V: dichtklappen keel bij verslikken...acute astma? - Beantwoord -

05-07-2007 om 13:54 uur

Hoi,

Ik heb sinds kinds af aan al met enige regelmaat (5-6 keer per jaar) dat ik soms enorm benauwd wordt na een verslikking. Dat kan zelfs getriggered worden door zoiets sufs als een waterdruppel, maar doorgaans is het gewoon tijdens iets drinken/eten.

Wat er gebeurd is dat mijn keel meteen 'dichtklapt' en ik effectief niet meer kan ademen. Pas na een halve minuut gaat mijn keel iets open en kan ik alleen piepen. Als ik echt al denk: komt het dit keer goed, gaat langzaam aan mijn keel weer beetje bij beetje open en snak ik naar lucht. Zoals je begrijpt niet echt fijn.

Mijn vragen:  Is dit accute astma? Is het gevaarlijk? Wat kan ik doen als het gebeurd? Naar wie moet ik met dit probleem heen? Mijn huisarts kon er niks mee.

Alvast bedankt,
 

Login of registreer om te reageren
25-02-2018 om 23:15 uur

Ruud123 zo herkenbaar wat je beschrijft! Ik heb dit ook. Sinds ca. 20 jaar. Nu vermoed ik dat het een bijwerking kan zijn van hypertensie medicijnen. Daar zijn keelklachten een bijwerking.
In mijn beleving heeft het te maken met een droge en geirriteerde keel die dan dichtplakt.
Ik ben ook 'blij' te lezen dat meer mensen dit hebben maar erg jammer dat er niets aan te doen is.
Mijn huisarts kent het wel en zei dat er altijd weer een ademprikkel komt dus stikken zal niet gebeuren.
Toch voelt het wel zo. Laatst heb ik weer een paar heftige incidenten gehad en
Het gevolg is dat ik nu niet goed durf te gaan slapen.

Hebben jullie inmiddels een remedie gevonden?

Vriendelijke groet

Login of registreer om te reageren
18-03-2018 om 12:33 uur
Reactie op Ruud123

Het is alweer jaren geleden dat ik hier gepost had en ik was het eerlijk gezegd alweer vergeten.
Hoe dan ook kreeg ik af en toe een persoonlijk bericht met mensen die zich in mijn klachten konden herkennen dus ik dacht dat een 'follow-up' wel op zijn plaats was.

Ik ben idd destijds bij de KNO arts geweest en die zei dat ie er nog nooit van gehoord had en dat ie ook niet wist wat er tegen te doen zou zijn. Hij zei ook dat blijkbaar ik tot nu toe nog steeds weer adem dus dat dit wel waarschijnlijk zo zou blijven gaan. Toen ik vroeg: 'en wat als dat een keer niet zo is?', kwam hij met de vertrouwenswaardige woorden: 'dan niet'. Erg fijn.

Hoe dan ook, in de afgelopen jaren heb ik het nog steeds af en toe. Meerstal na een verslikking (kan zo suf zijn als een slok water), maar vaker dat ik midden in de nacht wakker wordt en hap naar adem wat soms echt seconden duurt voordat dat lukt. Hoe vaak je het ook hebt en hoe vaak het ook goed afloopt, het blijft een moment met van 0 naar 100 kloppend hart, angstzweet en nog 15 minuten natrillen.

dus tsja, wat doe je er aan? geen idee. Mocht iemand ooit de medische naam er voor vinden ben ik uiteraard zeer erkentelijk.

Beste Ruud, heb je al eens gehoord van spasme van het strottenhoofd; larynogspasme? Google maar eens of dit is wat je voelt. Sterkte!!

Login of registreer om te reageren
28-08-2018 om 19:03 uur

Het is inderdaad Laryngospasme. Ik wil hier erg graag op reageren want ik heb de oplossing gevonden. Ik had hier zelf ook last van, al maanden lang begon ik me steeds vaker te verslikken, op het laatst zo'n 2 keer per week, zelfs in mijn eigen spuug. Niet bij nagedacht verder, zelfs niet toen ik bijna-stik neigingen begon te krijgen steeds als ik me verslikte. Ik maakte dan een belachelijk geluid bij inademen, alsof je door een heel dun rietje moest inademen en raakte dan in paniek. Toen ik op een gegeven moment een keer volledig blokkeerde, ik kon NIET meer ademhalen, m'n keel was volledig geblokkeerd dacht ik dat ik dood ging. Een vriend van me zag mijn paniek en had een of andere move uitgevoerd (op m'n buik geduwd) waardoor ik weer een beetje kon ademhalen. Ik was er zo van geschrokken, ik was erg bang geworden en durfde niet meer te eten en te drinken. Ben heel heftig op zoek gegaan naar een eventuele oorzaak. En het antwoord is te simpel voor woorden: HET IS EEN MAGNESIUM TEKORT. Echt waar. Spieren hebben calcium nodig om te spannen en magnesium om te ontspannen en aangezien het een spierkramp is van de stembanden, heb je dus magnesium nodig. Ik ben direct aan de magnesium tabletten gegaan en ik zeg je, direct sinds ik magnesium ben gaan slikken, heb ik nooit meer stik neigingen gehad en heb me zelfs nooit meer verslikt, gewoon nooit meer! Dit alles is inmiddels een half jaar geleden. Ik slik nog braaf iedere dag magnesium en ik heb me in al die maanden niet meer verslikt. De halve wereld schijnt overigens een magnesium tekort te hebben. Dus hopelijk lezen mensen dit, ga aan de magnesium en je probleem is verdwenen. Ook mensen met MS moeten aan de magnesium. Doe het, het is een wonder!

