018- Wonen en een longziekte

02-07-2018 om 07:43 uur

Een woning waarin je gezond kunt wonen is in het bijzonder belangrijk voor mensen met een longziekte. Zij merken vaak al eersten dat de lucht ongezond is.
Waar let je bijvoorbeeld op bij het kopen of huren van een nieuw of ander huis? Of bij het kopen van nieuwe spullen in je huis? Hoe zorg jij voor een goede luchtkwaliteit in huis? Deel hier tips en ervaringen met anderen.

Login of registreer om te reageren
02-07-2018 om 20:09 uur

In 2010 betrok ik een nieuwbouw huurwoning. Helaas had ik van te voren geen tijd om een uitgebreide zoektocht te starten naar een geschikte woning.
Van mijn eerste buurvrouw had ik niet veel last, enkel haar wasmachine die ze in de buitenberging had geplaatst zorgde voor overlast.
Het verkeer was drukker dan ik had ingeschat (aan de rand van het centrum van een stad en veel bussen), het werd versterkt door de bouw van nieuwe huizen. Ook brachten de bouwwerkzaamheden luchtvervuiling teweeg.
3 jaren geleden kreeg ik nieuwe buren, Syrische vluchtelingen. Nu heb ik veel last van hun regelmatige barbecue en etensgeuren.
De woning is ontzettend heet nu, nog steeds 27 graden (22.00 uur). Heb het luchtcirculatiesysteem uitgezet vanwege de etenslucht van de buren en alle ramen nog gesloten gehouden. Naar buiten de tuin in durfde ik ook al niet de hele avond. Zo meteen nog eens gaan ruiken buiten, hopelijk kunnen de ramen nu even open.
Dat luchtcirculatiesysteem, dat de binnenkomende buitenlucht reinigt, heb je dus ook niet veel aan. Het kost wellicht meer stroom bij een hogere stand en die hogere stand maakt teveel geluid. Én je moet toch regelmatig ramen open doen en dan is de binnenlucht weer vervuild. 's Winters is de warme woning wel een voordeel.
Ook heb ik met Nieuwjaar veel last van het vuurwerk buiten.
Gelukkig heb ik wel goede busverbindingen in de directe omgeving. Helaas ondervind ik bij slecht weer steeds meer problemen om haltes te bereiken.
Gelukkig ook, dat een supermarkt redelijk dichtbij is. Helaas bereik ik die bij slecht weer ook steeds moeizamer.
Hinder ondervind ik ook door het gebrek aan interesse door buren. Maar wellicht kan een teveel aan interesse dan weer hinderlijk zijn. Als je alleenstaande bent en/of zorgbehoevender wordt, zijn fijne buren wel cruciaal.
Ik denk, dat elke woning wel voor- en nadelen heeft. Vaak kun je problemen niet voorzien, je komt er door ervaring achter.

Login of registreer om te reageren
04-07-2018 om 15:42 uur

Ik heb mijn huis uitgezocht in een straat waar geen auto's mogen rijden, sowieso is de hele wijk is autoluw.

Helaas heb ik nieuwe buren gekregen die roken, gelukkig ook binnen want als ze de hele avond buiten zouden zitten te paffen zou ik niet zo gelukkig worden en wellicht moeten verhuizen. Verder heb ik gelet of er een goede ventilatie is, ik maak de ventilatieroosters regelmatig schoon en ze staan altijd open mits de buren niet buiten zitten te roken. Verder laat ik eens per 3 jaar de centrale ventilatie schoonmaken, kost wel wat maar het levert naar mijn idee een hoop op.

Ik heb geprobeert om zo'n luchtverzuivering apparaat in huis aan te zetten voor betere en frisse lucht maar dat werkte aafrechts ik kreeg het benauwd van dat apparaat.

Login of registreer om te reageren
04-07-2018 om 17:26 uur

Wij hebben net een nieuw huis en proberen overal zo goed mogelijk over na te denken. Ik woon niet aan een drukke weg maar wil wel in de buurt kunnen parkeren. We wonen op de eerste verdieping want ik kan niet veel trap lopen. We hebben een heel fijn ruim en licht huis omdat ik veel thuis ben, wil ik dat het een fijne plek is. Ik heb een heerlijk balkon.

In het hele huis hebben we vinyl op de vloer en glad vliesbehang op de muren. In de slaapkamer hebben we een glad rolgordijn. Het bed is een dichte kuip waar geen stof onder kan, anti-allergische matrassen. De kledingkast staat in een andere kamer en komt bijna tot het plafond. De was kan ik in een aparte kamer drogen waar het raam open kan staan. De badkamer is helaas wel inpandig maar we hebben wel een afzuiging. Ook hebben we een dichte keuken.

