tips gevraagd

16-04-2018 om 07:32 uur

Goedemorgen allemaal!

Ik ben Michelle, moeder van Bo.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met wat tips.

Mijn zoontje heeft al vanaf geboorte veel last van zijn luchtwegen, met 9 weken oud een korte opname ivm RS virus.
Zijn keel- en neusamandelen zijn al geknipt. Hij heeft koemelkeiwit- en huisstofmijtallergie. Hij is nu ruim 6 en blijft maar steeds zo vaak ziek worden.
De voornaamste klacht is dat hij bij elk virusje ontzettend ziek wordt en er vaak een bacterie bijkomt waardoor hij regelmatig antibiotica moet gebruiken. Tijdens zo'n 'ziek-zijn-periode' is hij erg benauwd (hoewel hij niet piept) en hoest zo hard na iedere inspanning dat hij ervan moet spugen. Het duurt vaak twee a drie weken voor hij weer koortsvrij is en fit genoeg om (dagdelen) naar school te gaan. Hij valt dan ook vaak veel af en ziet ontzettend bleek, dikke kringen onder zijn ogen. Dit gebeurt ongeveer 4 a 5 x per winter, alles bij elkaar opgeteld mist hij dan echt wel veel school. Buiten de virussen om lijkt het goed te gaan en heeft hij bijvoorbeeld geen salbutamol nodig.

De kinderarts denkt aan een a-typische vorm van astma, de longfunctietest (hoogzomer, niks aan de hand) is nog niet goed gelukt omdat hij nog te jong was. Hij krijgt nu Foster en Salbutamol indien nodig, bij ziek zijn is dat tot 3x 2 pufjes per dag (al betwijfel ik of dit genoeg is).

Hoewel ik hier op het forum nog veel heftigere verhalen lees merk ik dat het me de laatste tijd niet in de koude kleren gaat zitten. Ik ben (te?) beschermend naar hem, zit tegen het plafond zodra hij kucht en de tranen zitten hoog als hij weer vel over been onder de douche staat.

Mijn vragen aan jullie:
- Hoe gaan jullie om met het gevoel van machteloosheid als ze weer ziek zijn? Hoe blijf je rustig?
- Hebben jullie tips voor schermvrije bezigheden als hij weer weken aan de bank gekluisterd is?
- Heeft iemand tips voor een drankje om hem aan te laten komen zonder koemelk? Hebben jullie kids dit ook nodig? Hij eet vaak weken amper als hij weer ziek is maar drinkt gelukkig wel. Omdat hij nu echt tegen ondergewicht aan zit wil ik hem graag iets kunnen geven om hem niet nog verder in zijn gewicht te laten zakken.

Alvast bedankt en wat fijn om hier mee te kunnen lezen!

Michelle

Login of registreer om te reageren
17-04-2018 om 16:23 uur

@ Michelle ik was zelf zo een kind 50 jaar geleden. Mijn ouders zaten ook met de handen in het haar en soms ten einde raad.

Heb je wel eens aan kamelen, geiten of soja melk gedacht. Ook kan je denk ik via de Huisarts bijvoeding van Nutricia voorgeschreven krijgen.

Wens je veel sterkte en voor Bo beterschap.

Login of registreer om te reageren
31-12-2018 om 14:25 uur

Ook ik raak in paniek als ik een kuchje hoor bij mijn dochter van 5. Ze hoest ook bij elk virus en wordt ook vaak benauwd. Een aantal keren per jaar wordt ze opnomen en krijgt ze zuurstof toegediend. Omdat de artsen een bacterie niet uit kunnen sluiten geven ze uit voorzorg maar antibiotica. Ze heeft al heel erg veel kuren gehad in haar leven. Ik denk dat ik wel een beetje begrijp hoe je je voelt. Voor ons is het 'normaal' geworden. We zijn het gewend en het hoort blijkbaar bij ons leven.

Login of registreer om te reageren
15-02-2019 om 11:58 uur

Hallo Michelle, oh dit is zo herkenbaar en het is een vreselijk gevoel om je zo machteloos te voelen op dat moment. Ik probeer mezelf altijd sterk te houden voor mijn zoon. Hij ligt sinds 2 jarige leeftijd ook altijd 2 keer per jaar in het ziekenhuis met astma, zuurstof tekort prednisone kuur en antibiotica kuur.
Hij is op dit moment 10 jaar, en ik houd mijn hart vast dat hij niet weer ziek is voor zijn verjaardag volgende week. Vorig jaar lag hij nml ook in het ziekenhuis op zijn verjaardag

Het is ook heel moeilijk om hem bezig te houden als hij in het ziekenhuis ligt en hij wordt meestal ontzettend hyper van alle medicaties. Ik had hem een kubus gekocht dat helpt een beetje. Verder maak ik afspraken met vriendjes voor hem want astma is niet besmettelijk en dan voelt hij zich niet zo alleen want het is al moeilijk genoeg voor hem om altijd zo ziek te zijn.

Wat drankjes betreft daar weet ik helaas niet zoveel over.

Heel veel beterschap met Bo en weet dat je niet alleen bent :)

Groetjes,
Ursula

Login of registreer om te reageren