Prednisolonkuur voor 3e keer en koorts houden

09-03-2018 om 14:00 uur

Hallo, Ik heb een vraag. Hopelijk kan er advies gegeven worden door een longarts. Ik ben inmiddels 5 1/2 week ziek. Begon met griep en koorts. Na 1/ 1/2 week naar de huisarts gegaan. Gebruik nl Foster 2 maal daags en ben bekend met astma. Heb 3 jaar geleden een longontsteking gehad en meerdere malen bronchitis. De huisarts luisterde naar mijn longen en hoorde aan beide kanten een ruis. Amoxicilline kuur en prednisolon kuur gekregen. Ik werd echter alleen maar zieker die week. Eind van de week weer heen: uitzieken was de boodschap. De week erna weer heen. Bleef koorts houden. Heb nieuwe kuur ab gekregen ( cytromycine) en 2e kuur prednisolon. ( andere kuren afgerond) . Deze week ook X-thorax: geen pneumothorax ( wat de huisarts miss dacht) en geen ontstekingen. Later die week nog op de SEH beland met benauwdheidsklachten en pijn linker schouder. Longembolie is uitgesloten in ziekenhuis. Bloeduitslagen lieten ook geen ontstekingen zien. ECG ook prima. Ik blijf echter ziek. Heb steeds koorts en ben benauwd. Ook extreem moe. Gister heeft de huisarts weer BSE en CRP laten prikken: gb. Ik ben nu bezig met de 3e prednisolonkuur. Maandag moet ik weer naar de huisarts. Ik begrijp niet dat ik mij zo ziek kan voelen en dat er geen ontsteking aangetoond wordt. Waar kan ik dan zo ziek van zijn?

Heeft u misschien goede raad?

Vr. gr. Judith

Login of registreer om te reageren
09-03-2018 om 14:27 uur

Als het een virus is,zal prednisolon toch wel een keer verbetering moeten geven? Het voelt niet als griep. Ben benauwd en heb aanhoudend koorts en pijn linker schouder. Wanneer het griep is zal het toch elke dag weer wat beter moeten zijn? Ik knap absoluut niet op. Dat is het rare.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
13-03-2018 om 07:45 uur

Beste Judith,

Vervelend om te horen dat je niet opknapt. We zien deze maanden veel patiƫnten die langslepende klachten houden na een doorgemaakte (meestal virale) luchtweginfectie, en vooral bij patiƫnten met een longziekte zoals astma of COPD. De luchtwegen raken geprikkeld door de infectie, en het kost tijd voor je lichaam om dat te herstellen, soms wel enkele maanden. Met de gegevens die je stuurt, kan ik echter de aanhoudende koorts niet verklaren. Het helpt in de beoordeling voor de huisarts als je je temperatuur een aantal dagen achtereen daadwerkelijk meet en op een lijstje noteert. Zo te horen is je huisarts serieus met je aan de slag, en ik raad je aan om je vragen ook zeker aan je huisarts te stellen. Ik hoop dat je begrijpt dat ik alleen in algemene termen antwoord kan geven op je vraag.

Veel beterschap.

Bram van den Borst
Longarts, Radboudumc

Login of registreer om te reageren
13-03-2018 om 14:39 uur

Bedankt voor uw antwoord.
De huisarts had mij inderdaad ook gevraagd om mijn temperatuur bij te houden. Deze week naar de longarts, aangezien de huisarts ook geen verklaring voor de koorts kan vinden.

Bedankt voor uw antwoord en beterschapswens,

Gr. Judith

Login of registreer om te reageren