COPD vergroot kans op overlijden aan kanker

23-03-2010 om 12:20 uur

ROTTERDAM - Patiënten met chronische luchtwegaandoeningen (COPD) blijken een anderhalf maal zo grote kans te hebben om te overlijden aan kanker.

http://media.nu.nl/m/m1czm6cahwh4.jpg

Dit concludeert Yvette van Gestel, onderzoeker bij de afdelingen Anesthesiologie en Heelkunde van het Erasmus MC, in haar onderzoek waarop zij woensdag promoveert.

De kans om te overlijden aan kanker wordt voor patiënten met een chronische luchtwegaandoening groter naarmate de ernst van de ziekte toeneemt. Wanneer deze patiënten cholesterolverlagers gebruiken neemt de kans op overlijden als gevolg van kanker weer sterk af.

Relatie

Het was al langer bekend dat er een relatie bestaat tussen chronische luchtwegaandoeningen (COPD) en het ontstaan van longkanker. Nieuw in het onderzoek van Van Gestel is de relatie tussen COPD en andere vormen van kanker dan longkanker.

Ook deed zij voor het eerst onderzoek naar het risico van COPD-patiënten op overlijden als gevolg van andere vormen van kanker dan longkanker.

Kans

"Patiënten met COPD blijken een ruim anderhalf maal grotere kans te hebben om te overlijden aan enige vorm van kanker dan patiënten zonder COPD. Patiënten met een ernstige vorm van COPD hebben een tweemaal zo grote kans om te overlijden aan enige vorm van kanker. Bij deze ernstige COPD-patiënten blijkt de kans op overlijden aan longkanker zelfs 3,4 maal zo groot te zijn." , aldus Van Gestel.

Opvallend was dat patiënten met de meest ernstige vorm van COPD over het algemeen overlijden aan longkanker, terwijl patiënten met minder ernstige vormen van COPD zowel aan longkanker als aan andere vormen van kanker overlijden. Bij patiënten met een milde vorm van COPD wordt niet een verhoogd risico gevonden op het overlijden aan kanker.

Cholesterolverlagers

Verder onderzocht Van Gestel het effect van het gebruik van cholesterolverlagers door COPD-patiënten op het risico om te overlijden aan kanker. Zij vond dat het gebruik daarvan zeer effectief kan zijn in het terugdringen van kankersterfte bij deze patiënten.

Bron

Login of registreer om te reageren
07-02-2018 om 19:48 uur

@goudvisje
Het maken van flauwe grappen zoals ik deed dient als bliksemafleider voor het teveel aan testosteron. Het is een bewezen effectief middel om escalatie te voorkomen. Zo zit de psychologie van de man in elkaar. Ik betreur het dat jij dat als negatief ervaart, maar het alternatief is dat de mannen elkaar virtueel de hersens gaan inslaan. In onze situatie zou dat leiden tot ruzie en een permanent verziekte sfeer op het forum. Terwijl een éénmalig flauw grapje meestal genoeg is om de lucht weer op te laten klaren.

Login of registreer om te reageren
07-02-2018 om 19:57 uur

@reuzenkakatoe, vandaar dat ik ook cynisch schreef "nu kan ik zeggen"enz enz das mijn humor! Das t lastige met iets lezen, je ziet er geen glimlach bij he? Maar was voor mij de mooie humorvolle kans om het belang van de donorwet nog eens te benadrukken, ik benadruk humor!ik had even geen zin in smiley's nl.
Voor mij mag die grap zeker, sowieso wat ik niet wil lezen lees ik niet maar dat haantjes gedrag ben ik meer dan zat!het is elkaar aftroeven, doe dat in de kroeg waar het thuis hoort, voor mijn part een dampkroeg, ik kom toch niet!
Ben aan t afkicken van de prednison en dat maakt mij iets eerder geprikkeld dan normaal, om t maar weer over dat te hebben waar het longforum om gaat.
Elkaar helpen en evt wat vragen, we hoeven geen vrienden te zijn hier maar laten we elkaar verdragen.

Login of registreer om te reageren
07-02-2018 om 20:05 uur

@balling
Jesse zou zeker blij zijn met gerecyclede kleppen. Maar het probleem is dat Pia alleen garantie geeft op stofzuigers <= 800 Watt en niet op kleppen. Zie je haar dilemma?

Login of registreer om te reageren
Moderator
07-02-2018 om 21:52 uur

We wijken af van een al veel te oud topic graag ontopic of niet meer reageren
thx :)

Login of registreer om te reageren
07-02-2018 om 22:23 uur

@Reuzenkakatoe
LOL!
@Gwenny
Sorry, moest toch echt even.

Login of registreer om te reageren