Hoe intensief sporten met COPD

15-01-2018 om 11:11 uur

Een paar maanden geleden is bij mij COPD vastgesteld (FEV ~ 50%, medicatie: 2 x daags 2 inhalaties Foster, 1 x daags 1 inhalatie triotropium). Gek genoeg heb ik er maar weinig last van. Ik wandel elke dag een kilometer of vijf op flink tempo door het bos en fiets moeiteloos keihard naar mijn werk en weer terug. Ik denk dat ik menigeen met een gezond stel longen ver achter me laat. Om te kunnen hardlopen (deed ik ca. 3 x per week een halfuur) heb ik wel een extra pufje nodig (salbutamol of ik trek één inhalatie Foster van de eerstvolgende dosis naar voren, zodat ik niet boven de max. van 4 inhalaties Foster per 24 uur kom). Ik heb nu enkele weken niet hardgelopen en zit erover te denken het weer op te gaan pakken. Dat zal dan drie keer in de week in de plaats komen van wandelen. Maar is dat wel zo gezond, vraag ik me af. Zo links en rechts lees ik namelijk dat hardlopen met mijn FEV/COPD-fase (II/III) wordt afgeraden. Het liefst laat ik het bij dagelijks flink wandelen, laat ik eerlijk zijn, maar ik wil ook weer niet te weinig doen en uit vorm raken. Ik ben benieuwd!

Login of registreer om te reageren
15-01-2018 om 12:11 uur

Indd doen wat prettig voelt en niet te vaak over je grenzen gaan.
Zolang het goed gaat zolang mogelijk proberen vol te houden, je merkt zelf wanneer het teveel is, dat is lastig voor een ander in te vullen
Anders eens bij een fysio vragen of aan je arts

Login of registreer om te reageren
15-01-2018 om 12:19 uur

Bovenstaande adviezen spreken voor zichzelf. Naar je lichaam luisteren en je merkt vanzelf wat wel en niet meer kan op enig moment. Niets forceren wat longen betreft in jouw geval wordt dat nooit meer beter namelijk en dan ben je verder van huis! Je hebt tenslotte COPD II en maar één stel longen, die zich niet meer herstellen.

Login of registreer om te reageren
22-01-2018 om 11:11 uur

Dank voor de antwoorden tot nu toe. Een generiek antwoord over wat in het algemeen verstandig is als je COPD hebt (matig sporten of wat intensiever) ontbreekt echter nog. Iemand?

Login of registreer om te reageren
22-01-2018 om 11:57 uur

Ik denk omdat er geen generiek antwoord op mogelijk is, je hebt de copd maar ook de persoon erachter.
Er zijn geen 2 mensen gelijk met copd te vinden, ieder ervaart zijn eigen klachten en veel weliswaar hetzelfde maar lang niet alles.
Ik weet dat er een tijd is geweest met copd dat het vooral ging om zoveel mogelijk te sporten, waar later juist weer van werd gezegd, dat het meer gedoseerd moest.
Het precieze ervan weet ik niet maar wat ik zelf ervaar is dat bewegen goed is en een keer over je grenzen gaan kan best anders weet je ook nooit waar die grens ligt.
Maar te vaak erover heen dan pleeg je roofbouw op je lichaam.
Je moet in ieder geval zorgen dat je lichaam zich kan herstellen bij sport, niet te ver de saturatie laten zakken, bij mij is dat onder de 85 maar meestal voelt het dan ook niet meer prettig.
Succes, misschien eens deze vraag bij:de longarts stellen, wie weet weten zij een duidelijk antwoord.
Groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
04-02-2018 om 10:22 uur

Best schrijvertje,

Sport op geleide van je klachten.

Groet, Erwin

Login of registreer om te reageren