Wat eten we vandaag? Deel 38

20-06-2018 om 17:09 uur Gesloten

En hier maar weer verder.

vorige

De reacties zijn gesloten.
21-06-2018 om 18:18 uur

Vooraf: Beetje zelf gemaakte ravioli gevuld met spinazie en ricotta.
Hoofd: Kip met mozzarella en basilicum omwikkeld met pancetta.
Na: Mascarpone met citroen.

23-06-2018 om 14:24 uur

Zelf gemaakte pizza met geitenkaas..bettine blanc.
Gemengde salade met feta, olijven etc.
Bitterkoekjes pudding (op verzoek van mijn partner gemaakt die er dol op is).

23-06-2018 om 15:47 uur

Mijn diepvries moet leeg, vanavond patatjes met mini loempia's

23-06-2018 om 16:30 uur

Omdat de temperatuur een stuk lager is:
Witlof met ham en kaas uit de oven/grill
Daarbij aardappels en een kipfilet

24-06-2018 om 10:36 uur

Bloemkool, aardappel en met zelf gemaakte worst.
Meloen met aardbeien na.

In de mail zat een mailtje van de vlees boerderij, morgen daar langs om mijn pakketje te halen, ze hebben weer een koe geslacht. Dan ga ik het meeste klaar maken in de sous vide en dan in de vacuüm zak gegaard zo de vriezer in. Afhankelijk van wat er in het vleespakket zit maak ik van sommige delen pulled rundvlees. Dit alles is zo makkelijk als ik niet kan of wil koken heb ik mijn eigen half product en het vlees is zo lekker.

Ingrediënten

3 kg runderlappen.

voor 1 kg ....
10 stuks zongedroogde tomaten (tot puree gemaakt)
Paar gedroogde chili vlokken naar gelang je smaak.
Half flesje iets van 125 ml donker bier
Kwart glas witte wijn - de rest drink jezelf op
3 uien, in ringen gesneden
15 - 30 gr.zout. (smaak afhankelijk)
5 - 10 gr. zwarte peper. (smaak afhankelijk)
6 teentjes knoflook fijngehakt.
2 eetl.mosterd of mosterdpoeder als je dat lekker vindt.

In porties, niet groter dan 1 kilo, in de vacuüm zak vacuüm trekken en 30 uur op 60 graden in de sous vide garen, aflaten koelen en de vriezer in. Duurt even maar dan heb je ook echt iets lekkers....kan bijna niet wachten.

Zelf vind ik een vacumeerapparaat, zeker als je chronisch ziek bent, erg handig omdat producten die je vacuüm in vriest geen vries schade oplopen en je de producten beter en langer kan bewaren. Je haalt de aanschaf er wel uit.

25-06-2018 om 10:47 uur

Roer gebakken seizoensgroente en zalmfilet.
IJsje gemaakt van zelfgemaakte vla, mango en mint .(Het recept komt uit boodschappen nr 5 2017 is erg lekker)

Staan twee zakken in de sous vide.

25-06-2018 om 11:52 uur

Noodles met runderreepjes, champignons, bosui, paprika en szechuan saus

25-06-2018 om 21:58 uur

Grote gamba's gemarineerd en gegrild. gegrilde lamskoteletjes. Gemengde salade met tahin yoghurt dressing. Na pakketje met bettine blanc, honing en walnoot uit de gril.

26-06-2018 om 06:07 uur

@Marcus
Klinkt heerlijk allemaal
Ik ben vooral gecharmeerd van de "pulled beef"
Lijkt mij een geweldige ervaring.
Zijn er restaurants die zoiets op de menukaart hebben?

26-06-2018 om 11:23 uur

@ Joop ja zeker die zijn er, ook vele streetfood zaken die het op het menu hebben staan.

Ook de Jumbo heeft het en vele andere zaken. Kijk hier.

Je kan het ook heel langzaam op een bbq of in de oven maken... kijk even op google via pulled pork of pulled beef. Je heb dus niet specifiek een sous vide en vacumeermachine voor nodig.

Broodje pulled beef mmmmmm

Zelf heb ik een sous vide omdat het zo makkelijk is maar je kan ook naar slow cooking en daar heb je ook slow cooking potten voor. Je hebt dan heel weinig omkijken naar dat alles en je hebt ze in allerlei prijs klassen zelfs de Lilld heeft een sous vide te koop. Je kan dan een stuk vlees (biefstuk) en groente (wortels of wat dan ook) gewoon in de sous vide klaar maken en op einde alleen nog even aanbakken in de koekenpan voor je het serveert. Tja dan heb je nog maar 5 min in de keuken ... je hebt dan alle tijd voor je gasten en jezelf.