Onderhouddosering bij astma

15-04-2018 om 06:35 uur

Ik heb me een paar weken geleden voorgesteld tijdens een hevige astma aanval. "Het ging zo goed...". Nu 5 weken verder en 2 x prednisonkuur (eerst 5 en week later 7 dagen) en symbicort 2x 2 en 4x 2 Salbutamol krijg ik wat meer lucht en gebruik nog 2 x 2 Salbutamol en 2 x 2 Symbicort. Ik heb afkickverschijnselen denk ik. Hevig transpireren, knalrood hoofd, migraineachtige wazig zicht. Mijn vraag is hoe nu verder als het wat rustiger is geworden? Wat is een juiste onderhoudsdosis ? Ik ben niet bij longarts, maar alleen huisarts.
Alvast dank voor uw reactie.
Luchtig

Login of registreer om te reageren
21-04-2018 om 09:07 uur

@Luchtig even wat water drinken vooraf wil nog wel eens helpen, ook ik gebruik de voorzetkamer en moet 5 x in en uit ademen door de voorzetkamer op advies van de LA.. Succes.

Login of registreer om te reageren
21-04-2018 om 09:19 uur

@Luchtig nu mijn luchtwegen heel erg geïrriteerd zijn heb ik soms ook een hoestprikkel bij het inhaleren en ik doet het net als @Bloempje74
De hoestprikkel is bij mij kortdurend en alleen vlak na het inhaleren

Login of registreer om te reageren
21-04-2018 om 10:05 uur

Dank voor jullie meedenken. Ik drink nu sowieso al veel water. Heb constant dorst.
Voorzetkamer gebruik ik ook voor de Salbutamol.

Login of registreer om te reageren
02-05-2018 om 23:12 uur

De longfunctie was verminderd sinds 2010 toen ik voor het laatst bij de LA geweest was. Daarna bij HA regelmatig longfunctie getest. Daar was het altijd goed... nu de komende maand nog 3 uitgebreidde longfunctietesten en dan behandelplan maken. Nu gewoon doorgaan met huidige medicatie.

Login of registreer om te reageren
10-05-2018 om 17:51 uur

@Luchtig ; gaat het nu al beter met het "Hevig transpireren, knalrood hoofd, migraineachtige wazig zicht."

Het zou van de salbutamol en formoterol (uit de Symbicort) kunnen komen, zeker als je veel daarvan nodig hebt. Ik heb het alleen bij veel vernevelen in het ziekenhuis met salbutamol/combivent.

Ik hoop vooral dat het nu beter gaat
Groeten,
Anne

Login of registreer om te reageren
01-06-2018 om 21:44 uur

Hoi allemaal. De onderzoeken zijn klaar. Als laatste een histaminetest, maar de histamine heb ik niet gekregen. Bij het vernevelen van fysiologisch zout was het al duidelijk dat ik daar heftig op reageer. Diagnose is: Bronchiale hyperreactiviteit voor o.a. virussen, mist, luchtjes van bv. Deospray en ook sterk ruikende bloemen en rook. Ik heb nu Foster 200/6 2x2 en Salbutamol zo nodig. Het gaat wel wat beter nu sinds begin maart, maar tot noch wel snel benauwd en moe. En ik reageer ook veel sneller op al die luchtjes.
Groetjes

Login of registreer om te reageren
02-06-2018 om 07:03 uur

@Luchtig nu heb je in ieder geval meer duidelijkheid. Sterkte!

Login of registreer om te reageren