Login of registreer om te reageren
06-07-2018 om 10:37 uur

Op de vloer heb ik vinyl parket stroken, ook overal glasvezel behang. Mijn gordijnen, in het hele huis ook voor de voordeur van plafond tot de grond, zijn van zuiver zijde. Heb zelf een grote rol uit India meegenomen. Mijn boeken staan in één kamer en heb een inloop kast/kamer de kasten gaan allemaal tot aan het plafon 2m44 hoog - allemaal lundia. In de keuken heb ik een ophangsysteem gemaakt van steigerbuizen waar al mijn pannen aanhangen, een beugel van IKEA boven de kookplaat waar de deksel aanhangen. Zo hoef ik niet steeds te bukken bij het koken om een pan te pakken. Heb een dichte keuken met een hele goede afzuiger boven de kookplaat, ik kook al heel lang op inductie. De badkamer is goed geventileerd en heb ik een eikenhouten badkuip staan.

Mijn appartement is heerlijk licht in de woonkamer heb ik 8 ramen van 1,20 meter breed en kijk ik via drie zijden van de kamer uit over de stad. De keuken kijkt uit over een andere deel van de stad en kan ik aan een een grote vensterbank zittend het ontbijt gebruiken of mijn dakterras op stappen en in het zonnetje zitten te ontbijten. Het ziekenhuis is 5 minuten lopen, als ik in het ziekenhuis lig kan ik bijna zo mijn keuken in kijken. Kan voor de deur parkeren, de bus halte is ook dichtbij, het is nog geen 15 minuten lopen naar het centrum via de Oudegracht. Vroeger woonde ik op de Oudegracht zelf maar dat heb ik verkocht.

Enige is dat ik te weinig in mijn appartement kom, het staat meer ongebruikt leeg, ben steeds meer bij mijn partner ben. Voorlopig blijf ik mijn appartement wel aanhouden al is het momenteel meer een kostenpost.

Noot: Heb wel eens overwogen om een centraal stofzuiger systeem aan te leggen zodat ik ook geen last van het stofzuigen heb. Een ringleiding in het hele huis met een aansluiting voor de stofzuigerslang. Nu heb ik een stofzuiger met Hepa filter en speciale stofzuiger zakken. Misschien dat er nog eens een robot stofzuiger komt.

Login of registreer om te reageren
06-07-2018 om 14:43 uur

@Markus , ik heb een tijd een robot stofzuiger gehad maar was daar toch niet helemaal tevreden over en heb hem toen weggegeven. Ik heb net als jij een stofzuiger met Hepa filter en speciale stofzuigerzakken. Centraal stofzuigersystreem lijkt mij ook wel wat.

Login of registreer om te reageren
12-07-2018 om 17:48 uur

IK heb me toch een last van mijn Syrische buren, van hun gebarbecue en etensluchten.
Eerder heb ik hier op de site pas iets gelezen over wetgeving in 2012? omtrent overlast door barbecue's etc van je omgeving, maar kan het nu niet meer vinden.
Weet iemand hoe het in de wetgeving geregeld is?

Login of registreer om te reageren
14-07-2018 om 18:54 uur

Nu zijn ze al van vanmiddag 15.00 uur aan het barbecuen en gisterenavond ook al. Ik kan niet meer naar buiten, de rookwolken komen ook net mijn tuin in.
Ik heb geprobeerd de politie te bellen, maar het duurde te lang voordat ze opnamen. Toen heb ik een bericht gestuurd via de site van hen om 19.50 uur. Het is nu 20.54 uur, heb nog niemand gezien en de walm gaat nog steeds door.

Login of registreer om te reageren
14-07-2018 om 19:11 uur

Ben je al eens in gesprek gegaan met je buren? Misschien is een elektrische of gas barbecue een optie voor ze.

Login of registreer om te reageren
14-07-2018 om 19:19 uur

Geen enkele rook is een optie, ik heb al last van geuren alleen.
En ja, toen ze 3 jaar geleden hier kwamen wonen, was ik op bezoek en vertelde van mijn longproblemen en de overlast die ik had van de overbuurman vanwege diens vuurwerk op Nieuwjaarsdag. Toen zei de moeder van het gezin, dat ik me daar geen zorgen over hoefde te maken, zij staken geen vuurwerk af. En wat blijkt? Ze houden nergens rekening mee, barbecuen, koken, zagen (stofwolken zaagsel in mijn omgeving) er op los.
Ik kan niet meer naar buiten, niet meer de was drogen, niet meer in de tuin werken, geen ramen meer openzetten.

Login of registreer om te reageren