Druk op longen na sporten

02-04-2018 om 12:03 uur

Hallo,

Ik weet nog maar 4 maanden dat ik astma heb., ben er dus nog niet zo heel bekend mee. Voorheen sportte ik altijd veel, en nu de medicatie goed zn werk lijkt te doen ben ik hier weer mee begonnen. Want sinds maanden voel ik me weer fit en door de medicatie alleen zo nu en dan een astma aanval maar verder geen klachten.
Nu ik weer aan het sporten ben heb ik bij grotere inspanning pijn in mijn longen. Ik heb al gelezen dat ik het dan iets rustiger aan moet doen. Dat doe ik dus nu ;-) Alleen heb ik sinds ik weer meer sport (3 a 4 keer per week) voortdurend (dus ook na het sporten) last van een soort druk in mijn longen. Hebben meer mensen hier last van?

Groeten Sabine

Login of registreer om te reageren
02-04-2018 om 13:40 uur

Puf je ook extra met een kortwerkende luchtwegverwijder voor het sporten?

Login of registreer om te reageren
02-04-2018 om 16:25 uur

Hoi Sabine,

Ik heb Acos(copd en Astma) en ik ben sinds een jaar 2x per week bij de fysio aan het sporten en elke x dat de oefeningen worden opgevoerd ben ik bij zware inspanning erg buiten adem en later komt de druk er op de longen bij.

Van de longarts had ik al salbutamol gekregen, maar op haar advies vlak voor sporten en erna nogmaals en moet eerlijk zeggen dat, dat wel helpt, buiten de andere medicatie om.

Ik moet gewoon ook rustiger trainen, dan wel meer pauzes inlassen, want een uur er na ben ik total los.

Uiteindelijk zal ik er aan wennen dat ik niet meer zo kan sporten als voor de diagnose, maar goed het is niet anders.

Sterkte

Login of registreer om te reageren
05-04-2018 om 12:18 uur
Reactie op Daantje

Puf je ook extra met een kortwerkende luchtwegverwijder voor het sporten?

Niet altijd. Ik probeer altijd zonder (afwachten hoe het gaat), en dan neem ik het mee tijdens hardlopen. is het beter om altijd wel vooraf te nemen?

Login of registreer om te reageren
05-04-2018 om 17:22 uur

Herkenbaar. Ik vraag me vaak af of dat gesport (waar ik echt gek op ben) wel goed voor me is.

Login of registreer om te reageren
05-04-2018 om 18:03 uur
Reactie op sabinesijbesma
Reactie op Daantje
Puf je ook extra met een kortwerkende luchtwegverwijder voor het sporten?

Niet altijd. Ik probeer altijd zonder (afwachten hoe het gaat), en dan neem ik het mee tijdens hardlopen. is het beter om altijd wel vooraf te nemen?

Ik zou iig proberen of het helpt. Mij heeft het erg goed geholpen. Dacht echt dat ik niet zo intensief kon sporten als ik graag wilde maar vooraf puffen helpt goed en als ik dan naderhand toch last heb, gaat het na een puf beter. Dat was eerst ook niet het geval.

Login of registreer om te reageren
08-04-2018 om 16:09 uur

Hoi,

Ik gebruik de sambutamol sinds een maand een half uur vooraf ik ga sporten en het helpt, als ik na het sporten lang buiten adem ben, neem ik nog een puf en dan gaat het weer qua benauwdheid.
De vermoeidheid er na is nog steeds irritant voor mij, maar daar zal ik aan moeten wennen.

Groeten,
Boemer

Login of registreer om te reageren
13-04-2018 om 07:48 uur
Reactie op Boemer

Hoi,

Ik gebruik de sambutamol sinds een maand een half uur vooraf ik ga sporten en het helpt, als ik na het sporten lang buiten adem ben, neem ik nog een puf en dan gaat het weer qua benauwdheid.
De vermoeidheid er na is nog steeds irritant voor mij, maar daar zal ik aan moeten wennen.

Groeten,
Boemer

Maar neem je dan, als ik het goed begrijp, indien nodig een tweede puf tijdens het sporten? En 'mag' dat? Helpt het als je zo kort achter elkaar 2 pufjes hebt gehad? En wat dan als ik bijv sochtens sport, en savonds vanwege iets anders ook een puf (derde ) nodig heb. Ik dacht te hebben begrepen dat 2 pufjes op een dag de max is. Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Login of registreer om te reageren