Wie herkent klachten van benauwdheid,kortademigheid na verbouwing

18-03-2018 om 12:47 uur

Hallo,
ik ben Moniek. Ik ben op zoek naar iemand die mijn klachten herkent en bruikbare tips heeft. Sinds onze verbouwing heb ik nl beneden veel klachten van benauwdheid en kortademigheid.
Als kind had ik veel last van astma, lag vaak in het ziekenhuis, bezocht openluchtschool. Rond mijn dertiende jaar gingen de aanvallen over en was opnamen niet meer nodig. Vroeger veel prednison gebruikt maar sinds pubertijd zijn mijn klachten onder controle gebleven met wisselende inhalatoren en antihistamine medicatie. Zonodig (was maar paar x per jaar) Ventolin. De laatste jaren gebruik ik seretide en levoceterizine. Ik ben allergisch voor huisstofmijt, graspollen, honden ed. In het hooikoortsseizoen reageer ik ene keer met veel niezen/jeukogen, het andere jaar met bv eczeem en het jaar erop met benauwdheid.
Per 1 augustus 2017 hebben we een nieuw huis, waar we fors in verbouwd hebben, aanbouw, muren verplaatst, zelf vloer gelegd, gestucd, geverfd, andere keuken, wc verplaatst. Veel hiervan hebben we zelf gedaan. Sinds 30 december heb ik beneden (boven dus geen last) klachten van benauwdheid en kortademigheid. Soms na 20 minuten, soms al meteen als ik binnenkom. Op 30 december kwam onze nieuwe bank, die hebben we daarom snel weer verkocht. Helaas zijn de klachten gebleven. Het verschil tussen boven (geen klachten) en beneden (klachten) is dat we beneden een eiken parketvloer gelijmd hebben en boven zwevend laminaat. Beneden en boven zijn andere stucadoors geweest. Beneden krijtverf gebruikt en boven niet. Er is bloedonderzoek ivm allergie gedaan maar dat kan de klachten (bv graspollen) in huis niet verklaren. Ook is er een "prikjestest" gedaan door de allergoloog, waar tot mijn verbazing dezelfde stoffen onderzocht zijn en wat dus dezelfde uitslag opgeleverd heeft.
Ik weet dat ik op bepaalde stoffen reageer (allergie of hyperreactief) met mijn longen zoals kerstbomen, mist, temperatuursverandering, haarverf, aceton, nagellak, make up, parfum, impregneer om kussens buiten te kunnen laten liggen, vogels, knaagdieren, walnoot, ananas, amoxycicline, lidocaine. Op sommige van deze stoffen reageer ik ook met jeuk/uitslag. Logischerwijze denk ik dat er in de materialen die met de verbouwing beneden een stof zit waar ik niet tegen kan. Maar welke stof? Want dan kunnen we gericht actie ondernemen....
Wie herkent dit en heeft tips voor me?
alvast bedankt!!

Login of registreer om te reageren
18-03-2018 om 13:34 uur

Het kan zijn dat je reageert op formaldehyde wat voor kan komen in laminaat en houten vloeren. Dan zou het na een tijdje minder moeten worden.

Login of registreer om te reageren
18-03-2018 om 15:25 uur

Dat zou heel goed van de gebruikte materialen kunnen komen er zijn wel leden met iets meer kennis daarvan, zou om te beginnen een lijst van de gebruikte materialen maken en eventueel hier neerzetten zonder zo een overzicht is het lastig om er iets van te zeggen.

Het is in ieder geval erg vervelend voor je en hoop dat er snel duidelijkheid komt, sterkte

Login of registreer om te reageren
20-03-2018 om 18:36 uur

Hallo,
Bedankt voor jullie reacties! Het is erg lastig om achter de bestanddelen van de gebruikte bouwmaterialen te komen. We hebben beneden bv krijtverf gebruikt maar op het blik staat niet wat er allemaal voor stoffen in zitten. Ook hebben we zelf een houten vloer ( parket, toplaag eiken) gelijmd ( lijm is trimethoxyvinylsilaan) op de oude tegelvloer. De vloer is behandeld met Vesting Wasolie naturel . Op t veiligheidsinformatieblad staat mbt bestanddelen : koolwaterstoffen c9-c10, c9-c11,n-alkanen , iso-alkanen, cyclische aromaten, mengsel van ethaan-1,2-diylbis ( hexaanmide), 12-hydroxy-N-2-1 oxyhexyl amino/ethyl/ictadecaanamide, n- ethaan-1,2- diylbis (12- hydroxyoctadecaanamide en aquatic chronic 4, H413
. Bedankt voor de tip mbt formaldehyde, ik ga een bedrijf vragen dat bij ons te komen meten.
Gr Moniek

Login of registreer om te reageren
25-03-2018 om 08:58 uur

Ben je ook gestest op gips? Mijn buurvrouw kan niet tegen gips uit gipsplaten als dit nieuw geplaatst is. Als alle stof daarvan weg is kan ze weer binnenkomen.

Login of registreer om te reageren
31-03-2018 om 18:14 uur

Das n goeie, we hebben veel wanden zelf geplaatst , van gipsplaat....

Login of registreer om te reageren
13-04-2018 om 23:38 uur

Nog steeds slecht . Er is een bedrijf geweest, Strooming. Die hebben allerlei dingen ( CO2, fijnstof ed) gemeten. Uit luchtmonsters blijkt dat er 2 schimmels zijn, chrysonilia en cladosporium , maar due zien we nergens. En hele lage waarden formaldehyde langs sommige wanden, onderaan de wanden is t dan t hoogst, mogelijk van de vloer? 4mei krijg ik een plaktest maar vlgs mij us dat alleen voor contactaleergie terwijl ik een inhalatie allergie heb wrsl. Huisarts gaat met allergoloog overleggen of en hoe ik op deze 2 schimmels getest kan worden. Tips en ideeen zijn erg welkom!!

Login of registreer om te reageren
14-04-2018 om 06:48 uur

In ieder geval is er iets uitgekomen hopelijk bieden de testen van de allergoloog - huisarts uitkomst.
Heb helaas geen tips ben hiermee niet bekend.

Sterkte.

Login of registreer om te reageren
14-04-2018 om 19:21 uur

Dag Moo, heb je niet wat overschot waarmee je zelf wat testen kan doen? Door ze één voor één te testen in een kamer waar je je anders goedvoelt, kan je er misschien achterkomen waarop je reageert.

Succes met de zoektocht!

Login of registreer om te reageren
23-04-2018 om 18:08 uur

Huisarts en longarts weten beiden niet hoe ze op deze specifieke schimmels moeten testen...wij zien geen schimmels in de huiskamer.....
goed plan Tamia,
ik ga zo zoeken, vlgs mij hebben we nog plankjes liggen, die leg ik vannacht naast mijn hoofdkussen.
word er gek van.......

Login of registreer om te reageren