Innovatieproject PostPuff, een persoonsgerichte controle op jouw inhalatietechniek

05-06-2018 om 12:56 uur

Beste allen,

Al enige tijd geleden hebben wij, 3 eerstejaars studenten van de opleidingen Biomedische Wetenschappen en Geneeskunde uit Nijmegen, contact met jullie opgenomen over ons innovatieproject. Gedurende dit jaar hebben wij hier hard aan gewerkt en ondertussen hebben we een product voor ons innovatieproject bedacht, namelijk PostPuff. Wij zouden daarom graag feedback van jullie, meer specifiek astmapatiënten, willen krijgen over ons idee.

Het idee is als volgt. Wanneer een patiënt wordt gediagnosticeerd met astma of wanneer een astmapatiënt overgaat op een ander soort inhalatortype, kan hij of zij zich aanmelden bij de apotheek voor een soort mailsysteem. Hiervoor moet je uiteraard je e-mailadres opgegeven. Daarnaast wordt er om toestemming gevraagd of je geboortedatum, het gebruikte inhalatortype en je apotheek gemeld mag worden in het systeem. Je geboortedatum wordt alleen gebruikt om de patiënten naast hun naam van elkaar te sorteren. Wanneer deze gegevens zijn opgeslagen in het systeem zal je herinneringsmails ontvangen om je inhalatietechniek te laten controleren na 1 maand, 6 maanden en een jaar. Het laten controleren van je inhalatietechniek is volledig vrijwillig maar wordt wel sterk aangeraden. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat maar 1/3 van de astmapatiënten hun medicatie juist inneemt. Verder is ook gebleken dat dit aantal verhoogd kan worden door de inhalatietechniek vaker te laten controleren. Naast deze herinneringsmails worden ook gepersonaliseerde mails gestuurd met instructievideo's voor jouw inhalator. Daarnaast worden er ook mails gestuurd wanneer er informatiedagen bij jouw bezochte apotheek worden georganiseerd. Het opgeven voor dit mailsysteem is vrijblijvend waardoor je onder elke mail de mogelijkheid hebt om je af te melden en zullen je gegevens verwijderd worden.

Zoals hierboven als vermeld zijn we benieuwd naar jullie feedback over dit idee zodat we dit over 2 weken in ons verslag kunnen opnemen. Zou jij je voor dit mailsysteem aanmelden? Denk je dat je door het ontvangen van herinneringsmails naar de apotheek zou gaan om je inhalatietechniek te laten controleren? Denk je dat je de instructievideo's gaat kijken of de informatieavonden bezoeken? En, heb je nog tips voor dit idee?

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes,
innovatiegroepje PostPuff

Login of registreer om te reageren
05-06-2018 om 14:44 uur

Ik heb nooit controles gehad door de apotheek, meestal door de longverpleegkundige op de poli.

Login of registreer om te reageren
13-06-2018 om 17:24 uur

Wel handig voor mensen die niet meer onder controle zijn van de longvpk

Login of registreer om te reageren
13-06-2018 om 18:38 uur

Toen ik voor een longfunctietest extra moest puffen met Ventolin kreeg ik te horen dat ik het niet goed deed... terwijl ik voor mijn gevoel het nog steeds deed zoals mij ooit jaren geleden is uitgelegd. Dus ik zou het wel een keer nuttig vinden als dat gecontroleerd wordt.

Login of registreer om te reageren
17-06-2018 om 15:04 uur

Bij de apotheek hebben ze nog nooit voorgedaan hoe je medicijnen te gebruiken. Tijdens de longrevalidatie heeft de longverpleegkundige hier na gekeken .

Login of registreer om te reageren
17-06-2018 om 16:41 uur

Ik denk erg handig voor mensen die niet regelmatig controle naar lvk of poh moeten. Bij mij vraagt de apotheek altijd of er is uitgelegd hoe ik dan nieuwe medicatie moet inhaleren/gebruiken en als dat niet is uitgelegd dan wordt het daar in een aparte kamer uitgelegd, zodat ze rustig kunnen uitleggen en controleren of je het goed doet.

Voor mensen die regelmatig gecontroleerd worden door lvk of poh, ga ik ervan uit dat het daar word gecontroleerd. Althans bij mij wel.

Login of registreer om te reageren