tabaksfabrikanten

22-02-2018 om 10:07 uur Gesloten

Het OM gaat tabaksfabrikanten niet vervolgen.

De reacties zijn gesloten.
14-04-2018 om 14:21 uur

Ik citeer letterlijk uit jouw tekst, "E-cigarettes shoud never be assumes safe products for non-smokers, for smokers"
Er staat inderdaad ook bij dat de E sigaret minder schadelijk is dan de gewone sigaret, maar nog steeds schadelijk.
Je leest wat je wil lezen!
Wie slim is rookt niet, en als je er toch ooit aan begonnen bent, dan stop je er volledig mee.
Roken goedpraten is volledige waanzin.

14-04-2018 om 15:16 uur

@IlseB
Je suggereert dat er zoiets bestaat als 100% safe. Zelfs water is dat niet. Zoiets bestaat niet. Zelfs het leven is schadelijk: Je gaat eraan dood. Er zal dan ook geen wetenschapper te vinden zijn, die zal beweren dat iets onschadelijk is.
Schadelijkheid wordt altijd afgemeten in relatie met iets anders of met de dosis.
In die zin is dampen 95-98% minder schadelijk dan roken. Dat is een enorme winst die te behalen is.
Het beste is natuurlijk er helemaal mee stoppen maar helaas falen 9 op de 10 pogingen. Alleen dampen behaalt een veel hogere score (+/- 50%).
We moeten natuurlijk wel uitkijken dat het beste niet de vijand van het goede wordt.

19-04-2018 om 21:39 uur

Wat zijn de effecten van nicotine?
Nicotine is de verslavende stof in tabak. Zeven seconden na het inhaleren bereikt nicotine de hersenen en voel je de effecten. Na 8 uur is de helft van de nicotine weer uit het lichaam. Er zijn psychische en lichamelijke effecten:

PSYCHISCHE EFFECTEN
•Opgewekt
•Rustig, ontspannen (zie de volgende pagina voor meer informatie: Waarom werkt tabak rustgevend?)
•Toename zelfvertrouwen
•Toename concentratie
•Bij daling nicotinepeil: onrustig

LICHAMELIJKE EFFECTEN
•Verhoogde hartslag
•Vernauwing bloedvaten
•Stijging bloeddruk
•Daling temperatuur in handen en voeten (door verminderde bloedcirculatie in haarvaten)
•Versnelling ademhaling
•Beschadiging bloedvaten

Behalve verslaving zorgt nicotine dus ook voor een verhoogde bloeddruk en voor een beschadiging van de bloedvaten. Hierdoor ontstaan tal van hartziekten. Zie bij risico’s.

Daling nicotine peil

Het lichaam went snel aan nicotine. Het nicotine in het bloed moet op niveau blijven. Bij een daling van nicotinepeil in het bloed ga je je onrustig voelen. Door te roken verdwijnt dit weer voor even. Dit verklaart waarom sommige mensen zeggen van roken rustig te worden. Ze vergeten daarbij dat die onrustgevoelens in eerste instantie door het roken zijn ontstaan. De verhoogde bloeddruk blijft tot enkele uren na het roken van een sigaret aanwezig.

2 sec google ………

En als het op internet staat dan moet het wel waar zijn toch ????

MAAR …. Ik wens je heel veel succes met je verslaving
Nee natuuuuuurlijk heb jij het in de hand ..
Jij Stop wanneer JIJ dat wil ,. Maar je bent er nog niet aan toe
Maar ja die boze buiten wereld geeft jou over al de schuld van !!
Je word gewoon niet begrepen ……… de maatschappij … daar licht het aan .

Nogmaals of het nou drank druks of nicotine is …..
De excuses blijven het zelfde !!

maar het kerk hof licht vol met excuses ! .. De spijt blijft voor de nabestaande !

Nu heb je weer excuses om nog langer te zoeken naar hoe goed nicotine wel niet is !
Ik leef mee met je naasten .. !!

20-04-2018 om 07:28 uur

Beste @noorderling
Je hebt voorwaar niet stilgezeten en gezocht naar goede argumenten.

