Groenten en kruiden

17-04-2018 om 16:08 uur

Zoals ik in mijn vorige blog al schreef, de eerste zonnestralen komen tevoorschijn en ik ben helemaal happy! Al een aantal weken geleden ben ik begonnen met het voor zaaien van groenten en kruiden. Ze waren inmiddels zo goed gegroeid binnen dat ze te klein werden in hun potjes waarin ze stonden.

Jullie zullen wel denken, ze zou het toch over de longonderzoeken hebben??? Dat klopt, ik gooi even de boel om, dit omdat ik eerder dan gepland de uitslag ga krijgen, morgen al! Dus volgende week ga ik het echt over de longonderzoeken hebben, maar dan ook over de uitslag.

Dus nu verder met mijn blog over mijn groenten en kruiden...
Ieder jaar heb ik altijd tomatenplanten in mijn broeikas staan, niet één soort, nee het liefste een stuk of 3 á 4 verschillenden. Naast mijn tomatenplanten heb ik ook graag veel verschillende soorten kruiden, aardbeien, paprika, sla, boontjes en doppertjes in en rond mijn broeikas staan. Mijn tomatenplanten zijn al helemaal uit de mini-potjes gegroeid, dus die mogen omgepoot worden, ik rij met mijn rollator heen en weer met daarop mijn kweekbakken. Alles naar de broeikas, daar poot ik alles om, dan mag het weer naar binnen. De nachten zijn nog te koud voor mijn jonge grut. Het is zo lekker om een paar uurtjes bezig te zijn, het gaat steeds beter met me en dat merk ik in alles wat ik doe.
Het duurt een weekje, maar dan is het warm genoeg, alles kan naar buiten, of naar buiten… ze mogen in mijn broeikas om daar verder te groeien.
http://www.oliba.nl/images/longforum/009-kruiden.jpg
Maar voor alle kweekbakken naar buiten kunnen moet er eerst grootscheepse schoonmaak en opruiming plaatsvinden in mijn broeikas. Alles gaat aan de kant, een nieuwe indeling wordt gemaakt en dan komt alles weer op zijn eigen of nieuwe plekje te staan, oow nee, toch niet. Zodra alles staat loop ik vast met de potten, dit is niet handig, alles gaat weer aan de kant en ik begin opnieuw met de indeling. Dit keer ben ik wel tevreden met het eindresultaat. Heerlijk vind ik het, terwijl iedereen buiten nog met een jas aanloopt, werk ik in mijn t-shirt in de broeikas, het is door de zo’n kleine 25 graden in mijn broeikas, heerlijk dus.
Zodra alles op de plek staat loop ik rustig, inmiddels zonder rollator heen en weer, om mijn kweekbakken van de vensterbank te halen en in mijn broeikas te zetten, wat is dit leuk!

