Buitenland aan zee

15-04-2018 om 10:04 uur

Goedemorgen,
Na 5 maanden overwinteren Spanje aan zee waar het heel goed ging en ik minder foster 200 kon gebruiken ben ik weer terug in NL. Na 2 weken weer klachten, allergien, hoesten, slijm benauwd en elke morgen met hoofdpijn opstaan. Foster opgehoogd maar krampen in de benen vooral snacts

Is het wetenschappelijk bewezen dat aan zee het beste is voor astma patiënten?
Geld dit ook voor NL aan zee?
Als ik Google op luchtkwaliteit noord Holland aan zee scheelt dat niet zoveel van de lucht in Noord Brabant.

Zou het aan te raden zijn om in NL aan zee een allergeen vrije caravan te zetten van Mei tot oktober?
Graag Uw advies,
Mvgroet, ELL. 04-01-1950

Login of registreer om te reageren
15-04-2018 om 10:22 uur

Als astma patient ben ik ook liever bij zee. Ben vaak te vinden op de eilanden, en vakanties zijn meestal in warme landen aan zee (griekenland, portugal, malta, sicilie...)

Ook in de bergen voel ik me beter, denk aan zwitserland.

Login of registreer om te reageren
15-04-2018 om 10:23 uur

Voor de krampem kan magnesium goed helpen, te koop bij de drogist. Ik neem het ook, zosls veel fostergebruikers hier op t forum

Login of registreer om te reageren
15-04-2018 om 15:18 uur

Waarom wil je wetenschappelijk bewijs?
Als jij je veel beter voelt aan de kust, dan is toch al bewezen dat dit beter is voor jezelf.

Ik zou zeker niet in de buurt van de randstad, snelwegen of industrie willen zijn.
Waarom probeer je niet eens iets uit? Weekendje Zeeland, of zo.

Login of registreer om te reageren
15-04-2018 om 15:18 uur

Dag Ell, de luchtkwaliteit is enkel dicht bij de zee (ongeveer 100m) veel beter dan in het binnenland volgens mijn longarts. Persoonlijk voel ik me wel beter aan de zee. Misschien kan je eens een weekje iets huren aan zee, dan kan je het zelf testen.

Persoonlijk denk ik wel dat je de metingen soms met een korreltje zout moet nemen. Volgens de railtime metingen hebben bijvoorbeel Roterdam en Maastricht op dit moment een betere luchtkwaliteit als Davos. Toch ben ik er van overtuigd dat de meeste longpatiënten zich beter voelen in Davos dan in een Nederlandse stad.

Succes met je zoektocht!

Login of registreer om te reageren
17-04-2018 om 06:53 uur

Beste Ell,

Er is geen wetenschappelijk bewijs dat mensen zich beter voelen aan de kust, maar we horen geregeld dat astma patiënten minder klachten hebben. In Spanje heeft dat vooral te maken met een lagere luchtvochtigheid door het hele jaar heen en minder wisseling van temperatuur. In Nederland zijn aan de kust minder allergenen, waardoor je minder klachten kunt hebben. In Nederland houd je wel een grillig en vochtig klimaat. Zoek in ieder geval een plek aan de kust met weinig industrie en vermijd grote steden. Het blijft een kwestie van uitproberen. Succes.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren
18-04-2018 om 00:37 uur

Zelf ben ik uitgeweken naar Zweden en zijn we daar 4-5 maanden in de zomer elk jaar. Het is een gematigd zeeklimaat, vaak totaal windstil, de luchtvochtigheid zit daar vaak rond de 40-60 procent, in de zomer heerlijk weer en geen fijn stof. Kan vaak met minder dan de helft van mijn long medicatie toe, krijg meer beweging omdat ik minder last van mijn longen heb. Als ik terug kom kan je dat gelijk in een longtest zien en scoor ik bijna 15-20 procent hoger in de test. Probeer het goede resultaat altijd vast te houden maar zoals jij dat ervaart is dat best moeilijk en komen helaas klachten redelijk snel terug. Ben vaak wel genoeg opgeladen om de winter in Nederland door te komen.

Maar ja, waar ik dan in zweden zit daar is het nu nog overdag 8 graden boven nul en lag er vorige week nog sneeuw.

Denk dat het allemaal voor elke longpatiënt weer anders is en waar iemand zich fijn bij voelt.

Sterkte en succes.

Login of registreer om te reageren