Fijn Pasen of fijne Paasstof???

03-04-2018 om 12:00 uur

Hey hallo allemaal,

Daar ben ik weer! De Pasen is voorbij en het ‘normale’ leven gaat weer verder.
Jullie ook zoveel klachten van de paasvuren in Nederland en Duitsland? Ik wel helaas :-(

Mijn paasweekend begon afgelopen zaterdag, overdag naar de achterhoek voor de babyshower van mijn zusje, niet dat Dave erbij mocht zijn, maar hij heeft me heen en weer getaxied en is gezellig met mijn vader, zwager en neefje wezen koffie drinken, pannenkoeken bakken om ze daarna lekker op te eten.
Begin van de avond gingen we weer terug, te laat… want we reden van de ene rookwalm de andere in, Dave had de ventilatie in de auto al zo gezet dat er geen lucht van buiten werd aangezogen, maar het kwaad was al geschiedt. Ik begon te hoesten en te proesten en kreeg het niet meer onder controle, mijn longen wilde van die smerige lucht af…
Wat was ik blij dat we steeds verder naar het westen gingen en mijn longen daardoor steeds meer rust kregen. Dat is toch wel het voordeel, hier zijn er amper tot geen paasvuren.

Eenmaal thuis ging het gelukkig weer goed, de zondag, eerste paasdag hebben we het dan ook maar heel rustig aan gedaan! Overdag beetje rommelen in huis, dat is al zo lang geleden en kan zo heerlijk zijn, niets moeten, gewoon doen waar je zin in hebt in je lekkerste thuiskloffie. Paasontbijt maken (en eten natuurlijk), beetje lezen, tekenen, tussendoor even een dutje en heerlijk in mijn broeikas bezig geweest, vooral van dit laatste heb ik enorm genoten! Mijn aardbeienplanten zijn wakker geworden en er komen allemaal nieuwe blaadjes aan, ook de peterselie van vorig jaar heeft het overleefd en begint uit te lopen, net als de tijm, salie, bieslook, rozemarijn (die zelfs in bloei staat) en oregano niet te vergeten. Ik loop inmiddels steeds meer zonder rollator, maar een volle gieter water is me nog net teveel, dus met de rollator haal ik een volle gieter water zodat ik alles water kan gaan geven. Tussendoor pot ik de kruiden netjes uit die ik heb gehaald bij de supermarkt, eens kijken of ik er langer van kan genieten als ik ze in mijn broeikas netjes uitpoot. Binnen gaan ze me altijd dood, hoe goed ik er ook voor zorg… Ook besluit ik kropsla te gaan zaaien en zo rommel ik een uurtje of 2 heerlijk in mijn broeikas. Mijn eerste paasdag is helemaal geslaagd, ’s avonds besluiten we samen een rondje met Damaris te wandelen, dat had ik nu net niet moeten doen.

Ik had niets in de gaten, Damaris rende heerlijk door het park terwijl ik steeds langzamer begon te lopen en alles steeds meer moeite begon te kosten, het hoesten kwam op en snapte totaal niet waarom. Eenmaal thuis eerst maar eens rustig zitten, maar nee, niets hielp, dus dan toch maar Ventolin, het verzacht, maar de benauwdheid neemt in zijn totaal niet af…
Dave bestelt voor die avond Chinees, geen bakluchtjes in huis. Ik eet een paar hap mee, dat had ik beter niet kunnen doen, de benauwdheid neemt weer toe, dus maar weer ventolin. Ik lig, zit, hang, deed mijn oefeningen, niets hielp en merk dat ik me er erg onpasselijk van begon te voelen. Dave ziet het en probeert het me zo makkelijk mogelijk te maken, me te steunen… de liefde, de steun voelt geweldig, hij geeft me mijn ruimte, maar is er tegelijk ook voor mij. Ik twijfel of ik de spoed moet bellen voor verneveling, maar heb totaal geen zin om weer uren op de spoed door te moeten brengen. Dave helpt me ontspannen zitten, streelt rustig mijn rug en ik neem nog maar een keer Ventolin in, dan eindelijk voel ik verbetering. Dave helpt me naar boven zodat ik rustig kan gaan liggen en hopen op een goede nacht…

Helaas, die nacht word ik verschillende keren wakker… Om half 9 ga ik die maandag, gisteren dus, tweede paasdag uit bed. Ik trek mijn huispak aan en ga rustig zitten tekenen op onze hobbykamer. Vandaag vieren vrienden van ons hun verjaardag, samen zijn ze honderd geworden. Ik wil graag een verjaardagskaart maken en een klein kaartje voor aan de wijnfles, mijn handlettering-spullen haal ik tevoorschijn, schrijf verschillende dingen op die ik op de verschillende kaartjes zou kunnen zetten en dan nog even denken wat er nog meer bij moet, teken ik zelf iets of kies ik een leuke stempel uit… Nee ik ga alles zelf tekenen en schrijven. Na een uurtje zijn de kaartjes klaar, ik ben tevreden. Dan maak ik Dave wakker, “kom je zo uit bed, ik ga het paasontbijt maken”, dan hobbel ik naar beneden en dek de tafel, eitjes koken, broodjes uit de oven, beleg netjes op bordjes. In mijn huispak, haren nog in de nachtstand, geen make-up op, heerlijk. En zo schuif ik ook aan het ontbijt. Dan besluit Dave dat we niet naar de verjaardag gaan.