Ps. Linda: Slik je toevallig ACE remmers? Deze medicijnen staan erom bekend je lichaam te beroven van magnesium. Als de wiedeweer magnesium gaan slikken dus!

Login of registreer om te reageren
28-08-2018 om 19:57 uur

Hoi Saskia101. Bedankt voor je reactie.
Ik slikte co-diovan en dit is vlgs mij geen aceremmer. Ik slik al vele jaren 400 mg magnesium. Ik ben gestopt met de codiovan en heb er sindsdien geen last meer van gehad.
Zoals jij het beschrijft is heel herkenbaar. Ik ben blij voor je dat het nu over is!!
Groetjes linda123

Login of registreer om te reageren
29-08-2018 om 12:59 uur

Hoi Linda, even een snelle zoekactie leverde op dat ook valsartan (wat in co-diovan zit) je lichaam berooft van magnesium. Dit verklaart dus ook waarom je die stik neigingen niet meer had toen je met deze medicatie stopte, omdat je lichaam toen weer magnesium op kon bouwen. Dit middel is zag ik inmiddels gelukkig uit de handel genomen omdat het kankerverwekkend bleek te zijn. Anyway, mocht je nog last van hoge bloeddruk hebben, dan kan je eens Nigella Sativa olie proberen. Ikzelf en mijn vader gebruiken dit en we hebben nu al jaren een hele mooie bloeddruk. Ook het cholesterol gaat ervan omlaag. Het werkt echter niet altijd bloeddruk verlagend, of het werkt ligt aan de reden van de hoge bloeddruk. In de meeste gevallen is dit echter oxidatieve stress en dan zal deze olie wonderen doen. Tevens is het een natuurlijke ontstekingsremmer, hier worden je aderen erg blij van.

Login of registreer om te reageren
29-08-2018 om 17:02 uur

Valsartan is niet uit de handel. Er is één batch afgekeurd en teruggeroepen omdat ie verontreinigd bleek te zijn met potentieel kankerverwekkende stoffen.

Login of registreer om te reageren
05-10-2018 om 06:08 uur

Hoi Ruud en andere mensen.

Ook ik heb dit 1x in de paar jaar sinds 20 jaar. Extreem beangstigend. Ook heel erg bekend met hyperventilatie en dat is het bij mij absoluut niet. Op mijn 14e had ik het voor het eerst, naar de dokter geweest en die legde mij het volgende uit. Voor mij voelt deze uitleg als kloppend en ik heb het nergens anders gelezen.

Er is kortsluiting in je hersens of je luchtklepje open moet omdat je gaat inademen of dicht moet omdat je gaat slikken. Bij mij gebeurt het ook bij eten of drinken dus. Je hersens geven een signaal van luchtklepje dicht terwijl je inademt omdat het in de war is en denkt dat je gaat slikken. Dicht luchtklepje en inademen zorgt ervoor dat je je luchtklepje vacuum zuigt. Potdicht. Zoals een papiertje die je op een stofzuigerslang legt ook eraan blijft zitten. Dat is ook het piepende geluid. Hyperventilatie klinkt anders omdat er wel een beetje lucht binnenkomt. Logisch is dus uitademen. Hoe tegennatuurlijk dat ook voelt als je geen lucht krijgt. Bij mij werkt rustig uitademen niet. Maar heel hard met veel kracht proberen te hoesten om hem weer open te duwen wel. Niet in 1 keer maar uiteindelijk lukt het me wel met hard hoesten of iets wat lijkt op hoesten. Open stoten dus dat klepje.

Mijn dokter zei het ergste wat er kan gebeuren is dat het zo lang duurt dat je buiten bewustzijn raakt en dan ontspannen alle spieren en zou het klepje vanzelf weer opengaan omdat je niet bewust een inademende beweging maakt uit paniek. Zet de stofzuiger uit en het papiertje valt er weer van af.

Geen idee hoe het heet. Maar voor mij klopt deze uitleg. En ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Want niet weten wat het is is vreselijk.

Benieuwd of jullie iets met deze uitleg kunnen.

Hanneke

Login of registreer om te reageren
10-08-2019 om 07:01 uur

Beste mensen,

Ik ben 55 jaar en gisteren onder de douche sloeg mijn luchtpijp dicht. Ik weet niet eens hoelang het duurde, maar ik raakte in paniek en dacht dat ik dood ging. Ik kon niet inademen, niet praten en alleen maar een piepend geluid uitstoten. Ik had het idee dat er echt geen lucht binnen kon komen en ik was bang om buiten bewust zijn te geraken. Ik ben de douche uitgelopen op zoek naar hulp, maar even later ging ik weer ademen.

Ik ben hier erg van geschrokken, het was mij nog nooit eerder overkomen. Ik ben wel blij om te lezen dat het iets is wat meerdere mensen overkomt, want mijn omgeving begreep niet echt wat ik mee had gemaakt. Ik denk dat zij denken dat het wel mee viel, terwijl ik echt doodsangst had!

Ik ga zeker even verder lezen op deze site, maar de uitleg van Hanneke vond ik wel logisch klinken.

Groet, Sienna

Login of registreer om te reageren
20-08-2020 om 09:18 uur

Bij mij begon het jaren geleden. Zat film te kijken en opeens geen lucht meer. Ik had me NIET verslikt en at of dronk ook niet. Heel eng. Jaren later begon het opeens snachts. Uit het niets. Artsen en ziekenhuis konden niets vinden.

Login of registreer om te reageren
20-08-2020 om 09:22 uur

Ps als ik het had was het altijd zonder piepend geluid. Wel meteen hoesten.

Login of registreer om te reageren