Studeren en moeilijk instelbaar astma

14-03-2018 om 13:06 uur

Hoi allemaal,

Sinds eind oktober heb ik astma, wat is ontstaan na een luchtweginfectie.
Vanaf september loop ik stage, ik doe een onderzoeksstage bij een leuk bedrijf in de genetica en het is voornamelijk kantoorwerk. Ik ben 3 maanden echt uit de running geweest en zeer ziek geweest. Sinds eind november loop ik bij de longarts en ben regelmatig te vinden bij de longverpleegkundige.

Doordat ik al een jaar studievertraging heb, heb ik de mogelijkheid om stage af te ronden naast een paar vakken. Helaas werkt mijn gezondheid niet mee en loop ik continu op mijn tenen, maar opgeven is geen optie. De stage moet in juli afgerond zijn, anders moet ik helemaal opnieuw beginnen met een onderzoek en de vakken zijn alleen in het tweede semester te volgen. Dus stoppen met iets is voor beiden geen optie eigenlijk.

Ondanks alle tegenslagen heb ik nog steeds wel het vertrouwen dat ik dit jaar afrond, alleen maak ik me ondertussen wel zorgen over de toekomst. Volgend jaar wil ik een minor aan een universiteit volgen en daarna een half jaar afstuderen, om vervolgens een master te doen.

Steeds vaker moet ik nee zeggen en zeg ik eigenlijk van te voren al, alleen als ik me goed voel kom ik. Op dit moment lig ik met een prednisonstootkuur thuis en de puffers kunnen niet meer opgehoogd worden.

Zijn er mensen die deze situatie herkennen en hoe gaan jullie ermee om? Nee zeggen vond ik altijd al heel lastig, maar momenteel zeg ik tegen alles nee zodat ik zoveel mogelijk energie heb voor school. Ik vooral last van enorme frustratie dat niks gaat zoals ik wil en als ik rustig aan doe dat het nog teveel is.

Login of registreer om te reageren
14-03-2018 om 18:00 uur

Ik heb parttime stage gelopen, vier dagen per week en dan negen maanden ipv 7,5 maand. Ik mocht ook thuiswerken sommige dagen, dat scheelt ook energie en kan je tussendoor even gaan liggen. En ze stuurden me soms eerser naar huis.

Ik heb nooit problemen gehad met mijn stage of begeleiding van school. Denk dat mijn stageplek niet alles vertelde omdat mijn inzet en resultaten goed waren.

Login of registreer om te reageren
14-03-2018 om 19:44 uur

@Daantje op stage zijn ze ook tevreden met mij en ik mag van school en stage 1 dag per week thuis werken en dan 1 dag per week op het bedrijf zelf. Dit omdat ik programma’s en gegevens nodig heb die ik niet op mijn eigen laptop heb en kan hebben.
Het is momenteel alleen een probleem dat ik en 2 dagen stageloop en eigenlijk 3 volle dagen aan andere vakken moet zitten en de energie heb ik eigenlijk niet. School denkt gelukkig heel erg mee en steunen en begeleiden me goed in het proces. Ik zit alleen mezelf een beetje in de weg en als mijn gezondheid zo doorgaat wordt het wel een probleem:(
Dan kom ik niet aan mijn stage-uren en kan ik de vakken op school niet afronden.

Wel super fijn dat er bij jou niet moeilijk werd gedaan! Mijn school is wel heel erg star met dit aantal uren moet je halen punt en zo niet dan moet je het over doen, ook al zijn je resultaten goed.

Login of registreer om te reageren
14-03-2018 om 19:52 uur

Kan je niet of je vakken doen of stagelopen? Dan doe je natuurlijk wel langer over je studie maar je kan bij DUO langer stufi aanvragen als je chronisch ziek bent en als je eenmaal een diploma hebt, kijkt niemand er meer naar hoe lang je erover gedaan hebt.

Login of registreer om te reageren
14-03-2018 om 19:59 uur

@Daantje helaas heb ik al een jaar studievertraging, dus het liefst wil ik dat niet. Als komend blok blijkt dat het echt niet gaat dan wordt het dat wel inderdaad en ga ik kijken of ik de examencommissie ervan kan overtuigen dat ik een groepsproject alleen kan doen, zodat ik minder uitloop heb.

Het lastige voor mij is dat ik nog bezig ben met het accepteren van astma en nog niet stabiel ben en heel erg moet wennen met alles. Soms echt hoge frustraties

Login of registreer om te reageren
14-03-2018 om 20:13 uur

Tuurlijk is het moeilijk en niet iets wat je eigenlijk wil op jouw leeftijd en waar mensen om je heen niet mee bezig zijn maar constant in gevecht zijn met je eigen lijf omdat je er teveel van wil is niet vol te houden. Het heeft mij nu ook zoveel rust gegeven om minder te gaan werken.

Login of registreer om te reageren
14-03-2018 om 20:20 uur

@Daantje ik kijk het even aan en tnx voor je ervaring! Ik ben bang dat ik meer stress krijg van verdere uitloop dan van dit nu volhouden:p maar als het echt niet gaat dan zal ik wel moeten. Nu eerst maar gewoon stabiel worden en opknappen:)

Login of registreer om te reageren