Afgevoerd met ambulance.

01-03-2018 om 11:45 uur

Eergisteren was ik met mijn zoon in Scheveningen, nachtje hotel, lekker uit eten en ‘s avonds naar de Lion King. De hele reis vanuit het noorden naar Den Haag, met trein, bus en tram kostte mij al de nodige energie. Treinstations in Nederland zijn NIET COPD-vriendelijk! Vanuit het hotel hebben we dus maar een taxi besteld naar het restaurant. Maar na het eten begon het: mijn ademhaling zat weer “hoog”, zoals ik dat zelf noem. Ik kreeg het niet meer onder controle en kon geen stap meer verzetten. De Salbutamol inhaler die ik bij me had, hielp niet, ik ademde niet diep genoeg. De bestelde taxi voor naar de musical heeft mijn zoon maar weer weggestuurd. Daar sta je dan, voor het prachtige Kuhrhaus, te happen naar adem en compleet in paniek.... Ik wist het niet meer en mijn zoon ook niet, dus ik zei: “bel 112 maar”. Om een lang verhaal kort te maken, toen de Lion King begon, werd ik de SEH van het Bronovo ziekenhuis ingereden en toen de musical afgelopen was, zo’n elf uur, werden wij bij de deur van het hotel afgezet door de taxi.
Complimenten voor ambulance- en ziekenhuispersoneel! Het was voor mij de eerste keer, dat het zo mis ging en ook de eerste keer met de ambulance en de SEH, maar ik heb me nog nooit zo veilig gevoeld als door hen. Mijn saturatie was gezakt naar 82.
Op de longfoto was niets te zien, ook hoorde de longarts niets aan mijn longen. Wel werd er in de bloedwaarden een iets verhoogde ontstekingswaarde gevonden. Conclusie van de longarts: combinatie stress, warmte/koude overgang, gevulde maag, beginnende ontsteking. Met verneveling van Ventrolin o.i.d. is mijn ademhaling weer rustig geworden, met ondersteuning van een tablet Oxazepam. Prednisolonkuur (ook voor het eerst) voor de komende week, samen met antibiotica. En een extra puff: Foster aerosol.
Ik ben nu weer thuis, ik voel me weer goed, heb het nog niet weer benauwd gehad, maar ik ben zó bang.... Ik kon tot nu toe altijd zelf mijn ademhaling weer tot rust brengen door neusademhaling in, puf-uitademing door getuite lippen. Maar het lukte deze keer niet.
Ik durf nauwelijks meer het huis uit. Maar volgende week moet ( en wil) ik wel weer werken!
Ik heb COPD gold 3, 38% longcapaciteit.
Zou het helpen als ik een makkelijker in te nemen pufje bij me zou hebben, zoals die Foster met voorzetkamer?
Of moet ik met de stress beter leren omgaan? Wie herkent dit?

Login of registreer om te reageren
01-03-2018 om 14:09 uur

Wat jammer en naar dat je zo benauwd bent geworden, dan verheug je je op een uitje en dan loopt t zo af.
Schrikken is het ook altijd, ik herken het wel, ik heb t ook wel eens zo erg gehad en dan zolang ik zit na t eten gaat t goed maar zodra ik dan moet lopen de kou in dan overvalt de benauwdheid.
Ellendig is dat gevoel, ik herken de paniek en angst want soms red je het niet zonder hulpmiddelen en extra verneveling.
Ik heb altijd mijn voorzetkamer en pufjes bij mij, al ga ik met de lift naar de brievenbus, alleen het idee dat ik ze heb geeft al meer rust.
Pufjes met voorzetkamer is prettiger, dat kun je bij erge benauwdheid meestal nog binnen krijgen, gewone pufjes mis je dan de kracht voor.
Stress geeft ook meer benauwdheid maar je ontkomt er niet altijd aan.
Ik heb het ook bij leuke dingen,als ik dan mij verheug en euforisch ben , ja hoor dan schiet de benauwdheid ook omhoog, erg vervelend.
Bespreek het ook met je longarts, ook de paniek en angst.
Sterkte, Jolien

Login of registreer om te reageren
01-03-2018 om 15:59 uur

Dank je wel voor jullie reactie, wat jij ook zegt Jolien, een pufje wat makkelijker werkt achter de hand hebben, dat is zeker iets wat ik met mijn LA ga overleggen. En ik moet echt leren op tijd te stoppen als het nodig is en mezelf langer de tijd gunnen om te herstellen. Ik wil nog steeds teveel wat ik vroeger ook kon. Wat een rouwproces is dat toch, hé?

Login of registreer om te reageren
01-03-2018 om 20:31 uur

Ja dat is zeker heftig .Ik ken dat gevoel maar al te goed en dat is schrikken. ik wens je veel sterkte

Login of registreer om te reageren
01-03-2018 om 22:40 uur

@johannaE, ja het is echt een rouwproces, ik heb het vanaf mijn 37e , ben nu 55 en nog kom ik mijzelf geregeld tegen.
Ik wil nog zoveel maar het lukt niet meer, ik heb op sommige dagen het leven van een 80 jarige zeg ik weleens, niet verkeerd bedoeld want sommige 80 jarigen zijn de leukste mensen, al kunnen sommige 80 jarigen soms zelfs nog meer....
Alleen het is zo verdomd moeilijk.
Ja een puf met voorzetkamer is echt beter, dat gaat makkelijker.
Ik ben een druktemaker, altijd geweest, en probeer nu bij leuke dingen mij rustig te houden, moeilijk maar soms maak ik dan maar iets minder mee omdat ik mij even terug trek.
De hoofdrol is niet meer voor mij weggelegd, jammer maar een bijrol is ook al geweldig!
Groetjes en sterkte, Jolien

Login of registreer om te reageren
02-03-2018 om 07:42 uur

Dag Johanna, een eerste aanval is altijd schrikken. Sterkte!

Je schreef dat je Salbutamol gebruikt hebt toen je de aanval kreeg. Heb je het in aerosol? Als je de aerosolversie hebt, kan je deze ook innemen via een voorzetkamer.

Tamia

Login of registreer om te reageren
02-03-2018 om 22:00 uur

Dank voor je tip, Tamia! Ik heb salbutamol novoliser, inhaleren tot hij weer op groen springt, met een klik. Maar dan moet je best diep ademhalen. De aerosolversie kende ik niet, ik zal hem aanvragen, want die voorzetkamer heb ik nu al. En ja, hevig schrikken, ik wist echt niet meer hoe ik de ademhalingstechniek die ik eigenlijk heel goed beheers, moest toepassen. Door de paniek natuurlijk.....

Login of registreer om te reageren
03-03-2018 om 11:57 uur

Heftig Johanna. Het is ook zo onvoorspelbaar.

Login of registreer om te reageren
04-03-2018 om 23:12 uur

Johanna, heb me even in gelezen... heftig wat je daar in Schevingen hebt meegemaakt. Mijn ervaring is dat we de randstad moeten mijden zeker met die overgang van koude. Smog en fijn stof blijft dan veel langer hangen. Een voorzetkamer is zeker aan te raden gebruik nooit anders. Wens je veel sterkte.

Login of registreer om te reageren
05-03-2018 om 16:01 uur

Marcus, dank je wel voor je reactie. Die smog hadden de LA en ik nog niet eens meegerekend, maar idd., dat is ook nog een factor! Ben al in contact geweest met de LVPK, die zorgt voor de aerosol versie van Sambutamol (mijn kortdurende lvw), volgende keer bij de apotheek.

Login of registreer om te reageren