Wil jij ons helpen?

01-12-2017 om 23:05 uur

Hey!
Met mijn innovatiegroepje van de opleiding Geneeskunde en Biomedische Wetenschappen zijn we opzoek naar problemen die astmapatiënten bevinden. Zelf heb ik ook last van astma en heb ik problemen met de onhandige vorm van de pufjes. Zo passen ze niet makkelijk in mijn broekzak en is het lastig om altijd een voorzetkamer mee te nemen (voor andere medicatie hoeft dat niet). Mijn vraag aan jullie is of jullie ook problemen hebben met de soort medicatie die jullie gebruiken voor jullie astma (en welke problemen dan?) en of jullie je kunnen vinden in mijn probleem van de vorm van het pufje.
Groetjes

[Dit topic is toegestaan in overleg met de moderators van het Longforum]

Login of registreer om te reageren
17-06-2018 om 15:16 uur
Reactie op maa

Denk dat de problemen al wel genoemd zijn, geen teller op je puffers , je kunt je mond niet spoelen, neem geen voorzetkamer mee, te groot en onhandig. Gelukkig sinds kort wel een teller bij de foster een hele verbetering.

Login of registreer om te reageren
17-06-2018 om 15:17 uur

Alleen jammer dat er alleen een teller op foster 100 zit en niet bij de foster , het blijft dat een beetje een gok, zeker in periodes dat je de medicatie ophoogt.

Login of registreer om te reageren
17-06-2018 om 15:40 uur

Bij de aerosol zit er zowel op de 100 als op de 200 een teller:)

Login of registreer om te reageren
03-01-2020 om 06:31 uur
Reactie op Marcus

Ondervind geen problemen.

Heb alles in een toilettas zitten, 10 soorten pillen in een pillendoosjes, voorzetkamer, foster, salbutamol, eklira genuair, klein flesje water 100 ml, twee soorten insuline, injectienaalden, bloedsuiker meter, EpiPen, pakje druivensuiker, neusspray mometasonfuroaat, nood inslulinepen bij dreigende coma.

Schrijf op alle puffers altijd wanneer ik die in gebruik heb genomen en hou een veiligheidsmarge aan van 5-10 procent, afhankelijk van wel of geen slechte periode in die tijd. Ook heb ik aan de sluiting van de toilettas een bagage cijferslotje hangen waarmee ik het aantal puffen bijhoudt. De toilettas neem ik altijd mee vaak in mijn rugzak. In de auto en op diverse adressen heb ik reserve medicatie liggen. Als ik uit ga heb ik ook nog een heuptasje waar alles ook in kan wat ik dan nodig heb. Heb ook een hip rugzakje wat je om je schouder kan doen. Ook vraag ik wel of ik het bij de receptie kan achter laten als dat nodig is.

Puffen doe ik, al heel lang, gewoon openbaar ook tijdens vergaderingen of verjaardagen. Dat doe ik met me zelf injecteren ook gewoon openbaar en aan tafel midden in een restaurant.

Heb een overzicht gemaakt van alle medicaties en hoeveel ik moet meenemen als ik 2 dagen, een week of langer weg ga. Daar ik veel reis heb ik altijd kopieën van alle recept voorschriften bij me zowel op papier - ligt standaard onder de autobank, op usb en in de telefoon. Als ik iets nodig heb stap ik, waar ook ter wereld, dus zo een willekeurige apotheek in. Heb wel eens gedacht aan een onderhuidse chip waar alles op staat.

Tja en heb ook wel eens in het begin een nood voorzetkamer van een plastic cola flesje gemaakt toen ik die niet bij me had. Aan de onderkant van het flesje een opening met een mes gemaakt voor de puffer dan door de opening puffen. Daar plastic flesje overal aanwezig zijn is dat ook niet echt een probleem. Dat kan ik zelf in een dierentuin of de Efteling doen als ik denk ik ga zonder voorzetkamer op stap.

Zo'n chip moet je nooit doen hoor, dat is van de duivel! Lees maar in de Bijbel in Openbaring 13:16.

Hoe lang duurde het bij jullie voordat het bestelde bewaartasje van Aerochamber binnen was?

Login of registreer om te reageren
28-01-2020 om 10:36 uur

Ik heb geen problemen met het gebruik van de voorzetkamer in het openbaar , maar wel met het gebruik van de nieuwe voorzetkamer , wat een onding !!

Login of registreer om te reageren
28-01-2020 om 10:43 uur
Reactie op Morena

Ik heb geen problemen met het gebruik van de voorzetkamer in het openbaar , maar wel met het gebruik van de nieuwe voorzetkamer , wat een onding !!

Welke heb je de vortex?ik vond hem ook niet prettig en heb weer een aerochamber gekregen, ik kreeg heel moeilijk de pufjes erin en in zkhs raadde ze mij de aeroch weer aan...gewoon op recept vragen , puf +aerochamber

Login of registreer om te reageren
28-01-2020 om 16:45 uur

@goudvisje ja, ik heb de Vortex, en als ik een nieuw recept nodig heb zal ik weer om de aerochamber vragen , ik dacht dat die er niet meer waren , bedankt !!!!

Login of registreer om te reageren
28-01-2020 om 23:23 uur
Reactie op Morena

@goudvisje ja, ik heb de Vortex, en als ik een nieuw recept nodig heb zal ik weer om de aerochamber vragen , ik dacht dat die er niet meer waren , bedankt !!!!

Ja hoor, volop, heb er net weer 2 , ik laat het altijd speciaal op het recept zetten en gelijk de puf erbij, bijv foster of i.d, nooit problemen mee gehad.

Login of registreer om te reageren
13-02-2020 om 19:47 uur

Hoi!

Ik herken dit zeker. Vind het fijn om hard te lopen. Maar moet mijn noodmedicatie mét voorzetkamer mee.
Ik had zo'n ouderwetse giga toeter als voorzetkamer. Zie je me al gaan? Toen maar een kleinere voorzetkamer gekocht. En een klein trailrunrugzakje waar deze in past.

Verder baal ik ervan dat er op de salbutamol en atrovent geen teller zit. Zo was ik laatst bij benauwdheid aan het puffen met een lege puffer.
Symbicort vind ik de gebruiksaanwijzing niet even helder. Evenals de teller. Als je 'm voor het eerst gebruikt, moet je 'm dan 2x heen en weer draaien, of is 1x voldoende? Welke kant draaien is open, welke kant is dicht bij de inhaler? Als het rode verschijnt dat hij bijna op is, moet het hele vlak dan rood zijn voordat hij leeg is? Of is het tot de helft? Etc. Heb vaak het gevoel dat ik dosis verspil hierdoor.

Ook vraag ik me af of ze een aantal dingen niet wat kunnen verduurzamen, ivm plasticwaste.

Login of registreer om te reageren
20-02-2020 om 20:37 uur

in engeland worden de lege omhulsels bij de apotheken verzameld; is hoogwaardig plastic

Login of registreer om te reageren