Geïrriteerd longvlies?

15-03-2018 om 13:59 uur

7 maanden geleden had ik een long ontsteking. Vrij a-typisch: geen hoesten, niet benauwd, wel zichtbaar op foto. Herstel ging eerst goed na ab. Later toch last van pijn op mijn rug, moeheid. Arts denkt aan geïrriteerd longvlies. Longfunctie is goed. Ook op ct scan niets bijzonders te zien. Het voelt soms of op één punt vlies wat verkleefd is en dat dat soms uitstraalt naar hele rug gebied. Werk nu halve dagen, voel weinig verbetering. Verder gezond, niet kort ademig, geen long geschiedenis. Iemand die dit herkent of tips heeft?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
16-03-2018 om 13:51 uur

Beste Josephine,

Dit is zeker een herkenbare (en vervelende!) klacht. Het longvlies kan door de longontsteking lokaal geïrriteerd zijn geraakt, en dat kan soms een kwetsbare plek blijven. Vaak zien we dat deze klachten uiteindelijk toch uitdoven met de maanden volgend op het herstel. Een enkele keer is het een reden om toch pijnstillers te slikken. Pijnstillers specifiek tegen zenuwpijn kunnen hierin soms nuttig zijn, maar kennen ook hun bijwerkingen, dus altijd in goed overleg met je eigen arts samen beslissen wat het beste is om te doen.

Veel sterkte!

Bram van den Borst
Longarts, Radboudumc

Login of registreer om te reageren
16-03-2018 om 19:44 uur

Bedankt voor de reactie! Is er nog iets dat ik kan doen om het genezingsproces proces te ondersteunen? Vind het lastig te weten waar ik goed aan doe qua inspanning bijvoorbeeld (ben op zich sportief mens), is er iets aan behandeling dat kan helpen? Fysiotherapie? Acupunctuur? Of is het toch gewoon "uitzitten" en hopen dat rust het werk doet? Bedankt alvast voor het meedenken!

Login of registreer om te reageren
10-07-2019 om 11:20 uur

Beste Josephine,
Jou verhaal is exact hetzelfde als mijn verhaal.
Longvlies ontsteking, helse pijnen, niet ziek, niet hoesten.
Eerst antibiotica wat niet aansloeg, daarna 2 weken antibiotica wat erg goed aansloeg. Ik ging met sprongen vooruit. Echter vorige week geveld door keelontsteking en 40 graden koorts.
Waarschijnlijk is mijn weerstand nog niet optimaal.
Vind het ook erg lastig een balans te vinden tussen inspanning en ontspanning, raak er door in de war.
Ik hoop dat jij of iemand anders me kan vertellen wat de goede manier is?

Login of registreer om te reageren
24-09-2019 om 08:32 uur

Beste Josephine,
jou vraag is al een tijdje geleden maar wellicht lees je het nog of is iemand anders in staat antwoord te geven.
Nog steeds voel ik de plek waar de ontsteking op het longvlies zat behoorlijk.
En nog steeds is mijn conditie nergens, zo verschrikkelijk moe.
Ik pas mijn week- en dagindeling hierop aan maar vraag me af waar ik goed aan doe.
Ik vraag me af of dit normaal is.

Login of registreer om te reageren
24-09-2019 om 11:10 uur

@tuandra, ik denk dat het tijd is om naar je longarts te gaan en te overleggen, of dit normaal is weet ik niet maar zou zeker dit van een arts willen weten, ook wat er mogelijk is aan verbetering,sterkte!

Login of registreer om te reageren