De relatie roken/nicotine is er een die tot veel misverstanden leidt.
Alles wat je opsomt zijn de gevolgen van de +/- 4000 schadelijke stoffen die vrijkomen bij verbranding. Daarvan zijn er zo'n 400 kankerverwekkend.
Van al die 4000 stoffen is nu juist nicotine de minst schadelijke.
Zo is bv. koolmonoxide en stikstof verantwoordelijk voor de hart- en bloedvatenproblematiek.
Koolmonoxide gaat op de hemoglobine van het bloed zitten op de plaats waar eigenlijk zuurstof had moeten zitten. Zo ontstaat zuurstofgebrek en vaatschade in het hele lichaam.
Het is dus absoluut niet waar dat nicotine (als zelfstandige stof) hoge bloeddruk veroorzaakt.
Alle eigenschappen in jouw lijstje hierboven worden veroorzaakt door de verbranding van tabak en niet door de nicotine. Ook de verslavende werking van nicotine wordt +/- 1000 maal versterkt doordat het verbrand wordt. Hetzelfde effect zien we met heroïne/cocaïne in relatie met crack (verbranden van de stof en daardoor direct verslavend).
Nicotine als zelfstandige stof zoals die dmv. nicotinevervangers (pleisters, kauwgom, spray en dampen) geeft niet dat soort effecten:

"Dr. Konstantinos Farsalinos, Cardioloog en onderzoeker bij het Onassis Cardiac Surgery Center in Griekenland, heeft ontdekt dat nicotine weinig effect heeft op hart- en vaatziekten. Daarom hebben niet-brandbare producten die nicotine bevatten de voorkeur boven de sigaret, bij mensen die stoppen met roken en een nicotine vervanger willen gebruiken."
Bericht bewerkt door Longforum Crew omdat externe links niet toegestaan zijn

Ook dat laatste stukje over excuses is niet van toepassing op mensen die middels nicotinevervangers proberen te stoppen met roken. Je stukje is rookgerelateerd en niet van toepassing op diegene die "pure" nicotine gebruiken aangezien nicotine an sich nauwelijks tot niet verslavend is.
Bericht bewerkt door Longforum Crew omdat externe links niet toegestaan zijn

Voor meer informatie over de werking van nicotine:
Bericht bewerkt door Longforum Crew omdat externe links niet toegestaan zijn

Disclaimer: Ook al is de website www.stoprokenvandaag.nl sterk damprelateerd, het is een goede vergaarbak over de actuele stand van zaken binnen de wetenschap t.a.v. roken en stoppen daarmee.

20-04-2018 om 07:59 uur

Het is echt triest, en bijna lachwekkend zoals jij maar bezig blijft om te ontkennen dat roken, op welke manier dan ook ongezond is.
Het is ook opvallend dat al je informatie komt uit dezelfde website.
Het is duidelijk een website ter promotie van de e-sigaret, en zelfs in die website staat dat ook de e-sigaret niet gezond is.
De Nederlandstalige versie verwoord het allemaal ook anders dan de originele versie, ze minimaliseren nog veel meer de gevaren.
En je hebt helemaal gelijk als je zegt dat deze minder ongezond is dan de gewone sigaret, dus voor heel erge verslaafden bij wie het niet lukt om te stoppen kan dit een alternatief zijn, maar het blijft evengoed een ongezonde verslaving.
Als mensen willen blijven roken is dat hun recht, maar doe het dan aub ver weg van de andere mensen, zodat wij, die niet roken, geen nadeel moeten ondervinden van het gedrag van de rokers. Het is misdadig om de gezondheid van anderen bewust te schaden.

20-04-2018 om 09:48 uur

@IlseB
Ik ontken nergens dat roken ongezond is. Ik heb er ook, net als vele anderen, een gruwelijke hekel aan gekregen. Dat ik dat zou ontkennen maak jij ervan. Ik heb in de post hierboven aangegeven dat de schadelijke gevolgen van roken voornamelijk veroorzaakt worden door de verbranding van tabak en dat nicotine daar ten onrechte van beschuldigd wordt. Zo is de oorzaak van veel longproblemen het rechtstreeks gevolg van een op verbranding gebaseerde economie (fijnstof bv.).
Het grote misverstand komt voort uit het feit dat velen denken dat rook en damp hetzelfde zijn. Je zegt dan ook: "roken, op welke manier dan ook".
Roken en damp verschillen als dag en nacht van elkaar. Het zijn twee totaal verschillende natuurkundige en chemische processen. Die aan elkaar gelijkstellen omdat het op elkaar lijkt, is de realiteit ontkennen. Dat vind ik nu weer lachwekkend.

Ik ben in het algemeen niet zo gecharmeerd om bronnen die ik aanhaal verdacht te maken zonder daarbij een degelijke argumentatie te geven. Je geeft bv. niet aan op welke punten de Nederlandse vertaling afwijkt van de originele. Ik heb in de disclaimer ook aangegeven wat de relatie is maar de verwijzingen naar de onderzoeken zijn solide. Evenals de onderzoeken zelf.

