Believe you can, and you will!

04-05-2018 om 16:13 uur

Afgelopen dinsdag kon ik mijn blog helaas niet plaatsen, dus een beetje later dan normaal, is hier mijn blog!!! En de onderste boodschap geld ook voor vanavond ;-)

Geloof in wat je kan en zo is het! Voor velen is het vanzelfsprekend om even eten te koken, even boodschappen te doen, even in de tuin bezig zijn, even werken, even…
Wat voor velen vanzelfsprekend is het voor mij totaal niet, maar toch kan ik veel en geniet van alles wat wel kan, alleen dan op een andere manier.

Één van de dingen waar ik heel erg van geniet is eten koken en eten, dit is ook een ding wat voor mij niet vanzelfsprekend is, alles behalve.
Voor, tijdens en na het eten koken komen er vele geuren vrij, geuren van vet, geuren van eten, het lange staan, vele handelingen, de combinatie van alles zorgt vaak voor problemen tijdens en na het eten koken, met als gevolg dat ik met enige regelmaat mijn man rustig liet eten en ik na 2 hap op de bank plofte… Wat werd ik er verdrietig van, één van mijn favo bezigheden is een drama geworden, een marteling, het genieten is over. Sterker nog… Ik kan vaak zelfs niet meer genieten van het lekkere eten, met als gevolg dat ik mijn avondeten gewoon maar oversla.

Maar waar een wil is, is een weg en nu dan?
Het is even experimenteren en uitzoeken hoe ik dit ga doen, de mechanische ventilatie op de hoogste stand, afzuigkap op de hoogste stand, achterdeur open, helaas werkt het niet helemaal zoals ik had gehoopt.
Dan begint de zoektocht hoe nu verder. ’s Morgens het eten snijden, alles klaarzetten voor zover mogelijk en het ’s avonds bereiden, maar helaas. Ook dat lijkt niet te willen werken. Hoe moet ik dan nog kunnen genieten van eten koken en eten…
De zoektocht gaat verder, simpelere maaltijden, maaltijden uit pakjes en zakjes, gesneden groenten halen, proberen zo min mogelijk te staan en meer te zitten, behalve dat ik het niet leuk vind en veel minder lekker, lost het mijn probleem ook niet helemaal, of eigenlijk helemaal niet op.
Dan gaat de zoektocht verder en dat lukt, koken vanuit de oven in een braadzak of in een pannetje, dat lijkt de oplossing te zijn! Het idee begon met een recept uit een kookboek van “Chickslovefood”, de loempiataart, ik hoef alleen maar een beetje te wokken, het hoeft nog niet eens gaar te zijn. Dan stop je het in een bakvorm die al een laagje filodeeg heeft… mijn longen reageren niet, ik voel me goed en het is nog lekker ook, zo probeer ik nog wat ovengerechten uit, van hun, maar ook uit andere boeken en van internet. Ik merk dat hoe minder ik bak en hoe meer ik in de oven doe, hoe minder ik reageer. Een win-win situatie, maar dan??

Er gaat een wereld voor me open, heel langzaam leer ik op een andere manier koken, mijn plezier komt weer terug en bedenk het één na de andere, zo maak ik bloemkoolballen van filodeeg, een maaltijdstaaf van bladerdeeg, spinazieballen van filodeeg, groentemengsel in een schaaltje of braadzak, zelfs het vlees gaat steeds vaker de oven in, meestal zelfs helemaal rouw. Een beetje leuk het bord opmaken en het lijkt haast wel een maaltijd uit een restaurant. Het plezier komt weer terug, ik geniet met volle teugen en zelfs Dave vind het heerlijk, de man die niet van bloemkool houdt vindt het heerlijk, een groter compliment kan ik niet krijgen!
http://www.oliba.nl/images/longforum/011-schaal.jpg
Het liefste wil ik nog minder op de kookplaat doen, dus probeer steeds meer rouwe gerechten in de oven uit, in de hoop dat ze gaar worden en dat lukt, vol trots sta ik bijna iedere avond weer voor de kast te kijken wat ik nog aan groenten heb en wat ik daarvan zou kunnen maken, dan begin ik vaak op tijd al met de voorbereidingen. ’s Morgens of ’s middags de groenten snijden aan de keukentafel, dan aan het aanrecht alles mengen het in zoverre voorbereiden dat het ’s avonds zo de oven in kan. En het lukt, het is geweldig! Ik leer koken met kookroom en crème fraich, producten waar ik nooit wat mee deed. Dit is zo leuk!!! Natuurlijk zijn er nog geuren en soms voel ik ook echt wel dat mijn longen reageren, maar het is een heel stuk minder dan voorheen en met de afzuigkap en mechanische ventilatie aan en de deur open vinden mijn longen dat best oké! Daarnaast is het ook nog eens goed voor de lijn, want ik gebruik amper tot geen boter meer :-)