Terwijl ik boven bezig ben met de schoonmaak, kom ik mijn kerstcadeautje van Dave tegen, de boeddhistische vlaggetjes. Die heb ik gekregen voor mijn broeikas, ja mijn broeikas is niet zomaar een broeikas. Er hangt ook binnenverlichting in, die gaat branden zodra de zon de andere kant van de wereld verlicht. Nu komen er ook nog vlaggetjes in te hangen. Een paar dagen na de schoonmaak van de bovenverdieping ben ik weer in mijn broeikas te vinden. Ik heb 2 verschillende soorten gekregen en moet even uitvogelen hoe ik die ga ophangen. Al snel ben ik eruit, de grote vlaggetjes komen in mijn broeikas te hangen. Daarna de tweede slinger nog, die hang ik grotendeels aan de buitenkant, een klein deel komt aan de binnenkant te hangen, zodat de deur met het opengaan geen hinder ondervind van de slinger. Het is inmiddels een broeikaspaleisje geworden voor al mijn plantjes :-)
http://www.oliba.nl/images/longforum/009-groenten.jpg
De dagen erna zet de lente door, het wordt ’s nachts warmer en ook overdag hebben we soms bijna zomerse temperaturen. Dan kunnen nu ook alle kruiden en mijn aardbeien naar buiten. Weer een deel van de dag rommel ik lekker in mijn broeikas, alles dat naar buiten kan, gaat naar buiten. Nu heb ik ruimte over om ook verschillende soorten sla te gaan zaaien, mijn bonen en doperwten voor te zaaien. Rustig rommel ik zo in mijn broeikas, ik geniet met volle teugen! Tussendoor smikkel ik van mijn basilicum, peterselie, oregano, bieslook, wat zijn verse kruiden toch heerlijk! Eigenlijk heb ik teveel verse kruiden, het past allemaal niet op mijn rekje, dus moet ik wat schuiven en bedenk ik andere manieren om alles er toch kwijt te kunnen. Zo bouw ik een schapje extra waar van alles op kan komen te staan en daar zet ik weer van alles voor. Zo kan ik toch weer overal bij en kan ik het allemaal zien staan.
http://www.oliba.nl/images/longforum/009-water-geven.jpg
Dan begint de zorg, iedere dag netjes water geven, onkruid uit mijn potten halen, maar bovenal ervan genieten! En het leuke is, dat je iedere dag ziet dat het iets meer, iets verder groeit. Als ik aan het koken ben, loop ik nu geregeld even naar mijn broeikas. Nee helaas kan ik nog niet genieten van sla uit eigen kas, maar wel van kruiden door het avondeten heen. Dat is zoveel lekkerder dan gedroogde kruiden uit een potje.

Één van mijn hobby’s, waar ik heerlijk in de lente en zomer van kan genieten en in de koude dagen over mag dagdromen! Doordat ik alles in potten heb, en veel verhoogd heb staan kan ik het makkelijk onderhouden, hoef ik niet de grond te bemesten en helemaal om te spitten. Zoals alles in mijn leven, is ook mijn broeikas helemaal ingericht zodat ik toch mijn hobby kan voortzetten! Vroeger had ik nog een groentetuin, maar dat is niet meer haalbaar, natuurlijk heeft het heel veel pijn gedaan om dat te stoppen, maar zomaar opgeven doe ik niet, dus nu op mijn eigen manier. Daar ben ik super trots op, vooral als we straks weer kunnen eten uit eigen kas/tuin!!
http://www.oliba.nl/images/longforum/009-binnen-slinger.jpg
Ik wens iedereen een heerlijke week toe, met hopelijk veel zonnestralen!
Tot volgende week!!!

Login of registreer om te reageren
17-04-2018 om 16:36 uur

Wat heerlijk om te lezen hoeveel plezier je er in hebt! En zo te lezen gaat het echt beter, wat super! Ik ben benieuwd naar je volgende blog:D

Login of registreer om te reageren
17-04-2018 om 17:15 uur

Leuk! Wij hadden vroeger ook altijd een moestuin en als ik geen huiswerk had moest ik mee om te helpen.

Ik heb nu nog een tuin maar helaas op het oosten dus weinig zon. We hebben wel telkens een kasje in de vensterbank aan de zonkant voor kruiden, tomaten en vorig jaar deed de komkommer het erg goed. Als alles lukt verhuizen we binnenkort naar een woning met een zonnig balkon en dan komen er ook zeker weer tomatenplanten. Ouders van een vriend hebben een moestuin en daar mag ik altijd zeggen wat voor plantjes ik graag wil hebben.

Login of registreer om te reageren
24-04-2018 om 16:44 uur

@Nckiie, gelukkig voel ik me ook beter, en vooral met het mooie weer had ik super dagen!

@Daantje, wat leuk te lezen dat jij ook op een alternatieve manier probeert te genieten van je eigen kruiden tomaten en komkommer! Bij mij staat alles hoog en in potten, het was in het begin wennen maar ik zou nu echt niet meer anders willen! Sla doet het trouwens ook goed in potten en achter glas ;-)

Login of registreer om te reageren