Traplift

01-06-2018 om 16:06 uur

Goedendag, ik ben Amatia, heb COPD Gold IV.
Ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die een traplift hebben en waar jullie die dan gekocht of gehuurd hebben.
Groet, Amatia

Login of registreer om te reageren
02-06-2018 om 06:41 uur

Heb een traplift gekocht bij Smienk in Nunspeet. Is gebruikte traplift die is gerenoveerd. Scheelt enorm in prijs vergeleken met een nieuwe. Bedrijf heeft een prima reputatie.

Login of registreer om te reageren
02-06-2018 om 12:53 uur

Dank voor je reactie hecker .
Smienk leek ons ook wel een aardige firma, fijn dat jij er tevreden over bent !
Wij hebben inmiddels 5 vertegenwoordigers in huis gehad.
Van: Otolift, Handicare, Stannah, Smienk en Tiptop.
Er zijn verschillende uitvoeringen: met 1 buis en met 2 buizen.
Vaak moet de trapleuning worden weggehaald (kan lastig zijn voor trapgebruikers) maar soms ook niet.
Prijzen verschillen nogal en er komt ook nog een bedrag bij voor onderhoud en mankementen.
Bij de goedkopere onderhoudscontracten komen ze bij problemen alleen op werkdagen,
bij duurdere ook 's avonds en in het weekend.
Als de trap niet meer nodig is verschilt ook het bedrag wat er nog voor gegeven wordt per firma
Ook onze voorkeur gaat uit naar een gebruikte traplift.

We kregen de volgende offertes voor onze trap met 2 bochten (eerste bedrag is trap, tweede onderhoud):
5. Otolift: € 5748,71 + € 270 per jaar
4. Handicare: € 6500 + € 207 - 334 per jaar
3. Stannah: € 3500 + niet bekend
2. Smienk: € 4679 + € 235 - 375 per jaar
1. Tiptop: € 4500 + € 270 per jaar
Tiptop huren: € 2600 + € 50 per maand

Soms valt er wel af te dingen !
Maar wat zijn de ervaringen van anderen?
Is er nog 'n andere aanbieder waar iemand heel tevreden over is?
Valt er af te dingen (hoeveel?) , wat is de levertijd, doen ze hun werk netjes, is de lift handig in gebruik, kunnen anderen mensen nog fatsoenlijk op de trap lopen, ben je tevreden over het onderhoud, etc.?.

Bvd !

Login of registreer om te reageren
02-06-2018 om 13:21 uur

Ik zou wel proberen je trap nog beschikbaar te houden voor anderen, zeker ook als je bijvoorbeeld thuiszorg nodig hebt met douchen en aankleden en de badkamer is boven.

Probeer ook te gaan proef zitten. Mijn oudtante had een traplift maar moest erop zitten met haar benen wijd, ze droeg altijd een rok en vond dat helemaal niet fijn dus ze wilde hem eigenlijk niet gebruiken.

Login of registreer om te reageren
02-06-2018 om 14:03 uur

Mijn traplift heb ik via de WMO van de gemeente en is geleverd door Otolift.
Ondanks dat ik hem liever niet had, ben ik er zeer tevreden mee en prima service.
Is het niet mogelijk om er een via de WMO te krijgen?

@Daantje Dat is echt raar :o , leverancier hoort van te voren te kijken wat past.

Login of registreer om te reageren
04-06-2018 om 15:51 uur

@ Daantje: dat is idd raar als je er alleen maar met je benen wijd op kunt zitten. Kan me dat niet zo goed voorstellen ... Jaren terug hadden we achterburen die zo'n ding hadden en daar kon je alleen maar gewoon op zitten.
Zou niet weten of je ook nog ergens proef kunt zitten. Die leveranciers zitten allemaal ver bij ons vandaan.
Ik heb geen thuiszorg maar wel een man en kinderen die de trap gebruiekn.