Dus vandaag moest het ervan komen, het proberen in alternatieve bakjes was geen optie meer, nu wil ik ook leuke dingen waar ik fatsoenlijk mijn maaltijden in kan maken. Behalve de braadzakken die ik al in huis had ben ik even naar de action gegaan. Even kijken wat ze hebben en ze hebben er een hoop!!! Wat een keuzes, ik neem twee kleine pannetjes mee, twee grotere een cupcake-vorm en twee kleien ovenschaaltjes.
http://www.oliba.nl/images/longforum/011-eten.jpg
Na het winkelen even rusten en dan kan ik het eten voor vanavond voorbereiden, we eten een pannetje witlof uit de oven, met heerlijke kruiden uit eigen tuin met balletjes die ook lekker in de oven mogen garen. Nu heb ik weer energie om ’s avonds gezellig mee te eten!

Believe you can, and you will!

Eet smakelijk iedereen!!!

Login of registreer om te reageren
04-05-2018 om 17:03 uur

Wat ziet dat er lekker uit! En wat heerlijk dat je weer opnieuw kan genieten van het koken!

En heel eerlijk tot 7 maanden geleden heb ik er nooit heel erg bij stil gestaan hoe de meeste mensen, waaronder ik toen, dingen normaal vinden. Gewoon even douchen, snel aankleden, ontbijten en hup weg naar stage. Om dan eind van de middag wel moe te zijn, maar nog genoeg puf te hebben om te koken en te sporten etc. Laat staan dat ik toen gewoon kon tanken, hield van de geur van kampvuurtjes en barbecues. We nemen veel voor lief, ik nam veel voor lief, dat is nu wel allemaal anders. Voor iemand die niet kan plannen moet ik nu echt letterlijk alles zorgvuldig plannen. Ik leer er ondertussen een beetje mee leven, maar vaak genoeg nog dat ik baalmomenten heb en ik denk velen van ons.

Ik geniet trouwens van jouw blog! Zo eerlijk, zo leerzaam, ondertussen heb ik ze allemaal teruggelezen. Ik kijk uit naar volgende week en ben benieuwd wat je dan te vertellen hebt!

Login of registreer om te reageren
04-09-2018 om 19:25 uur

Hoi Marleen,

Ik las ook even doorheen je blog. Wat een vechter ben jij! Zeer inspirerend.
Het is leuk om te lezen dat je het ene na het andere probeert en toch een oplossing vindt.

Hier wou ik nog even een tip met je delen. Ik weet niet als je er wat mee bent hoor. Wij thuis gebruiken vaak een stoom koker. Hierin stoomt al je eten en blijft het heel sappig van smaak. Verder dacht ik ook aan Thermomix. Dat is een soort apparaat die volledig dicht is en tegelijk kookt. Mijn collega vertelde hierover op het werk. Stap per stap voeg je ingrediënten toe tot je maaltijd klaar is. (Is wel best prijzig)

Keep the cooking going!
Groetjes

Login of registreer om te reageren
07-09-2018 om 09:09 uur

Hey @sarah93,

Dank je voor je ideeën!! Koken op stoom heb ik wel eens gedaan, maar kan niet echt mijn draai erin vinden en leuke recepten bedenken, maar dat is al zo lang geleden, ik ga zeker (zodra onze keuken klaar is) me daar weer eens in verdiepen!

En de Thermomix klinkt ook leuk, daar ga ik eens naar googlen. Als het de moeite waard is, vind ik het niet erg om er wat meer voor te betalen!

Dank je wel voor je lieve compliment dat ik een vechter ben. Dat heb ik mogen leren van mijn oma, je hebt 2 keuzes... of je zielig blijven voelen en in een hoekje weg kruipen op de bank, of leren omgaan met je ziek zijn en genieten van het leven (en daar hoort het vechten ook bij). Mijn oma koos voor het laatste en heeft genoten tot de laatste seconden... mijn oma is mijn voorbeeld van hoe ik graag verder wil leven, ondanks alle beperkingen!

Login of registreer om te reageren