Ik ben Mimi en ik hoest al 7 maanden

06-06-2018 om 18:18 uur

Hai, dit is mijn voorstel-dingetje:

Al als kind had ik verkoudheidsklachten (verstopte holtes, een kuch). Kreeg er fluimicil voor. Als volwassene gerookt en sinds een jaar of 6 gestopt. Ik ben net 43. Altijd veel gesport.

Vorig jaar november begon ik na een keelverkoudheid te hoesten. Dat was ik niet anders gewend. Zou een paar weken duren, maar dan klaar. Komt bij dat op mijn werk het ventilatiesysteem ook niet je van het was. Mijn hoest was echt een vervelende kriebelhoest, compleet met kokhalzen, tranende ogen en uiteindelijk ook een snotneus. En ging maar niet weg. Mijn vriend werd er bezorgd van.
Ik ben in februari toch maar eens naar de huisarts gegaan. Inmiddels zijn er allergietesten gedaan (negatief) en heb ik bij de PO een longfunctietest gedaan, waar niets mis bleek. Er was ook niets te horen.
Ik werd weer verkouden en gebruikte even fluimicil voor het overtollig slijm, maar dat triggerde het hoesten alleen maar meer. Uiteindelijk gaf de HA me codeïne om een evt vicieuze cirkel te doorbreken, maar behalve dat ik er suffig van werd, hielp het nauwelijks. Een longfoto gaf ook geen resultaat. Nu dus aan de flixotide gezet; de HA vermoedt astma. Ben bijna een week verder en ik heb het idee dat ik nauwelijks minder hoest, meer slijmpjes ophoest, maar wel -vooral net na het puffen- meer lucht heb. Oja, ik heb ook Avemys tegen geïrriteerd en gezwollen neusslijmvlies (en tegen snurken).

Ben zo moe van het hoesten... het is ook enorm irritant op mijn werk: ik sta voor de klas. Daar vraagt iedereen me steeds of het wel goed met me gaat als ik met tranende ogen m’n neus weer snuit.

Heb me bij dit forum ingeschreven in de hoop op antwoorden: hoe kan ik (vrouw van net 43) ineens astma hebben? Gaat het nog wel over? Er is niets te horen, niets te zien en de blaastest viel toch gunstig uit. Hoe kan dat? Hoe snel hoort die flixotide te werken? Wanneer zal de HA me een doorverwijzing geven naar de longarts? Hopelijk heeft er iemand antwoorden.

Ondertussen lees ik mee met de ervaringen van anderen; dat relativeert een en ander ook wel, moet ik zeggen...

Groetjes,
Mimi

Login of registreer om te reageren
06-06-2018 om 19:36 uur

Hoi Mimi,

Welkom hier!
Blijkbaar kan je astma ineens krijgen, bij mij begonnen de heftige klachten ook 7 maanden geleden, alleen begon het bij mij na een flinke luchtweginfectie. Bij mii vermoeden ze ook astma en loop in het ziekenhuis voor onderzoeken. Na 3 antibioticakuren, prednisonstootkuur en ventolin en flixotide in een een maand tijd werd ik doorgestuurd naar de longarts. Vervolgens de hele molen in en ben ik nu voor een second opinion doorgestuurd. De huisart stuurt je alleen door als hij denk het niet onder controle te krijgen of als hij aanvullende onderzoeken wil laten doen oid. In mijn geval kon mijn huisarts niks meer voor me doen en werd ik daarom doorgestuurd.

Astma gaat nooit over, wel kun je een langere periode klachtenvrij zijn waardoor het over lijkt te zijn. (Heb ik allemaal hier op het forum geleerd en van de arts en longverpleegkundige:p)
Mijn longfunctie is overigens ook altijd goed genoeg en met astma kan je ook gewoon een goede longfunctie hebben. Ik heb alleen geen vergelijking met een longfunctie voor al mijn klachten dus ik heb geen idee of mijn longfunctie is verslechterd of stabiel is gebleven, voor mijn gevoel is hij verslechterd.
Volgens mij werkt flixotide na een paar weken en het “beschermt” de luchtwegen, het is geen luchtwegverwijderaar.

Ik hoop hiermee wat vragen te hebben beantwoord en als je er meer hebt mag je ze altijd stellen, ook in een pb. En succes met lezen haha er staan zoveel verhalen!

Login of registreer om te reageren
12-06-2018 om 14:12 uur

Hai Nckiie, dank voor je reactie. Bij mij gaat het inmiddels al veel beter.
Hopelijk brengt de second opinion je uitsluitsel.

