infuus

21-02-2018 om 07:06 uur

Binnenkort krijg ik vooronderzoeken ivm deelname aan longrevalidatie, o.a. een fietstest. Nu wordt daarbij misschien gebruikgemaakt van het aanleggen van een polsinfuus.
Ik heb geen ervaring met infusen en ben wel een beetje bang daarvoor: doet dat pijn?
Wat is jouw ervaring daarmee?

Login of registreer om te reageren
21-02-2018 om 07:12 uur

Ik heb wel eens een infuus gehad.
Bij mij deed het niet echt pijn hor. Je voelt alleen een prikje net als bloedprikken

Login of registreer om te reageren
21-02-2018 om 09:32 uur

Ik denk dat je de polsprik bedoelt? Zodat ze de zuurstof en andere bloedgassen kunnen meten.
Dat is iets anders dan een gewoon infuus, de polsprik gebeurt in een slagader, en bij een fietstest leggen ze dan vaak een klein infuusje aan omdat ze op meerdere momenten bloed aftappen.
Ik heb het vaker gehad en vond het meevallen, ligt er ook aan wie er prikt.
De slagader is wat dikker en taaier dat maakt t iets pijnlijker dan een gewoon infuus in gewone ader.
Ik vond het meevallen gelukkig.
Succes met de testen! Groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
21-02-2018 om 12:47 uur

Dag Marisje87 en Jolien,
Bedankt voor jullie reactie.
Jolien, ik denk, dat het dan de polsprik is. Als je zegt, 'gewoon infuus in gewone ader', is dat hetzelfde als een gewone bloedafname in de holte van de elleboog? Dat heb ik namelijk wél vaker gehad, dan nemen ze meerdere buisjes met bloed af. En als er dan een gewone bloedafname was bij jou, deed jou dat pijn?
Groet, Anita

Login of registreer om te reageren
21-02-2018 om 12:54 uur

Verschil bloedprikken of infuus is bij infuus laten ze buisje in ader zitten, heel smal buisje om vaker te kunnen gebruiken bij bijvoorbeeld een infuuskuur prednison o.a.
Doet amper pijn vind ik.

Polsinfuus/prik is infuus in slagader,ivm bloedgas waardes checken, slagader is wat taaier en dikker maar viel mij ook mee, daar laten ze soms ook dun buisje achter om vaker bloed kunnen af te tappen voor onderzoek.

Login of registreer om te reageren
23-02-2018 om 13:04 uur

Als ze goed prikken dan heb je maar ietsje meer pijn als bij gewoon bloed prikken en tijdens de test het bloed aftappen voel je niets van, daarna ook geen last gehad.... is mijn ervaring.

Login of registreer om te reageren
24-02-2018 om 20:36 uur

In alle gevallen zoals door diverse leden vermeld heb ik geen last of pijn ervaren, het valt heel erg mee dus.

Login of registreer om te reageren