medicatie

10-11-2017 om 11:41 uur

Goedendag,
Ik heb een vraag, ik heb een nieuwe huisarts waar ik vanmorgen voor het eerst ben geweest.
met het probleem hoest met slijm!
Ik heb vast gestelde COPD en mijn medicatie die ik altijd gebruik is ventolin en Flixotide diskus 500.
De Huisarts vertelde mij dat de werking van de flixotide de laatste jaren zijn achterhaald, dat het wel zou werken voor astma en niet voor COPD. Hij heeft mij dan ook geadviseerd deze voor een maand te stoppen om een betere weerstand tegen bacteriën op te bouwen. Dit verontrust mij omdat deze medicijn voorkomt op longontstekingen die in het verleden regelmatig op mijn pad kwamen. Is dit verstandig wat wordt hier het advies?

Login of registreer om te reageren
10-11-2017 om 16:47 uur

Het klopt dat als je COPD hebt zonder astma component en zonder veel exacerbaties dat je zonder ontstekingsremmer zou kunnen.

Login of registreer om te reageren
11-11-2017 om 07:59 uur

Daantje dank je wel voor je antwoord.
Het verontrusten mij omdat de vorige huisarts mij vertelde nooit meer van deze medicatie af te komen.
Ben nu ruim 2 Jaar van het roken af,maar blijf met een vervelende hoest zitten en zeer taaie slijm vorming.
mijn hoop was iets hier voor te krijgen .

Login of registreer om te reageren
11-11-2017 om 09:00 uur

Het zou zo maar kunnen dat je nog steeds de gevolgen van het stoppen met roken ervaart.
Ik heb zelf ook COPD zonder astma-component en ben ruim drie jaar geleden gestopt met roken maar hoest ook nog regelmatig slijm op. Aanvankelijk was dit slijm bruinig van kleur maar tegenwoordig is het wittig-helder. Het hoesten en opgeven wordt wel minder. Wat wel helpt tegen taai slijm is veel drinken en dan bedoel ik water!
Voor mijn gevoel is het lichaam nog steeds met de "grote schoonmaak" bezig en de jarenlang verzamelde troep moet er toch echt uit. Dat gaat niet van 1, 2, 3, maar is een proces wat ongeveer 5 tot 10 jaar kan duren.
Als het goed is dan moeten de klachten wel iets gaan verminderen maar met COPD zal het hoesten, denk ik, nooit echt verdwijnen. Per slot zijn je luchtwegen door de COPD hypergevoelig en snel geïrriteerd wat slijmvorming tot gevolg heeft en dus hoesten.
COPD is een vervelende ziekte die je (in mijn geval zeker) geheel en al aan jezelf hebt te danken.
Niet dat je daarover schuldgevoelens moet hebben want wat in het verleden ligt, is niet meer te veranderen.
Schuldgevoel kan op zich al de oorzaak van vele ziektes zijn. Schuld is daarom contraproductief.
Toch is het zo dat met COPD mits je het goed in de gaten houdt en met de juiste medicatie, goed te leven valt. Als het goed is dan worden de dingen in het leven die je niet meer kunt, gecompenseerd door andere zaken zoals hobby's en belangstellingen zoals op fora rondtrollen.
(Wat is internet toch een fantastisch fenomeen!).

Login of registreer om te reageren
15-11-2017 om 10:28 uur
Reactie op exloermond129

Wat is COPD met astma component?

Sommige longziektes overlappen elkaar. Als je component astma erbij had, (dat kun je bijvoorbeeld hebben al je hele leven hebben en later pas de COPD erbij ontwikkelen) dan ben je bekend met hoesten en piepen, benauwdheidsaanvallen. Maar als je alleen COPD hebt, is het beeld anders en heb je dus andere medicatie nodig.

Login of registreer om te reageren
12-06-2018 om 15:20 uur

Goede middag ik heb c.o.p.d en gebruik al zins jaren , Ipratropium cyclocaps , Seretide diskus , en Salbutamol Novclizer , Mijn Armen en benen zijn bont en blauw , allemaal zwarte bloeduitstortingen , Degene die op mijn Scheenbeen zit ,Zit er al langer dan een Jaar , Daarbij heb ik een hele dunne huid , Ik denk dat het door de puffers komt , Maar mijn Dokter zegt van niet , Nou vertrouw ik mijn Dokter niet !!
Maar wat ik nou wil vragen is , Weet iemand hier wat ik aan die Bloeduitstortingen kan doen ? Ik heb al van alles geprobeerd van de Apotheek maar niets helpt , Ik kreeg van iemand een tip dat ik er hotpacks op moet leggen , Maar geen resultaat , Aub weet iemand hier raad mee ? Het lijkt wel of ik mishandeld wordt zo zie ik er uit ,

Login of registreer om te reageren
Moderator
12-06-2018 om 16:00 uur

Hi
Ik heb geen idee of het van de puffers zal komen zelf heb ik naar mijn idee wel sneller blauwe plekken. Wellicht je vraag eens voorleggen aan de advieslijn of de verpleegkundige hier op het forum?

Login of registreer om te reageren
13-06-2018 om 12:52 uur
Reactie op Gwenny

Hi
Ik heb geen idee of het van de puffers zal komen zelf heb ik naar mijn idee wel sneller blauwe plekken. Wellicht je vraag eens voorleggen aan de advieslijn of de verpleegkundige hier op het forum?

Bedankt voor je reactie !!!

Login of registreer om te reageren
13-06-2018 om 18:58 uur

Je kan er niets aan doen behalve heel voorzichtig zijn.

Login of registreer om te reageren