Login of registreer om te reageren
12-06-2018 om 15:17 uur

Hee mimi, wat fijn dat het veel beter gaat!

Login of registreer om te reageren
03-11-2018 om 21:14 uur

Heb een verwijzing naar de LA gekregen Weer een longfoto maken. Er was niet echt iets op te zien. Ook was er niets bijzonders te beluisteren aan m’n longen. Hij wilde me een uitgebreide longfunctietest laten doen, met histaminetest, en ook een sinusfoto laten maken. Anderhalve week geleden is dat allemaal gedaan. Die test was verschrikkelijk! Ik verloor m’n stem voor de rest van de dag en kreeg al na een paar keer verhogen vd dosis een hoestaanval. De verpleegkundige die de test uitvoerde, zei dat er vermoedelijk wel wat uit zou komen.
De volgende dag zat ik voor de tweede keer bij de longarts. Op de sinusfoto waren geen “spiegels” te zien. Geen idee wat hij bedoelde, maar het klonk positief. Op grond van de longfunctietest stelde hij niet-allergische astma vast, met rookschade. Ik rook overigens al bijna zes jaar niet meer (heb sinds m’n 18e af en aan gerookt, ben nu 43.)
Kreeg eerst Spiriva en Foster, maar daar werd ik beroerd van. Nu dubbele dosis Fluticason. En Salmeterol. Het werkt allemaal nog niet geweldig, maar vermoedelijk moet ik het wat tijd geven...

Login of registreer om te reageren
03-11-2018 om 22:06 uur

Fijn dat je nu een diagnose hebt en die test vond ik ook verschrikkelijk! Ik vermoed ook dat je het even tijd moet geven, maar als je twijfelt kan je altijd even bellen naar het ziekenhuis.

Login of registreer om te reageren
20-11-2018 om 01:17 uur
Reactie op M1mi_1975

Hai, dit is mijn voorstel-dingetje:

Al als kind had ik verkoudheidsklachten (verstopte holtes, een kuch). Kreeg er fluimicil voor. Als volwassene gerookt en sinds een jaar of 6 gestopt. Ik ben net 43. Altijd veel gesport.

Vorig jaar november begon ik na een keelverkoudheid te hoesten. Dat was ik niet anders gewend. Zou een paar weken duren, maar dan klaar. Komt bij dat op mijn werk het ventilatiesysteem ook niet je van het was. Mijn hoest was echt een vervelende kriebelhoest, compleet met kokhalzen, tranende ogen en uiteindelijk ook een snotneus. En ging maar niet weg. Mijn vriend werd er bezorgd van.
Ik ben in februari toch maar eens naar de huisarts gegaan. Inmiddels zijn er allergietesten gedaan (negatief) en heb ik bij de PO een longfunctietest gedaan, waar niets mis bleek. Er was ook niets te horen.
Ik werd weer verkouden en gebruikte even fluimicil voor het overtollig slijm, maar dat triggerde het hoesten alleen maar meer. Uiteindelijk gaf de HA me codeïne om een evt vicieuze cirkel te doorbreken, maar behalve dat ik er suffig van werd, hielp het nauwelijks. Een longfoto gaf ook geen resultaat. Nu dus aan de flixotide gezet; de HA vermoedt astma. Ben bijna een week verder en ik heb het idee dat ik nauwelijks minder hoest, meer slijmpjes ophoest, maar wel -vooral net na het puffen- meer lucht heb. Oja, ik heb ook Avemys tegen geïrriteerd en gezwollen neusslijmvlies (en tegen snurken).

Ben zo moe van het hoesten... het is ook enorm irritant op mijn werk: ik sta voor de klas. Daar vraagt iedereen me steeds of het wel goed met me gaat als ik met tranende ogen m’n neus weer snuit.

Heb me bij dit forum ingeschreven in de hoop op antwoorden: hoe kan ik (vrouw van net 43) ineens astma hebben? Gaat het nog wel over? Er is niets te horen, niets te zien en de blaastest viel toch gunstig uit. Hoe kan dat? Hoe snel hoort die flixotide te werken? Wanneer zal de HA me een doorverwijzing geven naar de longarts? Hopelijk heeft er iemand antwoorden.

Ondertussen lees ik mee met de ervaringen van anderen; dat relativeert een en ander ook wel, moet ik zeggen...

Groetjes,
Mimi

Flixotide helpt normaal binnen een uur.

Login of registreer om te reageren