@ tata: Ja, is denk ik geloof ik wel mogelijk wel mogelijk om er een via WMO te 'krijgen' (krijg je 'm dan, of leen je 'm?) , maar dan moeten we er zelf zoveel aan bijbetalen ( € 192 per maand)) dat we net zo goed kunnen huren. Zag op de site van Otolift trouwens dat die trapliften ook verhuren, daar heeft de vertegenwoordiger niks over gezegd.

Login of registreer om te reageren
05-06-2018 om 08:58 uur
Reactie op Amatia

@ tata: Ja, is denk ik geloof ik wel mogelijk wel mogelijk om er een via WMO te 'krijgen' (krijg je 'm dan, of leen je 'm?) , maar dan moeten we er zelf zoveel aan bijbetalen ( € 192 per maand)) dat we net zo goed kunnen huren. Zag op de site van Otolift trouwens dat die trapliften ook verhuren, daar heeft de vertegenwoordiger niks over gezegd.

Traplift krijg je in bruikleen en blijft volgens mij eigendom van de gemeente. Als je gebruikt maakt van voorzieningen van de WMO betaal je een eigen bijdrage die afhankelijk is van je inkomen. Als je meerdere dingen via WMO hebt bijv ook huishoudelijke hulp en/of scootmobiel, maakt dat niet uit, je betaald 1x per 4 weken een vast eigen bijdrage. Nav je inkomen wordt dus bepaald hoeveel dat is. Weet niet of daar een maximum aan zit oid, voor mij is dat maar een klein bedrag.
Op de site van het CAK is dat uit te rekenen als ik het goed heb, maar denk dat WMO van uw gemeente het misschien ook wel weet. Hier komen ze als je een aanvraag doet, van de WMO op huisbezoek, ze geven dan aan of en waar je voor in aanmerking komt. Met hun advies is het dan mogelijk om definitieve aanvraag in te dienen, maar als dan bijvoorbeeld blijkt dat je het toch niet wilt, door bijv eigen bijdrage. Kun je er vanaf zien en kost het je verder niks, tenminste zo heb ik het begrepen bij mijn gemeente.

Login of registreer om te reageren
05-06-2018 om 11:32 uur

Ja , ik heb ook op de site van CAK gekeken tata. Daar kwam uit dat we bij onze gemeente 192 euro zouden moeten betalen. Vonden wij nogal veel ... :(
Vandaar dat we verder zijn gaan kijken.

Login of registreer om te reageren
05-06-2018 om 11:47 uur

Eigen bijdrage is landelijk bepaald via CAK en dus niet afhankelijk per gemeente. Is puur inkomens afhankelijk. Let er wel op dat je goed jaarinkomen invult. zit verschil tussen bruto en netto inkomen. Heb er ook niet zoveel verstand van, maar begreep van WMO dat daar nog weleens fouten meegemaakt worden.
Als u de financiën heeft om het zelf aan te schaffen snap ik dat dat handiger is, dan hoge eigen bijdrage. Het is ook niet altijd mogelijk om via WMO traplift te krijgen. Soms worden aanvragen geweigerd, weet van een vriendin dat ze zeiden u moet maar verhuizen, gezien haar leeftijd en dat huis toch voor toekomst minder geschikt was. Ze kon dan wel een tegemoetkoming in verhuiskosten krijgen.
Maar gelukkig werd hij bij mij wel zonder problemen toegewezen. Ben ook nog wat jonger en financieel zou het zelf nooit mogelijk zijn er een aan te schaffen.

Mocht u twijfelen over uw hoogte van eigen bijdrage, misschien bellen met CAK?
Hoop dat u anders goede betaalbare oplossing vind, 2e hands zal inderdaad veel schelen.
Succes

Login of registreer om te reageren
05-06-2018 om 13:14 uur

Dank voor je reactie. Zal er nog eens naar kijken. Dacht dat het aan de gemeente lag. Uit de site van CAK kwam iig dat we die hoge eigen bijdrage zouden moeten betalen!
Huis waarin wij wonen is een koopwoning. Ons inkomen is wel wat hoger dan gemiddeld denk ik.

Login of registreer om te reageren
06-06-2018 om 12:36 uur

Denk dat we gaan huren bij Tiptop. Nog wel even wat afdingen !

Login of registreer om te reageren