Misdadigheid verwijten aan diegene die iets betrekkelijk onschuldigs gebruiken, is wat mij betreft "over the top" en niet gebaseerd op kennis van zaken:
Bericht bewerkt door Longforum Crew omdat externe links niet toegestaan zijn

Langzamerhand komt men ook binnen de EU bij zinnen (onder invloed van de Britten, Brexit) over de enorme potentie die de e-sigaret heeft m.b.t het stop-roken-beleid en gaat men op termijn de "switch" maken van "Stop of Sterf" naar schadebeperking:
Bericht bewerkt door Longforum Crew omdat externe links niet toegestaan zijn

(Trouwens: Om e.o.a. onduidelijke reden mag ik hier volgens de forumregels niet verwijzen naar anderstalige websites. Anders had ik hier de directe links naar de onderzoeken wel geplaatst.)

20-04-2018 om 19:00 uur

@IlseB
Ik heb mij een klein beetje ingelezen in de voor- en nadelen
van het dampen. Ik damp zelf niet en ga daar ook niet mee beginnen.
Mijn partner rookt en wat zou ik graag zien dat zij het roken laat.
Als dampen daarbij zou helpen, met het stoppen met roken zou er een
grote last van mijn schouders vallen.
Dit is waar het om draait: Dampen is niet gezond, maar als alternatief
voor het roken is het veel, veel beter.

21-04-2018 om 07:47 uur

@joop60
Ik heb er ook zelf al heel wat over gelezen. Ik wil weten wat het met mijn gezondheid kan doen om in de buurt te zitten van mensen die dampen. De zomer komt er weer aan, en dan ga ik graag eens een terrasje doen, maar ik vlucht binnen voor rokerslucht, en ook damperslucht, daar heb ik ook goede redenen voor.
Zodra de vieze lucht weer weg is, ga ik weer naar buiten. Mijn rokende vrienden begrijpen dat volledig in mijn situatie.
Met wat jij nu zegt ben ik het helemaal eens. Het kan inderdaad een grote hulp zijn voor mensen die willen stoppen met roken, en het is heel wat minder schadelijk dan de echte sigaret, zowel voor de roker zelf als voor de mensen in de omgeving.
Maar het moet ook zeker niet de hemel ingeprezen worden, er blijven nadelen aan verbonden.
Als overstap om het roken te stoppen is het zeer goed, ik hoop dat het je lukt om je partner te overtuigen, en als dat éénmaal lukt, lukt volledig stoppen misschien ook na een tijd.
Veel succes ermee!

21-04-2018 om 14:14 uur

@IlseB
Ilse, lees de artikelen op die vermaledijde website nou eens als je wilt weten hoe de wetenschappelijke/medische vlag erbij hangt wat dampen betreft.
Ook al wordt deze site gerund door een enthousiaste damper (Elja) de site heeft geen banden met de commercie en is een prima vergaarbak van kennis.
http://www.stoprokenvandaag.nl/

Ik weet niet of je nu nog rookt maar als je wilt stoppen met roken middels dampen dan kun je je het beste inlezen op bv. het dampforum ook wat betreft startersvragen.
Als je met dampen start zijn een aantal zaken belangrijk;

- Koop nooit zo'n sigalike (niet functionerende rotzooi) bij de pomp maar ga naar een stenen speciaalzaak bij je in de buurt en schaf een goede startersset (boxmod met tankje) aan. Of laat je op het dampforum voorlichten. Er staan honderden leden behulpzaam voor je klaar om al je vragen te beantwoorden.

- Als je bv COPD/Astma hebt is het raadzaam om liquid (vloeistof) met een hoog VG-gehalte te nemen.
(VG = Vegerarische Glycerine) aangezien PG (Propyleen Glycol) soms allergische irritaties aan de luchtwegen kan opleveren.

- Start met een hoog nicotinegehalte (12-16 of 18mg/ml). Dit om ervoor te zorgen dat je absoluut bij de a'tjes (echte sigaretten) wegblijft. Na verloop van tijd kunt je desgewenst het nicotinegehalte geleidelijk alsnog verlagen.

Veel starters maken de fout om met een te laag gehalte of nicotineloos te starten en mislukken daardoor.
Je kunt je vragen ook hier stellen als dat van de forumbazen mag en een nieuw draadje starten.

Bericht bewerkt door Longforum Crew omdat externe links niet toegestaan zijn

21-04-2018 om 15:00 uur

Ik heb nooit gerookt, en ben zeker niet van plan om er ooit mee te beginnen!