Grote longembolie bij hoog bejaarde

23-04-2018 om 01:19 uur

Hallo, ik als dochter van een 86 jarige moeder heb mijzelf geregistreerd omdat ik hoop dat ik hier wat antwoorden kan krijgen op mijn vragen. Die stel ik eigenlijk namens mijn moeder van 86 ( die geen weg weet in de digitale wereld)... Zij is half maart met hoge spoed opgenomen in het ziekenhuis, omdat ze een embolie had die haar rechterarm afsloot en een grote embolie in haar longen.

De arm embolie is de dag erna operatief verholpen. Aan de grote longembolie konden ze echter niets doen.
Ze slikt nu bloedverdunners voor de rest van haar leven. De arts zei die nacht dat we er rekening mee moesten houden dat ze het niet zou halen, ook omdat ze gezien haar slechte lichamelijke conditie niet meer alle toeters en bellen konden in gaan zetten... ( hart werkt niet goed en veroorzaakt ook de vorming van stolsels door niet goede werking van de boezems).
Normaal zou iemand met een grote embolie op die plek meteen naar de ic gaan en daar met hele zware bloedverdunners worden behandeld, maar dat gingen ze bij mijn moeder niet meer doen ( kan ze fysiek niet aan).

Mijn moeder heeft een paar dagen in het ziekenhuis gelegen en is toen terug gegaan naar het verpleeghuis waar zij woont omdat zij dementie heeft. Ik ben nog 1x met haar op nacontrole in de polie geweest, maar daar ging de aandacht alleen naar de arm en werd over de long embolie niet meer gepraat. Als ik de ervaringen hier op het forum lees, bevreemt mij dat wel achteraf!

Mijn vragen:
Mijn moeder ging zo rond de kerst ineens conditioneel erg achteruit. Klaagde veel over benauwdheid.
Heeft ook een longontsteking aan het begin van het jaar gehad. Herstelde daarvan maar conditie bleef slecht -> lage saturatie en dus dagelijks toediening van extra zuurstof. Waar ik mee zit is of mijn moeder langer heeft rond gelopen met die embolie en die alleen maar naar voren kwam doordat er een prop in haar arm slagader schoot. Of kan dat niet?

Sindsdien blijft het tobben met haar conditie. Ze wordt nu overal heen gebracht in een rolstoel.
Meerdere keren per dag verneveld en bloedverdunners. Zo nodig extra zuurstof.
Haar eetlust is minimaal en ze geeft zelf aan dat het in de weg zit ( wijst op borst).
Mijn vraag is.. kan de embolie dat veroorzaken, dat je het gevoel hebt dat het eten in de weg zit?
Mijn moeder is al flink wat gewicht kwijt, dit leidt ook tot zorgen!
Ze heeft dementie, maar die is nog niet heel erg gevorderd, het is momenteel meer een kwestie van grote vergeetachtigheid op korte termijn.

Ik lees hier veel bij embolie over pijnklachten. Dit geeft mijn moeder niet aan. Maar zij is een kunstenaar in het verbergen van haar klachten! Omdat ze een hekel heeft aan dokters. Ze is een week weer flink ziek geweest, ook op bed gelegen, maar nu weer op de been. Maar ze blijft hoesten. Kan dat ook dat je blijft hoesten door die grote embolie ( die haar lichaam dus zelf moet opruimen).

Ik hoop dat begrepen wordt dat ik de spreekbuis ben voor mijn moeder. Het is best wel zorgelijk.
Ze zorgen goed voor haar maar zou graag wat meer willen weten over een grote embolie bij bejaarden en hoe het herstel is als zij dit doormaken en overleven. Alvast bedankt voor de reacties.

Login of registreer om te reageren
25-04-2018 om 23:18 uur

@ Lungs86 welkom op het longforum.

Hoop dat je enig antwoord krijgt, misschien moet je jouw vraag stellen aan een longarts in het betreffende topic. Wens je sterkte en hoop toch dat je moeder opknapt.

Login of registreer om te reageren
13-05-2018 om 02:05 uur

Meld je anders ook even aan op Facebook
Er is een besloten groep voor trombose
Dat is een vrij actieve groep

Login of registreer om te reageren