Hoi hoi, ik ben Marloes

13-03-2018 om 10:06 uur

Hallo iedereen,

Mijn naam is Marloes, 31 jaar en al jaren bekend met astma klachten, eerste puffer had ik op mijn 12e. De huisarts blijft het zien als inspanningsastma maar ik weet zelf wel beter (ben aardig medisch onderlegd). Al in jaren geen longarts gezien maar ergens vind ik dat ook wel weer prima, mijn ervaringen daarmee zijn lang niet altijd goed en op mijn huidige medicatie doe ik het redelijk goed. Al hou ik een bezoekje aan de longarts nog wel open om te kijken of de behandeling die ik nu krijg qua medicatie wel optimaal is.
Ik gebruik nu medicijnen waarmee het redelijk goed gaat, al blijf ik wel lichamelijk klachten houden tgv chronische benauwdheid en kortademingheid (hoofdpijn, vermoeidheid en pijn in nek/schouders; herkent iemand dit?) En blijft de benauwdheid chronisch aanwezig maar te doen.
Ik gebruik nu qua medicatie seretide (salmeterol met fluticason) 25/50 2x daags 2 pufjes, atrovent (ipratropium) 4x daags 1 pufje en zo nodig airomir autohaler (salbutamol) voordat ik ga sporten of bij aanhoudende/ernstigere benauwdheidsklachten. Hiernaast gebruik ik voor mijn allergieën desloratadine en fluticason neusspray.
In het dagelijks leven werk ik in een apotheek, waar ik ondersteunend werk doe. Ik heb het daar erg naar mijn zin over het algemeen. Hopelijk kan ik hier op het forum dingen lezen die ik herken en wellicht vragen stellen waar ik tegenaan loop. Ik zal proberen actief te zijn, maar door mijn chronische vermoeidheid is dat vaak een hele opgave.

Groetjes,
Marloes

Login of registreer om te reageren
13-03-2018 om 15:53 uur

Hoi Marloes,

“hoofdpijn, vermoeidheid en pijn in nek/schouders; herkent iemand dit?” En of ik dat herken. Ik heb sinds eind oktober 2017 astma en ben heel snel erg moe, heb pijn tussen mijn schouderbladen als ik benauwd ben en ook op mijn borst. Door de stress die het met zich mee brengt heb ik de laatste weken redelijk last van mijn nek en schouders:( ik probeer regelmatig naar de masseur te gaan om het los te masseren, zodat de pijn afneemt.

Login of registreer om te reageren
13-03-2018 om 17:32 uur

Ik denk dat je doorgestuurd moet worden naar de longarts, omdat je nog veel klachten hebt, vooral 'chronisch benauwd maar te doen' klinkt echt niet goed.

Login of registreer om te reageren
14-03-2018 om 11:07 uur

Dankjulliewel!
Het is een lastig verhaal, want ik ben ook bekend met psychische klachten en ook daar word het eea op afgeschoven. Al lijken de puffers wel te helpen.
Maar misschien is een verwijzing toch geen gek idee. Want het is ook wel eens in me opgekomen dat ik wellicht 'gewoon' een verkeerde ademhaling heb (oid).

Login of registreer om te reageren
14-03-2018 om 11:37 uur

Je medicatie is fors, dus de huisarts denk niet dat het alleen of vooral door je psychisch ziekte komt. E en longarts kan ook zien of je ademhaling niet goed is.

Een peakflow is een hulpmiddel, maar de longartsen stappen er steeds meer van af omdat hoe je je voelt een betere meetmanier is. Vaak zie je lichte benauwdheid niet op de peakflow. Wel bij een longfuntietest.

Login of registreer om te reageren