Er zijn veel mensen, kleine ruimte, veel geuren, snel geprikkelde longen, hij wil niet dat ik me vandaag net zo voel als gisteren. Terwijl hij ons afmeld, lees ik even de krant online (de NOS-app), “Het RIVM meldt dat op sommige plaatsen in het zuidwesten van het land de luchtkwaliteit onvoldoende is, en lokaal zelfs slecht. Oorzaak van de smog zijn de paasvuren van gisteravond in Duitsland.”. Nu snap ik wel waar mijn longen op hebben gereageerd… niet allen het zuidwesten, maar ook het westen was de luchtkwaliteit onvoldoende. Ik vertel het Dave en hij kijkt op luchtmeetnet en bevestigd mijn verhaal, de PM10* was onvoldoende en de PM2.5* was zo onvoldoende dat het tegen slecht aan zat… Dus ook al woon ik niet in een paasvuur-omgeving, toch raken mijn longen helemaal van de rel door de paasgekken in het oosten van Nederland en in Duitsland :-(

Nadat ik me heb aangekleed besluiten we toch maar even er op uit te gaan, eerst even naar de Welkoop, kunstmest voor de tuin kopen en dan gaan we richting Schiphol vliegtuigen vanuit de auto op een afstandje bekijken, heerlijk zo even rond toeren met de auto. Eenmaal thuis even heerlijk een klein stukje met Damaris door de regen gewandeld. Nee, ik ben totaal niet van de regen, maar het voordeel is dat de fijnstof door de regen weer zakt, dus de lucht is schoner, alleen wel veel vochtiger, soms is het kiezen tussen twee kwaaien, veel fijnstof of regen…

Die avond hang ik heerlijk op de bank, folders doorspitten, boodschappenlijstje maken, beetje tv kijken en samen met Dave de kliekjes van gisteravond opeten. De dag was totaal anders dan de planning was, maar het was vooral een heerlijke avond!

Lieve mensen, tot volgende week met een nieuw avontuur…

*PM10 en PM2.5 zijn beiden fijnstof in de lucht, het verschil lees je hieronder. (Bron: www.luchtmeetnet.nl)
PM10
De dagelijkse concentratie fijn stof is afhankelijk van het weer. In de steden zijn de concentraties overdag gemiddeld iets hoger dan 's nachts, vooral door de verkeersbijdrage. PM10 is een verzamelnaam voor zwevende, inhaleerbare deeltjes met een maximale doorsnede van 0,01 millimeter.
PM2.5
De dagelijkse concentratie fijn stof is afhankelijk van het weer. In de steden zijn de concentraties overdag gemiddeld iets hoger dan 's nachts, vooral door de verkeersbijdrage. PM2.5 is een verzamelnaam voor zwevende, inhaleerbare deeltjes met een maximale doorsnede van 0,0025 millimeter.

Login of registreer om te reageren
03-04-2018 om 12:34 uur

Jeetje heftig weekendje! Voor mij geluk bij ongeluk dat ik te slecht ben om buiten te wandelen en soort van mazzel dat ik niet echt in het oosten woon.

Wel goed om te lezen dat je er weer op uit gaat:D

Login of registreer om te reageren
03-04-2018 om 13:16 uur

@Nckiie, dat was het zeker, maar ook gelukkig een heel fijn weekend!
Het bizarre is ook dat ik niet in het oosten woon, maar in het westen, blijkbaar is de fijnstof van de paasvuren door de wind naar het zuidwesten en westen getrokken.

Ja, gelukkig ga ik vooruit! Het gaat niet altijd even snel, maar als ik zie tussen 4 weken geleden en nu is het al een heel groot verschil!

Hoe gaat het nu met jou??

Login of registreer om te reageren
03-04-2018 om 13:20 uur

@Marleen1984 ja echt bizar, ik woon ook in het westen en ben niet buiten geweest dat scheelt denk ik een hoop.

Nou lichamelijk gaat het bagger en mentaal gaat het ook niet al te best heel kort gezegd.

En fijn dat je nu wel een groot verschil al ziet! Ik hoop dat ik over 4 weken hetzelfde kan zeggen:)

Login of registreer om te reageren